زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند

زلزله به آذربایجان رسید
همدلی| گروه اجتماعی- چند روز مانده به دومین سالگرد زلزله کرمانشاه، این بار زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند؛ تا ماه آبان در یاد و خاطر مردم ایران با اسم زلزله گره بخورد. شدت زلزله‌ای که زمین زیر پای مردم آذربایجان شرقی را لرزاند به حدی بود که در استان‌های همجوار مانند آذربایجان غربی، گیلان،‌زنجان و اردبیل احساس شد و مردم این استان‌ها را نیز به خیابان‌ها کشاند.
زلزله آذربایجان شرقی بدون تلفات نبود. آخرین آمار و جزئیات از زلزله در «ترک» شهرستان میانه در آذربایجان شرقی حاکی از ۵ کشته و ۳۴۸ مصدوم، خسارت به ۴۰۰ واحد مسکونی و تخریب ۳۰ واحد کامل مسکونی و تلف شدن ۱۱۵۰ راس دام و خسارت به ۲۷۰ جایگاه دامی است.
آن گونه که از خبرهای منتشر شده برمی‌آید در این زلزله دستپاچگی مسئولان کمتر بوده و مدیریت بحران و روند امداد و کمک‌رسانی به مردم به نسبت زلزله کرمانشاه بهتر صورت گرفته است.


آغاز اسکان اضطراری در روستای زلزله‌زده «ورنکش» میانه
مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی به رسانه‌ها گفت: از بامداد دیروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.علی شهودی اظهار داشت: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی، ۳۰ تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.
وی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است. ۷ روستا بیشترین خسارت داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.
مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش در محوطه مدرسه شهید سلطانی آغاز شده و همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود. وی افزود: دراین زمین لرزه، ۶ شهر، ۱۴۵ روستا تحت تاثیر بوده اند. زلزله ۵.۹ ریشتری تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی‌ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است.
تشکیل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با حضور رحمانی
رضا رحمانی وزیر صنعت نیز صبح دیروز در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی که در محل استانداری این استان برگزار شد، شرکت کرد و اظهار داشت: تمام امکانات وزارتخانه در استان آذربایجان شرقی در اختیار ستاد مدیریت بحران این استان قرار گرفته و برای امدادرسانی بسیج شده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های سفر خود را برای پیگیری امور مناطق زلزله زده لغو کرده ام، بیان کرد: برای شرکت در نمایشگاه فناوری رینوتکس و جلسات حاشیه ای آن از جمله نیز تعمیق ساخت داخل و جلسه صادرات غیرنفتی استان به این استان سفر کرده بودم که بخاطر اهمیت پیگیری خسارات احتمالی زلزله و امدادرسانی این جلسات و برنامه‌ها را لغو کرده ام.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: از تمام دستگاه‌های ذیربط مانند سپاه ، بنیاد مسکن، اورژانس، نیروی انتطامی و هلال احمر برای تامین امنیت و امداد رسانی به موقع تشکر می‌کنم.
دستور روحانی برای بسیج امکانات و امدادرسانی سریع به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی
به گزارش فارس رئیس جمهور دستور بسیج تمامی امکانات برای امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان را صادر کرد. روحانی در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.
روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و آسیب دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده سازی همه امکانات از سوی دستگاههای مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه دیدگان و مصدومان تاکید کرد.
پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس جمهور گزارش کرد و با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله زدگان خبر داد.
ابراز همدردی لاریجانی با مردم زلزله زده آذربایجان شرقی
رییس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (جمعه) با صدور پیامی، ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، جان باختن ۵ تن از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفته، خواستار امدادرسانی فوری دستگاه‌های مسئول با استفاده از همه امکانات، درمان مصدومان، اسکان اضطراری و رفع نیازهای آسیب دیدگان از این حادثه شد. در متن پیام لاریجانی آمده است:
«وقوع حادثه زمین‌لرزه در استان آذربایجان شرقی که باعث جان باختن و مصدوم شدن جمعی از هموطنان عزیز و یا آسیب دیدن اماکن مسکونی آنان شد، موجب تاسف شد.
مردم شریف ایران همواره با همت بلند و روحیه صبر خود این گونه حوادث غیرمترقبه را پشت سر گذاشته و به کمک هموطنان آسیب‌دیده شتافته ، یار و مددرسان آنان بوده‌اند.
لازم‌ است نهادها و سازمان‌های مسئول در امر امداد و نجات در اسرع وقت و با بهره‌گیری از همه امکانات موجود به یاری آسیب دیدگان از زلزله ، رفع نیازها و اسکان اضطراری آنان و درمان مصدومان و مجروحان بپردازند.
اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار همدردی با مردم شریف مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی، از درگاه خداوند متعال برای مصدومان و مجروحان سلامتی و شفای عاجل و برای جان باختگان رحمت و مغفرت مسئلت می‌کنم.»
دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای بسیج امکانات به منظور خدمت‌رسانی به زلزلزله شمال‌غرب
همچنین محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درباره خدمت‌رسانی این مجموعه به زلزله‌زدگان شمال‌غرب کشور اظهار داشت: به دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ازلحظه وقوع زلزله تمامی امکانات امدادی بنیاد احسان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله بسیج شده است.
