سفیر جدید ایران در روسیه زبان روسی نمی‌داند

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: جوادی حصار به طعنه می‌گوید: «پیشترها نیز وقتی می‌خواسته‌اند شخصی را از مرکزیت قدرت دور کنند چنین ماموریت‌هایی می‌داده‌اند! من فکر می‌کنم می‌خواسته‌اند استراحت کند! » این را در پاسخ به سوال آفتاب یزد که چرا کاظم جلالی به عنوان سفیر روسیه انتخاب شده می‌گوید و ادامه می‌دهد: «به طور قطع کاظم جلالی، زبان روسی نمی‌داند و این بزرگترین نقیصه و اصلی‌ترین چالشِ پیش روی جلالی برای موفق بودن در مقام سفارت آن هم در روسیه‌ای است که برای جمهوری اسلامی ایران یک شریک استراتژیک و مهم است.»
کاظم جلالی (زاده ۱۳۴۶ در روستای شاهکوه از توابع شهرستان شاهرود)، که از ۷ خرداد ۱۳۹۵ نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی است، پیشتر نماینده مردم شاهرود در ادوار ششم تا نهم مجلس شورای اسلامی بود. او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) می‌باشد و دارای کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری در زمینه علوم
سیاسی است.
جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در دوره های هشتم نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی است.


با تاملی در مسئولیت‌های او بازهم رد و نشانی از روسیه و مناسبات فی مابین این دو کشور دیده نمی‌شود اما جوادی حصار معتقد است: « معمولاً در سطح تعیین وزرا از سوی وزارت امور خارجه کمتر به تخصص و تجربه و ارتباطات معنادار توجه شده است و همواره سطحی از لابی‌‌ها و رایزنی‌های پشت پرده قدرت و سیاست که عام نیز شده است دخالت دارد واگرنه برای روسیه قطعاً باید سفیری انتخاب می‌شد که با تاریخ روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فی مابین آشنا باشد؛ اوراسیا را به خوبی بشناسد و درک درستی از حساسیت روابط ایران و روسیه داشته باشد پس وقتی این گونه مسائل لحاظ نشده، هر تحلیلی می‌تواند راه به جایی ببرد.»
برخی معتقدند ارتباط نزدیک با علی اردشیر لاریجانی در این جا به جایی از مجلس به دستگاه دیپلماسی بی‌تاثیر نبوده است برخی حتی قدمی پیشتر نهاده می‌گویند حال که لاریجانی از اریکه قدرت به زیر آمده و قصد کناره‌گیری دارد اطرافیان لاریجانی در صدد هستند تا رزومه‌ای منهای لاریجانی برای خود دست و پا کنند و... از جوادی حصار پیرامون این مسائل نیز می‌پرسیم که می‌گوید: «مگر بقیه سفرای ما چگونه انتخاب شده‌اند؟ اصلا چقدر دیده می‌شوند؟ چقدر در مناسبات بین‌المللی تاثیرگذار بوده‌اند؟ کدامیک زبان دان و تاریخ شناس و جامعه‌نگر بوده‌اند که برای کاظم جلالی مته را بیخ خشخاش گذاشته‌ایم اما در این رابطه که چون با لاریجانی ارتباط داشته در صدد هستند تا به نوعی چهره و رزومه و پیشینه جدیدی از او بسازند تنها می‌توانم به این نکته بسنده کنم که ضمن آرزوی موفقیت برای آقای جلالی، شاید تصمیم این بوده که برای مدتی پیش چشم نباشند!»
مهمترین دستور کار مجلس در 19 آبان 98، استعفای کاظم جلالی نماینده تهران بود، دستورکاری که با برخی حواشی همراه بود. از نقش فوت دختر آقای سفیر در استعفای زودهنگام جلالی تا کنایه به شورای نگهبان و انتقادات تند از برجام و FATF.
