تشریح ابتکار صلح هرمز از زبان ظریف

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در یادداشتی برای روزنامه کویتی الرای به تشریح جزئیات طرح ابتکار صلح هرمز پرداخت. ظریف در بخشی از این یادداشت با اهمیت استراتژیک تنگه هرمز در معادلات تجاری و انرژی جهان نوشت: کشورهای منطقه قرن‌هاست که به منظور دستیابی به بازارهای بین‌المللی امنیت این منطقه را تامین می‌کنند و این مسئله بدون همکاری و تعامل سازنده امکان‌پذیر نبوده و نیست. با توجه به شرایط بحرانی موجود باید به این مسئله دقت کنیم که برای ایجاد امنیت دائمی که متاسفانه تا به امروز وجود نداشته است نیازمند این هستیم که قبول کنیم امنیت از طریق خرید اسلحه و انبار کردن آن و امضای توافقات نظامی با کشورهای بیگانه به وجود نمی‌آید؛ کشورهایی که از طریق دخالت‌های مداوم و حمایت از رژیم صهیونیستی، بزرگ‌ترین تهدید را برای تمام منطقه به وجود آوردند.
محمد‌جواد ظریف در ادامه یادداشت خود آورده است: منطقه از فقر گفت‌وگوی منطقه‌‌ای فراگیر در تمامی زمینه‌ها رنج می‌برد و این مسئله منجر به خشک شدن ریشه‌های صلح و آبادانی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران با پی بردن به خطرات آینده، پیش‌تر دو ابتکار را پیشنهاد داد؛ «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» و «معاهده عدم تعرض» و اکنون با افزایش تهدیدات و چالش‌ها و به منظور نجات منطقه از ویرانی، ضرورت برگزاری گفت‌وگوی جدید منطقه‌ای بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود و ما حفظ امنیت منطقه را یک مسئولیت برای تمام کشورهای موجود در آن می‌دانیم. ما همچنین بر این باوریم که با مشارکت تمام کشورهای حوزه هرمز می‌توانیم از امواج پرتلاطم بگذریم و منطقه را به ساحل آرامش و پیشرفت و شکوفایی برسانیم.
ظریف در ادامه تاکید می‌کند این ابتکار بر اصول ثابتی بنا شده است؛ از جمله پایبندی به اهداف و اصول بین‌المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت ملی و یکپارچگی کشورها، عدم ایجاد تنش در مرزهای بین‌المللی، حل تمام اختلافات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز، عدم ایجاد تهدید و استفاده نکردن از خشونت و عدم مشارکت در هرگونه ائتلاف نظامی علیه کشورهای دیگر، پرهیز از دخالت در امور داخلی و روابط خارجی کشورهای دیگر، احترام به مقدسات و نمادهای ملی، دینی و تاریخی یکدیگر، منافع متقابل و مساوی بودن جایگاه تمام کشورهای منطقه، دستیابی به اهداف عالی از جمله صلح، ثبات، پیشرفت و آسایش برای تمام کشورها و ملت‌های منطقه، رسیدن به تفاهم و همکاری‌های دوستانه برای ریشه‌کن کردن تروریسم، افراط‌گری و درگیری‌های فرقه‌ای، از بین بردن تمام تنش‌ها و حل تمام اختلافات و درگیری ها از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو، پشتیبانی و تقویت تماس‌ها و هشدارهای پیشگیرانه میان کشورهای منطقه، تامین امنیت جمعی برای انرژی، آزادی کشتیرانی و حمل و نقل نفت و دیگر منابع، حفظ محیط زیست و تقویت همکاری و ارتباط و تشویق به تجارت و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در تمامی زمینه‌ها و میان کشورها و ملت‌ها و بخش‌های خصوصی. ما به تحقق این ابتکار عمل امیدوار هستیم و انتظار داریم که پاسخ‌های مثبتی از کشورهای منطقه دریافت کنیم. همچنین ما آمادگی خود برای انجام گفت‌وگوی فراگیر در چارچوب اهداف فوق‌الذکر را اعلام می‌کنیم.