«نــه» بــه «ســــرا»

آرمان ملي: اصلاح‌طلبان همانند اصولگرايان خواستار آن هستند تا کانديداهاي خودشان را به مجلس يازدهم بفرستند اما تحقق اين امر مستلزم برنامه‌ريزي است. ليست اميد که براي انتخابات مجلس دهم از سوي اصلاح‌طلبان تهيه و ارائه شد سبب راهيابي کانديداهاي موجود در آن ليست به مجلس شد اما انتقادات پس از اين پيروزي را نمي‌توان کتمان کرد از جمله راهيابي اصولگرايان به مجلس به‌ واسطه حضور در ليست اميد يا عملکرد ناموفق برخي نمايندگان مجلس که نامشان در ليست اميد بود. اصلاح‌طلبان براي عدم تکرار اشتباهات قبلي از ارائه طرح جديد خبر دادند اما ظاهرا اين طرح تنها مورد تاييد يک حزب بود واحزاب ديگر انتقادات زيادي به آن داشته و دارند. نام اين طرح جديد «سرا» است. موافقان اين طرح که گفته مي‌شود بيشتر ياران و همفکران حزب اتحاد ملت هستند بر اين باورند که طرح سرا گام جديد شوراي عالي سياست‌گذاري به سمت انتخاب دموکراتيک‏تر، شفاف‏تر و کاراتر بوده ضمن اينکه اين شيوه‏ ارتباط ميان يک جريان سياسي با بدنه اعضا و حاميانش را تقويت کرده و مشارکت اعضاي يک جريان سياسي را به نحوي معنادار در فرآيند انتخاب نامزدها جلب مي‏کند اما احزاب ديگر نظر مخالف دارند از جمله کارگزاران و اعتمادملي. به نظر مي‌رسد دليل حمايت حزب اتحاد از اين طرح به تعداد اعضاي اين حزب در شوراي عالي سياست‌گذاري بازگردد يعني اگر چه تعداد نمايندگان احزاب مشخص است اما اعضاي حقيقي اين شورا را هم بايد در نظر داشت که حامي حزب اتحاد هستند!
همه ناراضي؛ فقط اتحاد راضي!
حزب کارگزاران نخستين حزبي بود که مخالفتش با اين طرح را علني کرد به نحوي که دبيرکل اين حزب اعتقاد دارد که اين طرح هم غيرواقع‌بينانه است و هم دچار مشکلات قانوني است. غلامحسين کرباسچي به انصاف‌نيوز توضيح داد: «اين کار را مي‌شود در يک حزب انجام داد نه در يک مجموعه‌ احزاب که همه باهم زاويه‌هايي هم دارند، اين کار شدني نيست. آن چيزي که در دنيا اجرا مي‌کنند مربوط به يک حزب است و افراد يک حزب شناخته شده‌اند اما اينها مي‌خواهند از هر حزبي يک تعدادي بگيرند. خب اين تعداد را شما داريد انتخاب مي‌کنيد، اينکه بدنه مردمي نمي‌شود، يکسري را خودتان انتخاب مي‌کنيد و مي‌گوييد راي دهيد.» از سوي ديگر حزب اعتمادملي هم مخالفت خودش را اعلام کرد. سخنگوي اين حزب گفت: «از هم اکنون براي من روشن است که اين طرح، نخواهد توانست نظر مردم را جذب کرده و مشکل اصلي فعلي اصلاح‌طلبان را رفع و رجوع کند، به ويژه در آن قسمتي که طراحان معتقدند به جاي اينکه لابي در سطح بالاي احزاب سياسي براي تهيه ليست‌ها اتفاق بيفتد در بدنه اتفاق بيفتد.» اسماعيل گرامي مقدم افزود: «يک ايراد طرح سرا اين است که در شوراي عالي سياست‌گذاري افراد حقيقي و افراد حقوقي با هم هم‌وزن هستند، شما اسامي را ليست کنيد و ببينيد احزاب و اشخاص حقيقي تاچه ميزان متفاوت هستند؛ همه مي‌دانند که يکي از احزاب به 15 حزب منشعب شده و اين‌ها احزاب اقماري هستند که پشت صحنه تصميم مي‌گيرند و در شوراي عالي طرح مي‌کنند.» وي افزود: «تاکيد مي‌کنم طرح‌هايي همچون طرح سرا نخواهد توانست اصلاح‌طلبان را از وضعيتي که دارند رهايي ببخشد، اينکه فکر کنيم با چنين طرح‌هايي مردم و بدنه اجتماعي دوباره براي انتخاب يک ليست قرار است به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند بايد بگويم اين طور نيست. به صراحت عرض مي‌کنم کل انگيزه موجود پشت اين طرح اين است که بتوانند ليست را به نوعي سازماندهي کنند تا افراد خاص خودشان خروجي آن باشند.»
