طرح منع پخش اعترافات متهمان ضد شفاف‌سازی است

مسعود حمیدی - امام‌جمعه مشهد از طرح مباحثی درباره منع پخش اعترافات متهمان از رسانه ها انتقاد کرد. به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... «سیداحمد علم الهدی» روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس با اشاره به پیش رو بودن هفته وحدت اظهار کرد: امروز در شرایطی قرارگرفته‌ایم که کفر جهانی با استکبار جهانی دست‌به‌دست هم داده برای این که اسلام و پیغمبر(ص) را براندازی کند، این محور اقتضا می‌کند همه مسلمانان جهان در هر شرایط، نظریه، بینش و مذهب، دست‌به‌دست هم بدهند و دشمن اسلام را نابود کنند. امام‌جمعه مشهد از رئیس رسانه ملی برای راه‌اندازی HD در خراسان رضوی هم تقدیر کرد و با اشاره به همایش دادستان های کشور در مشهد گفت : با تشکر از زحمات و ابتکارات قابل‌توجه قوه قضاییه در مبارزه با فساد؛ آن چه برای ما قابل‌توجه است و قانون اساسی هم روی آن اصرار دارد، مسئله شفاف‌سازی در پیگیری‌های مبارزه با فساد است. عزیزان مسئول بدانند همه ما که در این مملکت خدمت گزار هستیم نوکر مردم هستیم. اصل مردم هستند، نوکر و خادم این مردمیم، نوکر و خادم وقتی‌که برای اربابش کار می‌کند باید نسبت به خدمتش شفاف‌سازی کند.
مفسد اقتصادی ویروس مهلک است
آیت ا... علم الهدی ادامه داد: مسئله فساد اقتصادی ویروس مهلکی است که جان، امنیت، ناموس و عرض مردم را هدف قرار داده است. فساد یک ویروس اقتصادی و یک مفسد اقتصادی که به دنبال چاپیدن و دزدیدن است تنها این نیست که بر پیکر ثروت  و دارایی مردم ضربه زده و از جیب مردم دزدیده است.
اگر «دزد بگیر» در این مملکت پیدا شود مردم امیدوار می‌شوند


امام‌جمعه مشهد افزود: بعضی زمزمه‌های مسئولانی که گوشه و کنار دارند ساز می‌کنند که جلوی این حرکت مجاهدانه قوه قضاییه را بگیرند در حقیقت برای این است که در مملکتی که دزد بگیری شروع‌شده یک‌وقت گریبان خود این‌ها به‌عنوان دزد، گیر نیفتد. برای همین است که می‌گویند این که می‌آیید دادگاه‌های فساد اقتصادی را در صداوسیما علنی می‌کنید  باعث می‌شود مردم ناامید شوند. وی تصریح کرد : برعکس است و مردم دارند امید پیدا می‌کنند؛ شما مردم را نادان فرض کردید، شما فکر کردید اگر دزدها بیایند در این مملکت دزدی کنند، مردم نمی‌فهمند اما مردم خوب می‌فهمند. دزدی‌ها را مردم خوب می‌دانند، وقتی مردم می‌دانند این دزد است؛ یعنی در یک مملکت در یک شهر و خیابان در حال زندگی هستند و می بیند که نیازهای اولیه زندگی‌اش را ندارد و صبحانه بچه‌ مدرسه‌ای اش تأمین نمی‌شود، اما آقای فلان، هر روز بر برق اتومبیلش اضافه می‌شود، بر شبکه عمارت و ویلایش اضافه می‌شود، می‌فهمد در این مملکت دزد است. اگر در این مملکت دزد نبود این بود که در یک‌طرف به نان شبشان محتاج باشند و یک‌طرف به آلاف و الوف برسند. مردم می‌فهمند در این مملکت دزد است، اگر دزد بگیر در این مملکت پیدا نشد مردم ناامید می‌شوند اما اگر دزد بگیر در این مملکت پیدا شود مردم امیدوار می‌شوند.