نماینده تبریز در گفت‌وگو با «همدلی»: هشدار روس‌ها به لاریجانی درباره عدم تصویب FATF

نماینده مردم تبریز در مجلس می‌گوید: «اگر FATF حل نشود چنان قفلی به کشور زده می‌شود که باز کردنش سخت است.»
شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا لوایح موسوم به FATF به نتیجه مشخصی نمی‌رسد، می‌گوید: «مجلس و دولت کارشان را درباره این لایحه انجام داده‌اند، اما بعد از اینکه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد، اظهار نظرهای مختلفی کردند و می‌گویند یک سالش گذشته و در واقع رد شده است.»
او ادامه می‌دهد:«به عنوان کسی که پیش از این تاجر بین‌المللی بوده‌ام و اشتباه کردم که نماینده مجلس شدم، می‌گویم، اگر FATF یعنی دو لایحه CFT و پالرمو را حل نکنیم، چنان قفلی به کشور خواهیم زد که باز کردنش سخت است.»
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره ضررهایی که در اثر تصویب نشدن FATF به کشور می‌رسد، توضیح می‌دهد: «سال گذشته همراه آقای لاریجانی رئیس مجلس به روسیه رفته بودیم. در جلسه رئیس بانک مرکزی روسیه رسما به دکتر لاریجانی اعلام کردند که اگر FATF را قبول نکنند، روابط‌شان با ایران را نمی‌توانند ادامه دهند. چون با کل بانک‌های جهان مراوده دارند و اگر مسئله FATF حل نشود، متهم به پول‌شویی و کمک به تروریسم می‌شویم و در نتیجه نمی‌توانند با ما تعامل کنند.»


بی‌مقدار عنوان می‌کند: «بنده به عنوان یک نماینده مجلس از آقایان می‌خواهم که با FATF یا بدونFATF لج نکنند. قوانین پول‌شویی در کشور دارد اجرایی می‌شود. من دبیر فراکسیون شفاف‌سازی هستم، از همین پول‌شویی نزدیک به 13هزار میلیارد تومان فقط مالیات توانسته بودند بگیرند. کشورهای زیادی عضو FATF هستند، اما شما شنیده‌اید که از اطلاعات‌شان سوءاستفاده‌ای شود؟»
این نماینده مجلس می‌گوید: «البته دکتر جهانگیری گفتند مسئله FATF دوبار هم در شورای سران اقتصادی مطرح شده است و ما اگر در لیست سیاه برویم، درآمدن از لیست سیاه مستلزم کار شدید سیاسی و اقتصادی است و مجبور می‌شویم امتیازات بیشتری بدهیم.در حال حاضر تصویب شده است که FATF درحالت تعلیق بماند.»
او ادامه می‌دهد: «الان مالزی و کشورهای همسایه مثل ارمنستان و آذربایجان برای یک ایرانی حساب باز نمی‌کنند. حتی درعراق هم بانک مرکزی عراق به ایرانی‌ها اجازه نمی‌دهد حساب شخصی داشته باشند. خب، این مسئله آن موقع شدیدتر می‌شود.»
این نماینده مجلس تاکید می‌کند: «کشور ما گردش مالی بالایی ندارد تا با کشورهای دیگر تعاملی داشته باشد. مثلا کل درآمد کشور حدود 400 میلیارد دلار است که از این درآمد، تقریبا 120 میلیارد صادرات و واردات با برخی از کشورها داریم.»
او افزود: «از آقایانی که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، می‌خواهم که مسئله FATF را حل کنند. اگر فکر می‌کنند با حل نکردن آن می‌توانند مسئولیت را به گردن دولت و مجلس بیندازند در اشتباه هستند، چون دولت و مجلس کار خودشان را انجام دادند.»
سایر اخبار این روزنامه
زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند به بهانه زادروز تولستوی به نگاه و آثارش پرداختیم اشراف‌زاده دردمند میرا بودن انسان؛ فلسفه معماگونه تولستوی همدلی از رویکرد فعالانه اعضای مجمع برای عبور از ماجرای FATF گزارش می‌دهد سکوت و دیگر هیچ یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با همدلی: بهترین مسیر فعلا برای FATF، بلاتکلیفی است یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با «همدلی»: خارج از مسائل سیاسی به لوایح FATF رسیدگی شود نماینده تبریز در گفت‌وگو با «همدلی»: هشدار روس‌ها به لاریجانی درباره عدم تصویب FATF امام جمعه مشهد از پخش اعترافات تلویزیونی دفاع کرد دغدغه شفافیت آیت‌الله علم‌الهدی! نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: شفافیت قانون، لازمه شناسایی منافذ بروز فساد اداری است «همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‌ها چشم‌انداز قیمت بنزین در ماه‌های آینده را ارزیابی کرد بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای در بوشهر آغاز می‌شود همزمان با گرامیداشت تیر‌ماسیزه‌شو از ابوالحسن خوشرو در قائمشهر تجلیل شد خوشرو، خوش‌گوی موسیقی مازندران یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود اعتمادی که مجلس می‌شکند !! ۵/۵ برابر پول کتاب صرف هزینه دخانیات می‌شود؟!