بسیج سریع امکانات بومی و کشوری برای کمک به زلزله‌زدگان میانه

تبریز – خبرنگار کیهان: این زلزله که در بیشتر مناطق آذربایجان شرقی احساس شد موجی از ترس و وحشت را در میان مردم ایجاد کرد.
گزارش‌های دریافتی حاکیست بسیاری از مردم که به بیرون از خانه‌ها رفته بودند به تدریج به منازل خود باز می‌گردند.
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفت: پنج نفر بر اثر زلزله بامداد دیروز در میانه جان باختند.
تَرْک یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران است. این شهر مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه می‌باشد.


بازگشایی محور‌های مواصلاتی در مناطق زلزله‌زده
معاون حمل ‌و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از بازگشایی محور‌های مواصلاتی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: گروه‌های ارزیاب راهداری به منطقه اعزام شدند.
تخلیه اضطراری روستا‌های آسیب‌دیده
 در زلزله میانه‌ آغاز شد
استاندار آذربایجان شرقی از آغاز تخلیه اضطراری روستا‌های آسیب‌دیده در زلزله خبر داد و گفت: هلال احمر توزیع اقلام زیستی را آغاز کرده است.
امدادرسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی
مرتضی سلیمی رئیس ‌سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با ‌اشاره به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی اظهار کرد: تیم‌های عملیاتی در منطقه در انجام عملیات هستند و در این مدت ۶۵ روستای این استان ارزیابی شده است.
وی از بارگیری و ارسال اقلام غذایی، امدادی و زیستی مورد نیاز برای مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی از انبار مرکزی این سازمان در تهران خبر داد.
وی افزود: این اقلام شامل ۴۵۵ دستگاه چادر،  ۳۶۵ شعله والور،  ۲ هزارو ۷۵ تخته پتو و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون پوششی با قید فوریت‌های امدادرسانی برای توزیع در میان زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی به شهرهای متاثر از حادثه ارسال شده است.
وی همچنین از آغاز مرحله اسکان و تغذیه اضطراری حادثه‌دیدگان از زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی به صورت همزمان در روستاهای شهرستان میانه خبر داد.
رئیس ‌سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: با تلاش نیروهای امدادرسان هلال احمر، اردوگاه اسکان اضطراری و موقت در مدرسه روستای ورنکش با برپایی ۶۰ دستگاه چادر امدادی انجام شده است.  
سلیمی از تخریب  ۶۰ واحد مسکونی در روستاهای برزریق، ‌اشتینار و قشلاق شهرستان ترک استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: عملیات آواربرداری در روستای ورنکش تمام شده است.
نشست ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، که قرار بود روز جمعه برای یک سفر کاری یک‌روزه میهمان مردم تبریز باشد، برای حضور در مناطق زلزله‌زده شهرستان میانه، برنامه‌هایش را لغو کرد.
او با بیان اینکه به عنوان نماینده عالی دولت در مناطق زلزله‌زده حضور می‌یابد گفت: رئیس‌جمهور و معاون اول پیگیر این حادثه بودند و گزارش تکمیلی را خواستارند.
وزیر صمت در جلسه ستاد بحران دستور داد همه امکانات استان و وزارتخانه برای کمک به حادثه‌دیدگان زمین‌لرزه 5/9 ریشتری میانه و بخش کندوان این شهرستان بسیج شود.
رحمانی بعد از اتمام جلسه بحران راهی شهرستان میانه می‌شود.
یگان‌های ارتش در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند
سرتیپ میرزایی ارشد نظامی ارتش در استان‌های آذربایجان و اردبیل گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد دیروز در مناطقی از استان آذربایجان شرقی بلافاصله پس از حادثه به تمامی فرماندهان منطقه اعلام شد که در آماده‌باش کامل قرار داشته باشند. او افزود: گردان‌های بلیات تیپ‌های متحرک هجومی مراغه، میانه، اردبیل، سراب، تبریز با تمامی تجهیزات در آمادگی کامل هستند تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.
او تاکید کرد: پس از وقوع زلزله بلافاصله با مسئولین استانی، رئیس‌ ستاد بحران، استاندار، معاون سیاسی و دیگر عزیزان تماس برقرارو آمادگی کامل ارتش را به این عزیزان اعلام کردیم.
وی افزود: در حال حاضر نیز تیم‌های پزشکی مراغه و تبریز در محل حادثه حضور دارند و به خدمت‌رسانی مشغول هستند.
