همکاری کلیه دستگاههای اجرایی و نظامی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

با گذشت دو روز از وقوع زلزله 5.9 ریشتری در آذربایجان شرقی، گزارشات واصله حاکی از اسکان زلزله‌زدگان و تداوم امدادرسانی به اهالی منطقه بوده و دستگاههای اجرایی و نظامی فعال در امر خدمت‌رسانی می‌باشند.
نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی بامداد دیروز ضمن بازدید از روستای زلزله‌زده ورنکش میانه پیام تسلیت و همدردی رهبر انقلاب را به آسیب‌دیدگان زلزله ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام آل هاشم در این بازدید با حضور در چادر‌های زلزله‌زدگان و گفتگو با امدادگران در جریان آخرین وضع این مناطق قرار گرفت.
حضور یگان‌های انتظامی در مناطق آسیب دیده
سردار حسین عبدی فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی نیز در بازدید از مناطق زلزله‌زده میانه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به حضور یگان‌های انتظامی از ابتدای وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده اشاره نمود و گفت: تا برقراری وضعیت کاملا عادی و امنیت کامل، پلیس در منطقه حضور دارد.


وی اظهار کرد: پلیس به عنوان یگان فوریتی قبل از ساعت سه بامداد دیروز در روستاهای زلزله‌زده حضور یافت و بلافاصله با استقرار ایست بازرسی و پاسگاه جهت برقرای امنیت در این مناطق مستقر شد و هم‌اکنون امنیت کامل در مناطق آسیب دیده برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
کمک‌های ارتش و سپاه به زلزله‌زدگان
فرمانده‌ قرارگاه تاکتیکی لشکر 21 حمزه ارتش در آذربایجان، گفت: ارتش تا آخرین لحظه مدیریت حادثه در کنار مردم زلزله‌زده است و تا زمانی که زلزله‌زدگان آرامش خود را به دست آوردند، در مناطق زلزله‌زده حضور خواهیم داشت.
امیر سرتیپ دوم عیسی میرزایی در حاشیه بازدید از روستای زلزله‌زده ورنکش، در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از لحظه وقوع زلزله، تیپ 36 میانه، تیپ 40 سراب، تیپ 321 مراغه و دیگر یگان‌های مستقر در مراغه و تبریز درحالت آماده باش قرار دارند.
وی با تاکید بر این‌که بیمارستان‌های ارتش در تبریز و مراغه بعد از وقوع حادثه، به سرعت آماده ارائه خدمات به مصدومان زمین‌لرزه شدند، گفت: تیم‌های یگان بلیات تیپ 36 میانه و تیپ 40 سراب نیز سریعا به منطقه اعزام شده و در منطقه حضور داریم.
همچنین سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور ویژه سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه برای کمک به مردم آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف گفت: با تشکیل قرارگاه شهید باکری در منطقه زلزله‌زده آذربایجان شرقی برای مدیریت، ساماندهی و سرعت بخشی به عملیات امداد و خدمت رسانی سپاه به زلزله‌زدگان، فرمانده کل سپاه طی ابلاغی به فرماندهان نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه به آنان دستور داد با نقش‌آفرینی فعال در قرارگاه مذکور، به گسیل امکانات لازم برای سرعت بخشیدن به عملیات امدادی و خدماتی و رسیدگی به خسارات و وضعیت مصدومان و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان عزیز از جمله اسکان موقت، تغذیه و خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.
فضاهای آموزشی مناطق زلزله‌زده مشکلی ندارند
همچنین معاونین فنی و نظارت و توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌‌های مردمی سازمان به منظور بازدید از فضاهای آموزشی مناطق زلزله‌زده به آذربایجان شرقی سفر کردند. در این بازدید که تیم‌‌های فنی استان‌‌های آذربایجان شرقی و زنجان نیز همراه بودند، فضاهای آموزشی در شهرستان میانه و روستای ورنکش و ترکمنچای که کانون زلزله بودند، مورد بازدید و بررسی‌ قرار گرفت.
همچنین مدارس برای برقراری کلاس‌های درس هیچ مشکلی ندارند و با صلاحدید اداره‌ کل آموزش و پرورش استان دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حضور یافته و امر تعلیم و تربیت ادامه یابد.
در همین خصوص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: از همکارانم خواستم مثل گذشته مدارس به عنوان پایگاه‌‌های امداد و نجات برای خدمت‌ رسانی به مردم در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد. برگزاری کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده در محل‌های اسکان موقت مورد نظر است.
بازسازی مناطق زلزله‌زده نیازمند منابع مالی کافی
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه منابع مالی کافی برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله نیاز داریم، گفت: هر چند برخی دستگاه‌ها برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما منابع هرچه بیشتر باشد، بازسازی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: این حادثه شش شهر و 140 روستا در استان ما را تحت تاثیر قرار داد و علاوه بر پنج فوتی بیش از 500 نفر نیز مصدوم بر جای گذاشت که این تعداد بیشتر در شرایط اضطرار و اضطراب، دچار صدمه شده بودند و اکنون نیز حدود 10 الی 15 نفر در مراکز درمانی بستری هستند.