بنابر گزارش ایسنا، وی با اشاره به اعزام گروه‌های ارزیاب از آذربایجان شرقی و اردبیل برای تخمین و ارزیابی شدت حادثه گفت: در همین ابتدا ۵۰۰ تخته پتو، ۱۰۰ چادر اسکان، بسته‌های غذایی یک هفته‌ای برای ۱۰۰ خانوار، آب معدنی، ۱۰۰۰ کنسرو تن ماهی ؛ موکت و لوازم اسکان اضطراری به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.
مدیرعامل بنیاد احسان با بیان اینکه آشپزخانه طبخ غذای گرم در محل وقوع زلزله (ترکمنچای) برپا شده است، تصریح کرد: در حال حاضر مسئولین قرارگاه‌های جهادی آذربایجان شرقی و اردبیل برای ارزیابی در منطقه حضور دارند و تا ساعاتی دیگر، گزارش را ارائه خواهند کرد.
ترکمانه با اشاره به اینکه انبار فوریت‌های امدادی به‌صورت اضطراری در اردبیل ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: پیگیری لحظه‌ای در راستای برنامه‌ریزی مناسب و تصمیم‌گیری یکپارچه برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان توسط بنیاد احسان انجام می‌شود.
تاکید رئیس بهزیستی بر تعهد نسبت به معلولان ناشی از زلزله
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیام خود به بازماندگان زلزله در استان‌های آذربایجان شرقی آورده است: بدون شک وقوع چنین حوادث ناگوار، مسوولیت و تعهد سازمان بهزیستی را نسبت به معلولیت ناشی از زلزله، بی سرپرستی کودکان و سالمندان و پیامدهای روحی و روانی ناشی از آن دوچندان خواهد کرد.
به گزارش سایت سازمان بهزیستی کشور وحید قبادی دانا در پیام خود ضمن ابراز تاسف و اندوه فراوان از جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان در زلزله آذربایجان شرقی نوشت: «حادثه تاسف برانگیز زلزله در بخشی از مناطق استان آذربایجان شرقی که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان شد را به بازماندگان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.
بدون شک وقوع چنین حوادث ناگوار، مسوولیت و تعهد سازمان بهزیستی را نسبت به معلولیت ناشی از زلزله، بی‌سرپرستی کودکان و سالمندان و پیامدهای روحی و روانی ناشی از آن دوچندان خواهد کرد.
لذا اینجانب ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه دلخراش آمادگی همه جانبه ستاد سازمان و ادارات کل بهزیستی استانهای کشور را اعلام می‌دارم . از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان طلب غفران و آمرزش و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»
هشدار پلیس فتا درباره سوء استفاده فرصت طلبان از شرایط زلزله
رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی درباره سوء استفاده برخی فرصت طلبان از شرایط زلزله هشدار داد.
سرهنگ محسن محمودی اظهار کرد: باتوجه به حادثه رخ داده و تجارب گذشته، متاسفانه کلاهبرداران برای سوء استفاده از این شرایط با اعلام شماره حساب‌ها و ارسال پیامک‌ها و معرفی درگاه‌های جعلی پرداخت تحت عنوان کمک به زلزله زدگان به کلاهبرداری از مردم و خالی کردن حساب‌های بانکی آنها خواهند پرداخت.
به گزارش فرماندهی انتطامی استان آذربایجان شرقی، وی گفت: توصیه می‌شود به این پیام‌ها که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به ویژه اینستاگرام و تلگرام منتشر و یا در قالب پیامک به آنها ارسال می‌شود اعتماد نکرده و کمک‌های خود را از طریق سازمان‌ها و نهادهایی مانند کمیته امداد و هلال احمر که رسما اعلام می‌شود، اهدا کنند.
سایر اخبار این روزنامه
زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند به بهانه زادروز تولستوی به نگاه و آثارش پرداختیم اشراف‌زاده دردمند میرا بودن انسان؛ فلسفه معماگونه تولستوی همدلی از رویکرد فعالانه اعضای مجمع برای عبور از ماجرای FATF گزارش می‌دهد سکوت و دیگر هیچ یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با همدلی: بهترین مسیر فعلا برای FATF، بلاتکلیفی است یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با «همدلی»: خارج از مسائل سیاسی به لوایح FATF رسیدگی شود نماینده تبریز در گفت‌وگو با «همدلی»: هشدار روس‌ها به لاریجانی درباره عدم تصویب FATF امام جمعه مشهد از پخش اعترافات تلویزیونی دفاع کرد دغدغه شفافیت آیت‌الله علم‌الهدی! نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: شفافیت قانون، لازمه شناسایی منافذ بروز فساد اداری است «همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‌ها چشم‌انداز قیمت بنزین در ماه‌های آینده را ارزیابی کرد بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای در بوشهر آغاز می‌شود همزمان با گرامیداشت تیر‌ماسیزه‌شو از ابوالحسن خوشرو در قائمشهر تجلیل شد خوشرو، خوش‌گوی موسیقی مازندران یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود اعتمادی که مجلس می‌شکند !! ۵/۵ برابر پول کتاب صرف هزینه دخانیات می‌شود؟!