انصاف را جايگزين تنش زايی كنيم

آرمان ملي - مطهره شفيعي: محمدباقر قاليباف مي‌گويد و مسئولان اداره شهر به او پاسخ مي‌دهند چنانکه گويي اين روند به روال عادي تبديل شده است. رئيس شوراي شهر تهران يعني محسن هاشمي از جمله مديران شهري است که بعضا به انتقادات شهردار اسبق پاسخ داده و البته آنچه او بيان کرده درراستاي کاهش تنش و اختلافات است که يک نمونه آن در روز گذشته مشاهده شد.
قاليباف چه گفت؟
شهردار پيشين تهران روز جمعه گفت: «يک بنده خدايي که الان عضو شوراي شهر هستند و قبلاً شهردار بود و اينجا بود، از ايشان پرسيدم شما آن زمان چقدر تراکم مي‌فروختيد. اين که تراکم فروشي از کجا شروع شد؟ خودشان اذعان کردند که از زمان من شروع شد. يعني از زمان قبل از من بود. آقاي حناچي مي‌گويد قبل از ما شهر را مي‌فروختند و الان ما نمي‌فروشيم. يعني واقعاً اينطور است که شما همه را فروختيد؟ نقدهايي به شما مي‌کنند که بلندمرتبه‌سازي کرديد. ما که واقعاً سرپا تقصير هستيم، ما اصلاً هر نقدي را مي‌پذيريم و هر بحثي شود گردن ما از مو باريک‌تر است، ولي در قبال حرف‌هاي غيرمنطقي، حرف‌هايي که افراد به جاي اينکه ذهن و مغز و انرژي خودشان را بگذارند و به اين مردم خدمت کنند، مجبور هستند با چانه‌شان مجموعه را اداره کند. وقتي کسي کار نمي‌کند و مي‌خواهد در قدرت بماند و با چانه‌اش هم اداره کند هر حرفي را بيان مي‌کند».
واکنش محسن هاشمي


رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه وحدت گفت: اظهارات توأم با گلايه و تخطئه شهردار سابق نسبت به مديريت شهري تهران، زيبنده نبود. محسن هاشمي افزود: رويه بنده در اداره شوراي شهر جلوگيري از تنش‌زايي و صرف شدن انرژي همکاران در مديريت شهري به دور از مباحث مربوط به گذشته و اختلافات ناشي از آن بوده و اين انتظار را نيز از مديران شهري گذشته داريم که از بيان اظهارات خارج از دايره انصاف خودداري کنند و قضاوت در مورد پرونده‌هاي گذشته را به قوه قضائيه بسپارند. محسن هاشمي با بيان اينکه شهروندان تهراني با رأي بي‌سابقه خود خواستار تحول در وضعيت اداره شهر و توقف روندهاي نادرست تصميم گيري شدند، گفت: اگر چه مديران شهري براي اجراي مطالبات بحق مردم به صورت کامل نتوانستند به موفقيت برسند اما به معني تاييد سياست‌هاي گذشته نيست و حتما بايد تحولاتي ايجاد شود. هاشمي با بيان اينکه از مسئولان گذشته و فعلي مديريت شهري مي‌خواهم که به جاي مجادلات کلامي، پيگيري حقوق مردم را سرلوحه خود قرار دهند، تصريح کرد: تحمل شرايط سخت کنوني با اختلافات و درگيري‌هاي لفظي مديران براي مردم سخت‌تر مي‌شود.
چالش بدهي
28 بهمن سال گذشته قاليباف در جايگاه شهردار اسبق تهران در برنامه تلويزيوني بدون توقف درباره اظهارات مطرح‌شده از سوي مديريت شهري تهران (اعضاي شوراي شهر تهران و شهرداري تهران) درباره بدهي 54 هزار ميليارد توماني شهرداري به مديريت شهر در دوره چهارم اظهار کرد: اين موضوع را کاملاً تکذيب مي‌کنم. وي تصريح کرد: اين رقم 54 هزار ميليارد توماني که مديريت شهري فعلي به مديريت شهري قبلي نسبت مي‌دهد، يک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذيب مي‌کنم و در واقع هر کسي که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند بايد دروغ بگويد. اين اظهارات در همان روز با واکنش محسن هاشمي مواجه شد. رئيس شوراي شهر تهران اظهار داشت: بخشي از اظهارات اخير قاليباف شهردار اسبق تهران در صداوسيما، غيرمنصفانه و ظلم به شهرداري و شوراي شهر بود که انتظار داريم ايشان اظهارات خود را اصلاح و صداوسيما فرصت پاسخگويي را فراهم کند.