وی خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه جزو معدود زلزله‌هایی بود که در دو ساعت اول بیش از 40 پس لرزه خیلی شدید داشت و عصر جمعه هم که زلزله‌ای به قدرت 4.8 ریشتر روی داد که قدری نگرانی در مناطق ایجاد کرد البته جای نگرانی نیست و تخلیه شدن انرژی زمین ما را از زلزله‌های بعدی مصون نگه می‌دارد.
اسکان اضطراری 300 خانوار
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: درحال حاضر حدود 3500 واحد مسکونی در اثر زلزله آسیب دیده‌اند که نیاز به تعمیر و نوسازی دارد که تاکنون نیز 300 خانوار اسکان اضطراری داده شده‌اند.
اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با فارس، در باره بازدید از مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیروز به منطقه حادثه‌دیده و زلزله‌زده آذربایجان شرقی آمده‌ایم و از روستای ورنکش بازدیدی به عمل آوردیم و با مردم گفتگو کردیم.
وی افزود: از بدو وقوع حادثه تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله هلال‌احمر امدادرسانی لازم را انجام دادند و ارزیابی‌های لازم انجام شده است و برآورد خسارت نیز روبه اتمام است.
نجار خاطرنشان کرد: آواربرداری در مناطق زلزله‌زده درحال اتمام است.
رئیس سازمان مدیریت بحران بیان داشت: براساس بررسی‌های انجام شده 67 روستای منطقه درگیر این حادثه بودند که بیشتر این روستاها در دو شهرستان میانه و سراب هستند.
وی خاطرنشان کرد: 30 خانه خشت و گلی در این روستاها کلا تخریب شده است و بعضی از خانه‌ها نیز نیاز به تعمیر و مرمت دارد که پیشنهاد اعتبار لازم در این خصوص به دولت ارسال می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساختمان‌هایی که در این منطقه براساس اصول ساخت و ساز ساخته شده بودند، هیچ آسیبی ندیدند و یا اینکه کمتر آسیب دیده بودند.
نجار بیان داشت: با کمک دولت و مردم تلاش می‌شود که واحدهای روستایی هرچه زودتر نوسازی شود تا در صورت بروز حوادثی همچون زلزله جان افراد سالم بماند.
وی بیان داشت:‌ در این حادثه 700 تا هزار دام سبک و سنگین تلف شدند.
وی بیان داشت: آب‌، برق و گاز کاملاً در مناطق زلزله‌زده وصل شده و مشکلی در این خصوص نداریم.
رئیس سازمان مدیریت بحران بیان داشت: 2500 تا 3500 واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر و نوسازی دارند.
نجار درباره تعداد مصدومین این حادثه نیز گفت: کلا 530 نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که اکثر آنها مداوا و مرخص شده‌اند و مجموعا 28 نفر بستری هستند.
وی یادآور شد: درحال حاضر نیز حدود 300 خانوار اسکان اضطراری شدند و در حاضر همه نیازها برطرف شده است.
تلاش دامپزشکی برای مدیریت لاشه احشام تلف شده
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به حضور به موقع کارشناسان این نهاد در شهرستان‌های میانه و سراب جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی،گفت: عملیات دفن بهداشتی لاشه احشام تلف شده و سمپاشی جایگاه‌های دامی در مناطق زلزله‌زده آغاز شده است.
امیر حسین بهداد از آغاز سریع و به موقع اقدامات دامپزشکی از همان ساعات اولیه حادثه خبر داد و افزود: بر اثر وقوع زلزله در شهرستان‌های میانه و سراب، تعداد زیادی از احشام مردم این منطقه تلف شدند به طوری که طبق آمار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مجموع دو شهرستان، 1150 راس دام سبک و سنگین تلف شده و به بیش از 270 جایگاه دامی خسارت وارد شده است.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن سخنگوی سازمان انرژی اتمی: غنی‌سازی به قبل از برجام نزدیک شد همکاری کلیه دستگاههای اجرایی و نظامی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان مدیرعامل شرکت راه آهن خبر داد: برنامه دولت برای اتصال ایستگاه‌های راه آهن در تهران به قطارشهری اندیشمند الجزائری: نصرالله اگر در میان غربی‌ها بود، تقدیسش می‌کردند ادامه مخالفت یمنی‌ها با توافق تحمیلی «ریاض» برای جنوب یمن حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا یاسینی دار فانی را وداع گفت ایجاد 120 هزار شغل توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی تا پایان سال جاری سازمان ملل: شرایط زندان‌های مصر عامل مرگ مرسی است واحد 500 مگاواتی نیروگاه گوهران سیرجان با حضور رئیس جمهوری وارد مدار می‌شود معاون فنی و عمرانی شهرداری قم: اجرای 500 طرح توسط شهرداری قم طی دو سال گذشته وزیر آموزش و پرورش: پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید: شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصمیم‌گیری درباره مدارس شاهد است