وی ادامه داد: می‌گویند این حرکت‌هایی که شما می‌کنید سرمایه‌دارها را فراری می‌دهد. این پندار فوق‌العاده غلط است. سرمایه‌دار به چه دلیل می‌خواهد سرمایه‌اش را در این جا به کار بگیرد؟ سرمایه را به کار بزند که سود حلال ببرد یا می‌خواهد در سایه سرمایه‌اش او هم به دزدان اضافه شود؟ آن سرمایه‌داری که می‌خواهد در سایه سرمایه‌داری‌اش به دزدها اضافه شود همان بهتر که فراری شود. این مسئله سرمایه‌دار واقعی را فراری نمی‌دهد بلکه دزد را فراری می‌دهد، لذا شفاف‌سازی لازم است. امام‌جمعه مشهد گفت: مطلق جریانات، طرح‌ها و لوایحی که شفاف‌سازی را زیر سؤال ببرد از نظر مردم ما تولید سوءظن می‌کند. این طرحی که به تازگی در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شده است، مبنی بر منع پخش اعترافات متهمان از صداوسیما و رسانه ملی و دیگر رسانه‌های عمومی، که می‌خواهند آن را به‌عنوان یک قانون به مجلس ببرند و تصویب کنند؛ یعنی چه؟ این ضد شفاف‌سازی  است.وی ادامه داد: یک آدمی که محور رسانه‌ای ضدانقلاب و استکبار در دنیا بوده است، ایثارگران جان‌برکف و غیور سپاه پاسداران ما او را دستگیر کردند، عنصر این‌چنینی که، مسئولان در هر جلسه‌ای که می‌نشستند بلافاصله خبر آن را وارونه از این دستگاه‌ها پخش می‌کردند و به اساس سیاست ما در دنیا ضربه می‌زدند، اگر آمد و عوامل و عناصری را که خبر رسانش بودند و با آن‌ها رابطه داشتند افشا کرد، مردم نفهمند؟ مردم خائن شناس نباشند؟ دو روز دیگر هم یک خائن بیاید با هزار و یک کلک خودش را بپوشاند و در مجلس و دولت، قوه مجریه و مقننه ما و دستگاه قضایی نفوذ کند و ضربه بزند؟ مردم خائن شناس نباشند؟ این منع شفافیت و منع پخش اعترافات متهمان از رسانه ملی باعث خواهد شد مسائل برای مردم روشن نباشد.
ماندگاری رشد سیاسی مردم شفاف بودن مسائل است
آیت ا... علم الهدی «هوشیار بودن مردم ایران» و امکان تصمیم گیری برای مملکت خود» را دو ویژگی کشور برشمرد و افزود : آن چه باعث می‌شود این دو امتیاز مملکت ما ماندگار شود، هم رشد سیاسی مردم باقی بماند و هم خودشان برای خودشان تصمیم‌بگیرند، شفاف‌سازی است. در قانون اساسی، اساس بر محاکمات و دادگاه‌ها علنی بودن  دادگاه است مگر به خاطر مسائل امنیتی یا تشییع فاحشه، قاضی تشخیص بدهد علنی بودن دادگاه درست نیست. اصل بر این است که دادگاه‌ها علنی باشد و مجرم و متهم شناخته شوند،  دزد و خائن از نظر مردم معروف شوند. در اساس حقوق اسلامی داریم که حدود اسلامی در مرئی و نظر مردم باید اجرا شود. حد را مقابل چشم مردم اجرا کنند و این دستور شریعت ماست. این مسائل باید شفاف باشد، مردم آدم‌شناس باشند و برحسب شناخت خودشان، رشد سیاسی آن‌ها بالا برود و بر اساس این رشد سیاسی، مردم خودشان برای خودشان  تصمیم بگیرند که چه کسی نماینده آن‌ها، وکیل آن‌ها، رئیس‌جمهور آن‌ها، مسئول قضایی و مقننه آن‌ها باشد و مردم خودشان تصمیم بگیرند.