نان‌دولتی در‌تنور گرانی

نوید زنده روحیان / طبق اطلاعیه اتحادیه صنف نانوایان مشهد و حومه، نرخ‌های جدید نان اعلام شد که بر این اساس، در نانوایی های یارانه ای این قیمت ها نسبت به سال گذشته تا 40 درصد افزایش یافته است. برای اولین بار است که نانوایی های نیمه یارانه‌ای دارای نرخ مصوب می شوند و قیمت های تعیین شده برای آن ها، پایین تر از قیمت فعلی نان های عرضه شده به مردم است. به گزارش «خراسان رضوی»، پس از هفته ها کش و قوس، کارگروه گندم، آرد و نان استان به دلیل آن چه افزایش هزینه‌ نانوایی‌ها و تغییر نکردن نرخ نان در سال های اخیر بیان شده بود، بالاخره نرخ جدید نان در مشهد را تعیین و اعلام کرد بر این اساس قیمت نان در نانوایی های یارانه ای که پیش از این به نام دولتی معروف بود با گندم دریافتی 665 تومانی، بین 10 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در نانوایی های آزادپز که از این پس «نیمه یارانه ای» نامیده می شوند و از گندم دریافتی نیمه یارانه ای با نرخ 900 تومان استفاده می کنند نیز نرخ نامه مصوب کارگروه اعمال خواهد شد که بر این اساس، قیمت نان در این نانوایی ها کاهش خواهد یافت. این نانوایی ها تا پیش از این به صورت آزاد و در فضایی رقابتی قیمت را تعیین می کردند و نرخ نامه مصوبی نداشتند. یکی دیگر از مواردی که پیش از این و در ماه گذشته توسط سازمان صمت، استانداری واتحادیه نانوایان مشهد و حومه اعلام شده بود، این بود که نرخ نان در تهران به عنوان سقف نرخ در کشور محاسبه و قطعا نرخی که توسط کارگروه استانی در خراسان رضوی اعلام می شود حداقل 30 درصد پایین تر از میانگین این نرخ ها خواهد بود. با وجود این، بررسی های خراسان رضوی حاکی است اگر چه نرخ ها در برخی از انواع نان در نانوایی های نیمه یارانه ای از نرخ پیش از این بازار پایین تر آمده است اما وعده مسئولان برای پایین بودن 30 درصدی قیمت نان نسبت به استان تهران محقق نشده است. ضمن آن که وزن نان در تهران بیشتر و قیمت آرد نیز برابر یا بیشتر از خراسان رضوی است.
گرانی در سفره خانوار
مجوز افزایش 10 تا 40 درصدی قیمت نان دولتی در مشهد، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی، اقدام غیرقابل دفاعی است که به نظر می رسد باید درباره آن تجدید نظر شود. اگرچه کسی منکر افزایش هزینه نانوایی ها نیست و مطمئنا تورم موجود در کشور، تاثیرات مخرب خود را بر این صنف نیز گذاشته است اما با توجه به سهم پررنگ نان در سبد غذایی خانوار، این افزایش قیمت تا 40 درصد، بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل خواهد کرد. در حالی که با در نظر گرفتن یارانه ویژه برای مدیریت قیمت نان و مدیریت کامل این موضوع، می توان علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت، مشکلات صنف نانوایان در تامین هزینه ها را نیز رفع کرد.
«مصطفی کشتگر» رئیس اتحادیه نانوایان مشهد هم درباره نرخ نامه جدید می گوید : متاسفانه از سال 93 تا کنون فقط یک نوبت و آن هم سال گذشته به میزان 10 درصد افزایش نرخ در نانوایی ها اعمال شد که به هیچ وجه معقول نیست و مثلا در یک قلم خمیر مایه ما 100 درصد افزایش قیمت یا در بیمه 35 درصد افزایش داشتیم. وی افزود: تورم و مزد کارگر و دیگر مسائل نیز وجود دارد و با توجه به این شرایط واقعا نانوایان دولتی مستحق 100 درصد افزایش قیمت هم بودند اما این اتفاق رخ نداد.


چرایی محقق نشدن وعده قبلی
این که چرا وعده خود مسئولان برای پایین تر بودن نرخ نان در استان نسبت به تهران محقق نشده، سوالی است که کشتگر در پاسخ آن می گوید : این موضوع بحثی بوده که سازمان صمت و کارگروه اعلام کرده بودند و ما از ابتدا اصلا با آن موافق نبودیم و به نظرمان باید نرخ حتی برابر با تهران اعلام می شد . وی در خصوص کیفیت نان نیز افزود: کیفیت نان در مشهد به هیچ وجه از تهران پایین تر نبوده و اگر این تصور وجود دارد، به دلیل مواد اولیه ماست که با شرایط موجود به هیچ وجه ما کیفیت پایین تری نداریم. «حمیدرضا رجوعی» رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان رضوی هم در پیگیری خبرنگار  ما درباره چرایی محقق نشدن وعده استان برای پایین تر بودن 30 درصدی نرخ نان نسبت به تهران، ابتدا طرح این وعده را تایید کرد اما سپس گفت: شما برای مصاحبه باید قبلا هماهنگ می کردید، من هم یک ماه حضور نداشته ام و در هیچ یک از جلسات کارگروه حاضر نبودم.