ارشد نظامی ارتش در استان‌های آذربایجان و اردبیل
خاطر نشان کرد: چند فروند بالگرد هوانیروز نیز آماده هستند تا در صورت درخواست وارد عمل شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی افزود: ۱۲ نفر نیز بستری شده و بقیه به صورت سرپایی درمان شده‌ و یک نفر از شهرستان سراب نیز به دلیل بدحال بودن به تبریز اعزام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: ۳۰ واحد مسکونی در روستای ورنکش، 100 درصد تخریب شده‌اند.
محمدباقر هنربر اضافه کرد: ۳۰۰ واحد مسکونی در کل شهرستان، بین پنج تا ۷۰ درصد تخریب شده‌اند.
وی افزود: ۲۵ واحد مسکونی نیز در روستای تیرشاب شهرستان سراب، بین ۲۰ تا ۷۰ درصد تخریب شده است.
71 نفر در زمین‌لرزه در سراب مصدوم شدند
ایرج ثقفی فرماندار سراب دیروز در جمع خبرنگاران گفت: بعداز زلزله 5/9 ریشتری ۷۱ نفر در شهرستان سراب مصدوم شده و یا در اثر ترس و اضطراب به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.
او ادامه داد: بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند. فقط در بعضی از روستاها تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.
او گفت: ۳۰ تیم از مرکز استان و شهرستان‌های معین به کانون زلزله اعزام شده‌اند.
بازدید فرمانده سپاه عاشورا از مناطق زلزله‌زده میانه
فرمانده سپاه عاشورا با ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله میانه، گفت: تلاش می‌کنیم قبل از فرا رسیدن زمستان خانه‌های تخریب‌شده را بسازیم.
سردار عابدین خرم روز جمعه در حاشیه بازدید از روستای زلزله‌زده «ورنکش» شهرستان میانه، افزود: سپاه عاشورا همه امکانات خود را برای کمک به زلزله‌زدگان بسیج کرده است.
وی با ‌اشاره به درصد بالای تخریب واحدهای مسکونی در روستای ورنکش و مشغول بودن تیم‌های ارزیاب به بررسی وضعیت اظهار کرد: بعد از ارزیابی کامل، در قالب گروه‌های جهادی، نیازهای اولیه منطقه به ویژه آواربرداری به سرعت انجام شده و سپس گروه‌های جهادی مستقر می‌شوند تا هرآنچه را تخریب‌شده، در مدت یک ماه آینده بسازند و مردم در خانه‌هایشان مستقر شوند. سردار خرم با تاکید بر لزوم استقرار و آغاز به فعالیت گروه‌های جهادی در منطقه، گفت: تا اتمام بازسازی خانه‌های تخریب شده، از روستای ورنکش نخواهیم رفت. وی با‌ اشاره به دشواری دسترسی به روستای «ورنکش»  اضافه کرد: با این وجود تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا امکانات را سریعا منتقل کرده و تا شدت نگرفتن سرما عملیات ساخت و ساز را در این منطقه تمام کنیم.
وزیر بهداشت: تا آخرین لحظه
در کنار زلزله‌زدگان هستیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در توییتی ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زمین‌لرزه آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: وزارت بهداشت با تمامی امکانات تا آخرین لحظه در کنار مردم شریف این مناطق
خواهد بود.
سعید نمکی، بر لزوم آماده‌باش تمامی پرسنل اورژانس و مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده برای ارایه خدمات به زلزله‌زدگان تاکید کرد.
پیام توئیتی وزیر بهداشت حاکی است: از ساعات اولیه دیروز تمامی پرسنل اورژانس و مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده در آماده‌باش کامل هستند.
30 مصدوم؛ خسارت زلزله در استان اردبیل
مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت:  در اثر زمین‌لرزه تعداد شش نفر در اردبیل و تعداد ۲۴ نفر در مشگین شهر به علت ترس از زمین لرزش و در حین فرار دچار آسیب شده و به بیمارستان مراجعه کردند و دو نفر بستری شده‌اند.
زلزله در استان قزوین
مهدی‌خانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت:  زلزله‌ای که بامداد دیروز استان آذربایجان شرقی را لرزاند در بخش‌هایی از استان قزوین هم احساس شد.
او ادامه داد: مورد خاصی در استان قزوین گزارش نشده است.
مهدی‌خانی افزود: این زلزله در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد دیروز در شهر‌های تبریز، اردبیل، رشت، طالقان، زنجان و قزوین احساس شده است.
