واكنش‌ها به ترويج «چند همسری»

چند روز پيش، معصومه ابتکار، معاونت زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري گفت: نظر صريح مقام معظم رهبري درباره چندهمسري کاملا مشخص است ايشان فرمودند که حتي شوخي آن نبايد انجام شود و مردي که يک همسر رسمي و قانوني دارد و با آن زندگي مي‌کند نبايد چنين موضوعي را مطرح کند زيرا خانم را نسبت به ادامه زندگي دلسرد مي‌کند. چنين مساله‌اي آسيب‌ها و لطمات زيادي را به خانواده‌ها وارد کرده است؛ زيرا به منزله شکستن تمامي عهد و پيمان‌هايي است که يک زوج هنگام ازدواج بر پايه اعتماد با يکديگر مي‌بندند، حال بماند که به شکل غيررسمي تحت عنوان خيانت مطرح مي‌شود. يکي از دست‌اندرکاران اين موسسه مدعي است که 100‌هزار خانواده چند همسري در ايران وجود دارد، حجت‌الاسلام محمد عسگري، مسئول واحد مشاوره موسسه وطن توحيدي حيات حسني که تا به حال پنج کارگاه چند همسري در شهرهاي مختلف برگزار کرده‌‌اند نيز اين صحبت‌ها را تاييد کرده و به ايران گفته است: «در حال حاضر بيش از صدهزار خانواده در ايران چند همسر دارند و خيلي از آنها با اختيار همسر دوم و سوم دچار مشکلاتي شدند که بيشتر به‌دليل عدم آشنايي به مسائل حقوقي، زندگي شماري از آنها با گرفتاري‌ها و چالش‌هاي زيادي همراه بوده است و عمده‌ترين آنها هم بحث عدالت بوده، بنابراين در اين کارگاه‌ها ما نيز به بحث عدالت در قالب کلاس‌هاي مشاوره‌اي مي‌پردازيم.» اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود که در کارگاهي که اين موسسه در سال گذشته در اصفهان برگزار کرد تنها 25 نفر شرکت کردند، که عموما قشر مجرد بودند!
همسران شهدا رنج فراوان ديده‌اند
يکي از مخالفان ماجرا چند همسري سهيلا جلودارزاده نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي است. او مي‌گويد: گويا مسئولان صدا و سيما به تمامي وظايف شرعي و قانوني خود عمل کرده‌اند که حالا به فکر تبليغ چند همسري افتاده‌اند. چنين موضوعي باعث بدانگاري نسبت به شرع و خود باعث ايجاد معضلات مختلف اجتماعي مي‌شود و کانون گرم خانواده‌ها را به هم مي‌ريزد. به اعتقاد او ترويج چند همسري، زندگي را عاري از مهر و محبت کرده و آمار طلاق را بالا مي‌برد و شمار فرزندان طلاق را بيشتر مي‌کند. پيروان چند همسري اين موضوع را باعث کاهش تجرد دختران مي‌دانند اما زنان جوان و همسران شهيدي داشتيم که با چنين بهانه‌اي رنج و درد فراوان ديده‌اند.
ماهيگيري از آب گل‌آلود جامعه


طي چند وقت اخير ابراهيم فياض، جامعه شناس اصولگرا، از تبليغ چندهمسري در جامعه انتقادات تندي انجام داد و ضمن تاکيد بر اينکه اسلام با چند همسري موافق نيست، گفت: قرآن مي‌گويد يک قلب است و محبت هم به يک نفر تعلق مي‌گيرد. فياض در واکنش به عده‌اي که بالا‌بودن آمار دختران و زنان مجرد را بهانه ترويج چندهمسري کرده‌اند، افزود: در ايران به خاطر مسائل اقتصادي و فاصله سني ازدواج حدود سه تا چهار‌ميليون مجرد داريم اما چندهمسري راه مقابله با آن نيست. ما نديديم که کسي وارد بحث چندهمسري شود، زندگي او دچار بحران نشود. اگر بحران جنسي ايجاد شود هم مي‌توان با ازدواج موقت حل کرد، اما اينکه پولدارها و ميلياردرهاي قم مي‌خواهند براي خود فضاي چندهمسري ايجاد کنند، بحث ديگري است.فياض در پاسخ به اين پرسش که تبليغ چندهمسري از سوي رسانه ملي چه تاثيري بر جامعه خواهد داشت؟ گفت: تاثيري در جامعه ندارد غيراز اينکه جامعه نسبت به اينها گارد مي‌گيرد و حتي متنفر مي‌شود. چون مردم مي‌بينند که سرمايه‌داري که خودش باعث بحران ازدواج شده اين حرف‌ها را مي‌زند که با فرهنگ، عرف و اسلام هم سازگار نيست. ما الان وزيري داريم که در لواسان کاخ دارد به اينکه 6 سال خانه نساخته افتخار مي‌کند! خب اگر منزل مي‌ساختند، ازدواج هم افزايش مي‌يافت. الان يک عده دختر مجرد مانده‌اند و شرط اول ازدواج خانه داشتن است و يک زندگي به خاطر گراني خانه از هم مي‌پاشد.
چند همسري براي افراد با تمکن مالي
«با توجه به وضعيت فعلي جامعه، اگر ما اين حکم را اجرا نکنيم، فساد و فحشا در جامعه افزايش پيدا مي‌کند» اين بخشي از نظرات علي مطهري، نماينده تهران در مجلس است که بازخورد فراواني در جامعه داشته است. او همچنين در ادامه توضيحاتش گفته است: اصل مساله چندهمسري حکمي از احکام اسلام است که به حل يک معضل اجتماعي مي‌پردازد. البته اين مساله شرايطي دارد. مرداني مي‌توانند اين حکم را اجرا کنند که توانايي مالي، توانايي جسمي، رشد و فکري و عقلي داشته باشند.وي ادامه داد: اما موضوع اين نيست که بخواهيم اين مسأله را ترويج کنيم يا کارگاه برگزار نماييم و از همه بخواهيم اين کار را انجام دهند، اين مساله ترويج بردار نيست. مطهري در پاسخ به سوالي درباره اينکه اين موضوع از لحاظ احساسي بنياد خانواده را درگير مي‌کند، گفت: در اينکه تک همسري بهتر از چند همسري است شکي نيست اما اين راه‌حلي براي يک معضل اجتماعي است. در جامعه‌اي که بر فرض مثال سه‌ميليون زن آماده ازدواج بيشتر از مردان دارد چه بايد کرد؟ نمي‌توانيم بگويم که آنها ازدواج نکنند. حق تاهل، حق اجتماعي و الهي آنها است و هيچ‌راهي هم غيراز اين وجود ندارد و اينکه بگوييم دولت اداره آنها را به عهده بگيرد درست نيست.