پهپاد دوم هم شكار شد

آرمان ملي: بامداد روز گذشته سامانه پدافند هوايي ارتش در آسمان بندر ماهشهر يک پهپاد را که حريم هوايي ايران را نقض کرده بود مورد هدف قرار داده و منهدم کرد. هنوز دليل انهدام اين پهپاد و وابستگي آن مشخص نيست. اميرسرتيپ عليرضا صباحي‌فرد فرمانده نيروي پدافند هوايي ارتش مي‌گويد: «اين اقدام قاطع و شليک موشک در واکنش به تجاوز يک فروند پهپاد متجاوز خارجي به حريم هوايي کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسيدن به اماکن حساس با هوشياري کامل شبکه يکپارچه پدافند هوايي کشور منهدم شد.» لازم به‌ذکر است که پس از انهدام پهپاد آمريکايي توسط سامانه سوم خرداد اين دومين پهپادي است که توسط سامانه‌هاي پدافندي کشور منهدم مي‌شود.
انهدام يک پهپاد
بامداد جمعه بود که سامانه‌هاي پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بعد از شناسايي يک پرنده ناشناس در آسمان شهر بندر امام خميني از توابع شهرستان بندر ماهشهر آن را ساقط کردند. اين در حالي است که صداي نسبتا شديدي مردم شهر بندرامام خميني را متوجه حادثه‌اي کرد، ولي تا ساعت‌هاي اوليه کسي از علت اين صداي مهيب بي‌خبر بود و ساعاتي بعد منابع محلي خبر دادند که سامانه پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي مستقر در منطقه بعد از مشاهده يک پهپاد به سرعت آن را ساقط کرده‌اند. گويا اين پهپاد با سامانه پدافند هوايي مرصاد که در حقيقت نسخه بومي سامانه آمريکايي MIM-23 هاوک است و با مهندسي معکوس در داخل کشور، توليد شده مورد هدف قرار گرفته است. آنطور که مشخص است اين سامانه در پيش از انقلاب نيز مورد استفاده بوده و در زمان دفاع مقدس نيز به خوبي امتحان پس داده است. گرچه پيش از اين نيز سامانه‌هاي پدافندي ارتش و سپاه در نقاط مختلف کشور نشان داده‌اند که ايران در مورد حفظ تماميت ارضي خود و حملات دشمن کوتاه نخواهد آمد و پاسخ سنگيني به آنها خواهد داد. مويد اين مساله نيز منهدم کردن پهپاد آمريکايي RQ4 بود که در 30 خرداد ماه سال جاري پس از نقض حريم هوايي ايران با سامانه پدافندي سوم خرداد منهدم شد و موجب واکنش شديد رئيس‌جمهور آمريکا شد. بايد اذعان داشت؛ اين گونه رخدادها نه تنها قدرت دفاعي ايران را به رخ کشورهاي جهان خواهد کشيد بلکه نشان مي‌دهد که ايران در دفاع از مرزهاي سرزميني خود به هيچ عنوان کوتاه نمي‌آيد.
قبل از رسيدن به اماکن حساس منهدم شد


فرمانده نيروي پدافند هوايي ارتش، بيان کرد: يک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌هاي بومي نيروي پدافند هوايي ارتش مستقر در منطقه عمومي ماهشهر تحت هدايت شبکه يکپارچه قرارگاه پدافند هوايي کشور منهدم شد. امير سرتيپ عليرضا صباحي فرد گفت: اين اقدام قاطع و شليک موشک در واکنش به تجاوز يک فروند پهپاد متجاوز خارجي به حريم هوايي کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسيدن به اماکن حساس با هوشياري کامل شبکه يکپارچه پدافند هوايي کشور منهدم شد. وي تاکيد کرد: ما بارها اخطار داده‌ايم که شبکه يکپارچه پدافند هوايي کشور با آمادگي کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حريم هوايي کشور پاسخ خواهد داد.
قطعا پهپاد خارجي است
استاندار خوزستان در خصوص ساقط کردن يک پهپاد توسط سامانه پدافندي اظهار داشت: در نخستين ساعات اوليه بامداد جمعه يک فروند پهپاد ناشناس وارد حريم شهرستان ماهشهر شد که بلافاصله پدافند ارتش جمهوري اسلامي وارد عمل شد. مهر نوشت؛ غلامرضا شريعتي گفت: پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران مستقر در ماهشهر با شليک موشک اين پهپاد ناشناس را ساقط کرده که لاشه آن در نيزار‌هاي اطراف ماهشهر سقوط کرد. وي افزود: هم‌اينک لاشه اين پهپاد توسط نيرو‌هاي نظامي و امنيتي از لاي نيزار‌ها بيرون کشده شده و کارشناسان تحقيقات از آن را آغاز کرده‌اند. رئيس شوراي تامين استان خوزستان بيان کرد: پهپاد ياد شده به طور قطع مربوط به کشور‌هاي خارجي است و نتايج بررسي‌هاي کارشناسان نيز پس از مشخص شدن در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. شريعتي ادامه داد: آنچه مشخص است اين پهپاد بدون هماهنگي وارد فضاي ماهشهر شده به همين دليل پدافند شهرستان اقدام به ساقط کردن آن کرده است. استاندار خوزستان تصريح کرد: پدافند استان خوزستان با دقت و تيزبيني و بنا به حساسيت‌هاي منطقه و تهديدات دشمن تمامي تحرکات را زير نظر دارد و اجازه هر گونه قدرت مانور را از دشمن خواهد گرفت.