گفته می‌شود علاوه‌ بر تیم‌های امداد و نجات، نیروهای بسیج و گروه‌های جهادی نیز در حال آواربرداری از خانه‌های آسیب‌دیده و کمک به روستاییان هستند.
روند امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی
رئیس ‌اورژانس کشور شمار مصدومان زلزله شمال‌غرب کشور را 584 نفر اعلام کرد و گفت: چندین دستگاه اتوبوس‌آمبولانس برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان به این مناطق اعزام شده‌اند.
پیرحسین کولیوند، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان زلزله در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان اظهار کرد: تاکنون 584 مصدوم ناشی از زلزله از عوامل اورژانس، خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که از این تعداد بیشتر نفرات آن با 261 و 233 مورد مربوط به شهرهای سراب و میانه بوده است.
 وی با بیان اینکه تنها 36 نفر در بیمارستان بستری هستند، گفت: 548 نفر خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده یا خیلی زود از بیمارستان مرخص شده‌اند.
همچنین رئیس ‌اداره بهداشت و درمان نزاجا نیز از آماده‌باش بیمارستان‌های ارتش در مراغه و تبریز خبر داد. به گفته امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی، بلافاصله پس از وقوع زلزله در مناطقی از آذربایجان شرقی، گردان‌های بهداشت و درمان بیمارستان‌های منطقه برای کمک به آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.
تلف شدن یکهزار و 150 رأس دام در آذربایجان شرقی
رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی‌، اظهار داشت: تاکنون خسارت وارده به بیش از 270 واحد جایگاه نگهداری دام گزارش شده که در این بین 300 راس دام سنگین و 850  راس دام سبک در اثر تخریب اماکن دامی تلف شده‌اند که اقدامات لازم درخصوص دفن بهداشتی آنها در حال پیگیری و انجام است.
اکبر فتحی به خسارت وارده به شهرستان میانه‌ اشاره کرد و افزود: براساس گزارش‌های اولیه تاکنون ۶۵۰ راس دام سبک و ۲۵۰ راس دام سنگین در تعداد ۱۶ روستا در شهرستان میانه تلف شده‌اند و به ۱۷۰ واحد اماکن دامی این شهرستان خسارت 40 الی 100 درصدی وارد شده است.
رئیس ‌سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به خسارت وارده به شهرستان سراب در اثر این زلزله ‌اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین در شهرستان سراب تلف شده است و به ۱۰۰ واحد دامی نیز خسارت وارد شده است.
وی افزود: در مجموع براساس گزارش‌های جمع‌بندی شده تا ساعت یازده صبح روز جمعه ۸۵۰ راس دام سبک و ۳۰۰ راس دام سنگین در استان آذربایجان شرقی تلف شده‌اند و ۲۷۰ واحد دامی و تعدادی از ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی نیز خسارت‌دیده است که آمار نهایی و تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.
فتحی افزود: با پیگیری همکاران ما در معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و  اداره کل دامپزشکی استان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی میانه و سراب، روند عملیات دفن بهداشتی دام‌های تلف‌شده در جریان زلزله به خوبی در حال انجام انجام شد.
همدردی رئیس‌جمهور با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی
رئیس‌جمهور کشورمان با خانواده‌های زلزله‌زده آذربایجان شرقی ابراز همدردی کرد.
آقای روحانی در تماس تلفنی با استاندار این استان ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در آذربایجان شرقی، در جریان آخرین وضع امدادرسانی به زلزله‌زدگان قرار گرفت.
به گفته استاندار آذربایجان شرقی، وی در این تماس دستور تامین کلیه نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله را صادر کرد.
زلزله 4/8 ریشتری گردکشانه پیرانشهر را لرزاند
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: زلزله 4/8 ریشتری بامداد دیروز گردکشانه پیرانشهر را لرزاند؛ تاکنون هیچ خسارتی گزارش نشده است.
امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با فارس در ارومیه، با ‌اشاره به زلزله ساعت دو و 37 دقیقه و 6 ثانیه بامداد دیروز در گردکشانه پیرانشهر آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با بررسی‌های به عمل آمده، از شهرستانهای پیرانشهر و نقده هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در استان گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: تمامی امدادگران هلال احمر و اعضای هماهنگی مدیریت بحران استان در آمادگی کامل به سر می‌برند و به تمامی نیروهای هلال احمر شهرستان‌های استان آماده‌باش داده شده است. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: خسارت‌ها در شهر سراب در آذربایجان‌شرقی بیشتر مادی و در بخش واحدهای مسکونی است.