غلامرضا تاجگردون که در موافقت با استعفای جلالی پشت تریبون رفته بود به شوخی گفت: مردم و شورای نگهبان زورشان به آقای جلالی نرسید، لذا نمایندگان باید همت کنند که ایشان از مجلس بروند. اظهارات مخالفان استعفای کاظم جلالی هم بی‌حاشیه نبود.
حاجی دلیگانی از نماینده نزدیک به جبهه پایداری که در مقام مخالفت صحبت می‌کرد کنایه‌هایی را روانه برجام و FATF هم کرد و گفت:«در مورد برجام چرا کشور با مشکل برخورد کرد؟ بخشی از این مشکلات به مرکز پژوهش‌ها بر می‌گردد درحالی که این مرکز باید چشم مجلس باشد چرا عراقچی امروز می‌گوید هیچ چیز از برجام گیر نیامد؟ درباره FATF مرکز پژوهش‌ها چه گزارشی ارائه کرد؟»جلالی سفیر هم شود موفق نخواهد بود.
اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن جلالی هم دستمایه اظهارات مخالفان شد. آن چنان که کوچکی نژاد در واکنش به اظهارات رحیمی که گفته بود جلالی با رای اصلاح‌طلبی راهی مجلس شده، گفت: ایشان در دوره‌های گذشته چنین رفتاری نداشت و در آینده هم احتمالا رفتار اصولگرایی داشته باشد. پرحاشیه‌ترین نطق مخالف متعلق به نادر قاضی پور بود که چند نکته تاریخی را خطاب به جلالی یادآوری کرد و گفت: آقای جلالی یادت نرود به کجا می‌روی، به کشوری می‌روی که روزی مادران و خواهران در آذربایجان ایران قهرمانانه طلاها و جواهرات خود را برای آزادی مملکت ایران اسلامی دادند، این روسیه چشم طمع به این کشور دارد، همین روسیه به گیلانی‌ها شناسنامه داد. روسیه یک جای عادی نیست. روسیه یک بار ایران را با انگلیس تقسیم کرد. ما قدر شما را در مرکز پژوهش‌ها می‌دانیم و مخالفت مان برای این است که بدانی کشور روسیه چه کشوری است. مخالفت من این است که آقای جلالی از پس ترفندهای روسیه بر نمی‌آید.
در جلسه دیروز مجلس همچنین جلالی در پاسخ به انتقاداتی که درباره استعفایش در فاصله کوتاه باقیمانده تا پایان عمر مجلس دهم مطرح بود، گفت: پذیرش بنده در مردادماه از سوی کشور روسیه صادر شد و استوارنامه بنده نیز در شهریور ماه صادر شده بود اما بنده در تلاش بودم که تا زمان حضور در کرسی نمایندگی آن را به تاخیر بیندازم اما فوت دختر و تنها فرزند دکتر سنایی موجب شد این امر تسریع شود.
سوال پایانی ما از جوادی حصار به میزان موفقیت و عدم موفقیت جلالی در مقام سفیر ایران در روسیه باز می‌گردد که در پاسخ می‌گوید: «دوستی دارم که رابطه تجاری با روسیه دارد او عمده موفقیت خود را در زبان روسی دانی خود می‌داند.»
جوادی حصار ادامه می‌دهد: «در شرایط سختی که قرار داریم برای ما مهم است که روسیه بازاری برای کالاهای ایرانی شود نه این که بعد از سیطره 15 ساله کالاهای بنجل چینی حالا و دوباره تجربه لادای روسی تکرار شود.»
جوادی حصار در پایان می‌گوید: « نقش سفیر در هرکجا مهم نباشد در روسیه بسیار مهم و حیاتی است زیرا روابط تاریخی، سیاسی و اقتصادی ایران و اوراسیا در این زمان بیشتر از همه تاریخ می‌تواند نقشی مهم و گره گشا در حوزه تحریم‌ها و رهایی از آن برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.