کشف دومین میدان بزرگ نفتی کشور

رئیس جمهور دیروز در سخنرانی خود در یزد از کشف یک میدان نفتی 53 میلیارد بشکه ای خبر داد. احتمالا این رقم مربوط به کل ذخایر درجای میدان است که با توجه به حجم 650 میلیارد بشکه ای ذخایر درجای کل میادین نفتی کشور، یک میدان عظیم و معادل 8 درصد ذخایر نفتی کشور محسوب می شود. با توجه به آمار موجود، این میدان از میادین نفتی عظیم گچساران، مارون و آزادگان هم بزرگ تر است و بعد از میدان نفتی اهواز بزرگ ترین میدان نفتی کشور خواهد بود.
قرار است امروز وزیر نفت جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام کند. به گزارش فارس، دیروز، رئیس جمهور تنها گفت که «کارگران شرکت ملی نفت ایران، بخش اکتشاف نفت، در تلاش‌های چند ساله خودشان و به ویژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته به یک میدان جدید نفتی بزرگ  دست یافتند که من این خبر را امروز در یزد می دهم. این هدیه کوچک دولت و شرکت نفت و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است ما یک میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم». براساس خبرها، قرار است، امروز وزیر نفت درباره این اکتشاف نفتی اطلاعات جدید ارائه دهد.
احتمال کشف میدان های دیگر
گفتنی است استاندار خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا در این باره جزئیاتی را مطرح و ضمن اشاره به حجم 53 میلیارد دلاری ذخایر درجای این میدان، تصریح کرد: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که می‌توان حدود ۱۱ میلیارد بشکه نفت از آن استخراج کرد که معادل ۲۰ درصد کل میدان‌های نفتی کشف شده در خوزستان است. وی محدوده این میدان را از شهر بستان تا امیدیه بیان کرد و گفت: در صورتی که از فناوری پیشرفته استفاده شود، ظرفیت برداشت نفت از این میدان به ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. شریعتی افزود: در آینده و بر اساس گزارش های کارشناسان در این حوزه، نتایج مربوط به دیگر میدان‌های نفتی را که در حال برنامه‌ریزی و کشف آن ها هستیم به اطلاع عموم خواهیم رساند.


میدان جدید کشف شده یا چند میدان تجمیع شده اند؟
پایگاه تخصصی میز نفت هم در این خصوص با اشاره به حجم قابل توجه 53 میلیارد بشکه ای نفت درجای این میدان، نوشت: با توجه به این که این رقم و کشف چنین میدانی بسیار بزرگ و در سطح جهانی، یک اتفاق کم‌نظیر است باید گفت که احتمالا این میدان، حاصل یکپارچه سازی چند میدان در ناحیه شمالی دشت آزادگان است. همان گونه که میدان آزادگان جنوبی حاصل یکپارچه سازی چند میدان از جمله میادین کوشک، طلائیه و ... بود. به بیان ساده‌تر، خبری از کشف یک باره یک میدان بزرگ نیست بلکه با یکپارچه سازی چند میدان، خبر از کشف یک میدان بزرگ داده شده است.