قاليباف به متروي هاشمي هم گير داد
در فروردين 96 هم محمدباقر قاليباف که هنوز شهردار تهران بود در حين ارائه گزارش عملکرد خود در شهرداري به محسن هاشمي تاخته بود. قاليباف گفت: برخي گاهي اوقات موضوعاتي را مطرح مي‌کنند و حرف‌هايي مي‌زنند که با طرح آنها تنها به فکر مطرح کردن خود هستند. مي‌گويند طي ده سال اخير شهر را نابود کردند، امروز شهر تهران را نگاه و با گذشته مقايسه کنيد. البته کساني اين سخنان را مطرح مي‌کنند که خودشان بيشتر از ما در اين شهر فرصت داشتند اما اقداماتي انجام نداده‌اند. هميشه در پست‌هايي به مراتب بالاتر از ما قرار داشته‌اند اما هيچ‌گاه اقدامات و عملکرد خود را مطرح نمي‌کنند. درگفتن برخي از حرف‌ها واقعا بي‌انصافي وجود دارد. وي افزود: البته دولت‌ها نيز با اين عزيزان که هم اکنون اين سخنان را مطرح مي‌کنند هميشه همراه بودند و حتي نسبت سببي و نسبي ميان مسئولان دولت و مترو درگذشته وجود داشت. با همه اين اوصاف تا سال 84 با احتساب خط 5 تنها 70 کيلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده بود. من يک روز گفتم شمايي که 13 سال مسئوليت مترو را بر عهده داشتيد و ادعا مي‌کنيد که اين کاره هم بوديد و حتي 5 سال در دوره مديريت ما و زير نظر ما مسئوليت مترو را بر عهده داشتيد، حداقل اين 5 سال که زير نظر ما بوديد با آن 8 سال مقايسه کنيد و ببينيد در آن 8 سال چه کارهايي صورت گرفت و در مقابل، اين 5 سال پيشرفت چگونه بود؟» پس از اين اظهارات بود که محسن هاشمي در جايگاه مديرعامل سابق متروي تهران نامه‌اي خطاب به قاليباف نوشت و در آن آورد: «بنده در طول حضور 18 ساله در هيأت مديره و مديرعاملي مترو تهران، يک سوم اين زمان را در دوره شهرداري جناب‌عالي سپري کرده‌ام و طي اين مدت نيز همانند قبل از آن دستاوردهاي چشمگيري در توسعه مترو ايجاد شد و مهمتر از همه زيرساخت‌هاي توسعه پايدار مترو به شکلي بنيان گذاشته شد که اين روند با طراحي خطوط، خريد تجهيزات و راه‌اندازي دستگاه‌هاي حفار TBM و برطرف کردن موانع ريشه‌‌اي توسعه مترو موجب گرديد تا اين فرايند در پنج سال سپري شده پس از جدايي اينجانب نيز ادامه يابد.»
انتخابات 1400
شايد برخي تصور کنند که تداوم چالش ميان مديران شهري به نوعي آغاز رقابت انتخاباتي است اما محسن هاشمي و حناچي عزمي براي کانديدا شدن در انتخابات 1400 ندارند. بنابراين شايد ديگران باشند تا مقطع انتخابات، هرگونه ابهام درباره عملکرد خودش را با انتقاد به مديران فعلي شهرداري و انکار اشتباهات کمرنگ کند و شايدهم اين تصور در او وجود دارد که مديران شهري از جمله محسن هاشمي در قامت رقيب انتخاباتي به ميدان وارد شود.