مرگ ابوبکر البغدادی پایان کار داعش نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صحبتی در تلویزیون در 27 اکتبر اعلام کرد که رهبر گروهک تروریستی داعش، ابوبکر البغدادی طی عملیاتی توسط نیروهای ویژه آمریکا در منطقه الدیب در جنوب غربی سوریه کشته شده است. وی همچنین افزود که البغدادی با جلیقه‌ای منفجره هنگامی که در تونلی همراه سه فرزندش گرفتار شده بود، اقدام به خودکشی کرده است. البغدادی سر دسته تروریست‌های داعش و مسئول بسیاری از کشتارهای این گروه تروریستی بود.
از بین رفتن البغدادی نتیجه عملیات اطلاعاتی موفقی بود که توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا (CIA) با همکاری نیروهای اطلاعاتی عراق انجام شده است. نیروهای اطلاعاتی در فوریه سال گذشته، هنگامی که مقامات ترکیه اسماعیل العیثاوی را به نیروهای عراقی تحویل دادند اطلاعات کلیدی به دست آوردند. اسماعیل العیثاوی مدرک دکترا در علوم اسلامی داشته و یکی از پنج همدست اول البغدادی در انتخاب فرماندهان داعش بود. با وجود اینکه داعش در سال 2017 از هم پاشید، محل العیثاوی پنج ماه پیش توسط نیروهای اطلاعاتی در الدیب شناسایی شد. پس از آن CIA با کمک ماهواره‌ها و پهپادها محل البغدادی را نیز شناسایی کرد.
البغدادی همچنین درگیری‌های شدیدی نیز با گروه‌های مختلف سوری از جمله هیئت تحریر الشام، که پیشتر به جبهه نصرت معروف بود، داشت. گروه هیئت تحریر در الدیب حضور قوی دارند. گروه‌های مخالف داعش نیز برای حذف البغدادی به کمک آمده که به پیروزی نیز انجامید. در حالی که مرگ البغدادی با استقبال همگان رو به رو شده رهبران و تحلیل‌گران سیاسی هشدار داده‌اند که مرگ وی به معنای پایان کار داعش نیست. جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری و نماینده حزب دموکرات در انتخابات 2020 آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا گفته‌اند که نیروهای داعش در عراق و سوریه همچنان خطری جدی برای آمریکا و متحدین او به حساب می‌آیند. از این‌رو آمریکا باید اطمینان حاصل کند که دیگر هرگز گروه داعش قدرت نخواهد گرفت.
در جولای 2014، البغدادی در مسجد بزرگ النوری در شهر موصل خلافتش را اعلام کرد. پیروان وی از آن زمان به بعد وی را رهبری سیاسی و مذهبی کل مسلمانان می‌دانستند. بسیاری از گروهای تروریستی، از جمله گروهای تروریستی جنوب آسیا وی را رهبر خود می‌دانستند.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از وجود تنبیه بدنی در مدارس گزارش می‌دهد زنگ تنبیه در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است، مسئولان از ایجاد 80 هزار شغل در مناطق محروم خبر می‌دهند خداحافظی لاریجانی با کرسی مجلس بعد از ۱۲ سال؛ دلزده از بهارستان، مشتاق پاستور تحلیل حسن رسولی از عدم شرکت رئیس مجلس دهم در انتخابات آینده: لاریجانی مورد توجه دو جناح سیاسی قرار نمی‌گیرد حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با «همدلی»: عدم حضور لاریجانی در انتخابات، تصمیم عاقلانه‌ای است نقدی بر نظریه پروتستانتیسم اسلامی شریعتی به بهانه سالروز تولد مارتین لوتر پروتستانتیسمِ پارادوکسیکال در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است، مسئولان از ایجاد 80 هزار شغل در مناطق محروم خبر می‌دهند مرگ ابوبکر البغدادی پایان کار داعش نیست نصب تله کابین، جنگل هیرکانی را از لیست میراث جهانی خارج می‌کند؟ چرا خاورمیانه آرام نمی‌شود؟ علی اکبر صالحی: خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کنیم صادق زیباکلام در سالگرد اعدام دکتر حسین فاطمی: فاطمی قربانی تندروهای افراطی شده بود آخرین سخنان دکتر فاطمی در پای چوبه دار: « زنده باد آزادی» «زنده باد مصدق» «پاینده ایران» صادق زیباکلام در سالگرد اعدام دکتر حسین فاطمی: فاطمی قربانی تندروهای افراطی شده بود