تکذيب حمايت رئيس دولت اصلاحات از سرا


نکته قابل توجه آنکه برخي اعضاي حزب اتحاد سعي کردند براي القاي پذيرش اين طرح از سوي اصلاح‌طلبان چنين وانمود کنند که رئيس دولت اصلاحات موافق آن است اما اين ادعا باطل بود. در ابتداي طرح ادعاي حمايت رئيس دولت اصلاحات از طرح سرا بود که انصاف‌نيوز نوشت: «نبايد رئيس دولت اصلاحات را براي طرحي که در آن شورا راي آورده است هزينه کرد. تا جايي که مي‌دانم او در جريان نيست و ناراحت خواهد شد. چرا از او هزينه مي‌کنيد؟ معمولا ايشان خودش درباره موضع حرف مي‌زند.» پس از آن هم آذر منصوري عضو حزب اتحاد و دبير شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان بود که توضيح داد: «رئيس دولت اصلاحات هنوز درباره طرح اعلام نظر رسمي نکرده‌اند».
نقش جلايي‌پور در طرح سرا
سخنگوي حزب اعتماد ملي مطرح کرده بود که «من معتقد باشم بلکه همه معتقدند هر طرحي داراي پشت پرده و پشت صحنه‌اي است، طرح که از آسمان نمي‌آيد، کساني که اين طرح را پيشنهاد دادند گرايش حزبي‌شان روشن است. آقاي جلايي‌پور پدر و پسر گرايش حزبي‌شان روشن است. ببينيد اگر پسر من امروز طرحي بياورد چه کسي است که باور کند اين طرح بدون مشورت من آمده است؟ بنابراين هر طرحي پشت صحنه‌اي دارد و پشت صحنه اين طرح احزاب اقماري هستند که آن را مطرح کردند و همه چيز روشن است.» جلايي‌پور بدون اشاره به اظهارات گرامي مقدم نوشت: «در کارهاي جمعي و جبهه‌اي اختلاف نظر معمولا وجود دارد. مهم اين است که تصميمات پس از بحث‌ و گفت‌وگوي کارشناسانه و به صورت اجماعي و اکثريتي صورت بگيرد که اين کار شده است. ببينيد اندک‌سالاري به يک معنا هم راحت و هم جذاب است؛ چون تصميم‌گيري درباره امور مهم دست چند نفر باقي مي‌ماند و يک عده معدودي مي‌توانند راحت‌تر تصميم بگيرند. ولي اين نوع تصميم‌گيري در بدنه فعالان اصلاح‌طلب منتقد جدي دارد. البته طبيعي است که همه تشکل‌ها براي تفويض اختيارات يکباره به بدنه فعالان جبهه اصلاحات آمادگي ندارند.» ظاهرا اين عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد لازم ندانست به اين موضوع اشاره کند که بر اساس سازوکار اعلامي براي «سرا» احزاب ديگر غير از اتحاد از شانس پاييني براي حضور در مجلس برخوردار خواهند شد و تفويض اختيار موضوع مورد نقد نيست!