سپر بلا

آفتاب یزد- گروه سیاسی: حسن روحانی این روزها، روزهای سختی را تحمل می‌کند و دیروز نیز در شعارهایی که گروهی خودسر و معدود در یزد علیه او دادند این سختی به عینه نمایان بود.
در میدان امیرچخماق یزد عده‌ای از شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض‌هایی را نسبت به دولت مطرح کردند.
رییس‌جمهور هم در پاسخ به این مطالبات در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که هر کس در این کشور دستش به فساد آلوده باشد باید با او برخورد شود.
آن طور که ایسنا می نویسد این افراد که صدای شعارهایشان در جمعیت حاضر گم شده بود، تاکید داشتند که مشکلات موجود با سخنرانی قابل حل‌شدن نیست.


اما رییس‌جمهور در بخشی از سخنان خود نیز در واکنش به بخش دیگری از معترضان گفت: اختلاف و فاصله خواست آمریکا است؛ نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده ای معدود وچند جوان بلند شود.
درمیان اینکه باید گلایه‌های مردم از وضعیت کنونی را نیز حق دانست اما نباید از یک حقیقت دیگر نیز به سادگی گذشت و آن اینکه دیروز در کنار مردم گلایه مند از شرایط موجود، جریانات رقیب هم حضور داشتند که با توجه به شرایط موجود در کشور تلاش می کنند به نوعی از آب گل آلود ماهی بگیرند. برخی نوشته‌های پلاکاردها و شعارهای خاص بیانگر همین تلاش برای سمت و جهت دهی‌های جناحی و سیاسی به این اعتراضات مردمی بود .
اما مقصود حسن روحانی از آن چند جوانی که عده ای معدود نامیده بود، چیست؟ در همین رابطه ایرنا در گزارشی از دو نفر از شاهدان عینی در مراسم سخنرانی دیروز رئیس‌جمهوری درباره هویت معترضان می‌گوید: آنها احتمالاً گروهی غیردانشجو بودند که در جلسه شب گذشته با رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم تحرکاتی داشتند و مقابل استانداری تجمع کردند.
یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب یزد، از حاضران در سخنرانی رئیس‌جمهوری، درباره حواشی پیش‌آمده در آن می‌گوید: تاکنون هویت این افراد مشخص نشده است، اما از گروه سنی بسیار پایینی بودند. به نظر می‌رسید حتی دانشجو هم نبودند.
این فعال سیاسی درباره اینکه آیا نشانه‌ای مبنی بر اینکه معترضان از جایی هدایت‌ شده‌اند یا نه، بیان می‌کند: نه! هیچ نشانه یا لباس متحدالشکلی نداشتند.
وی درباره شعارهایی که این گروه سر می‌دادند و پلاکاردهایی که همراه داشتند، تصریح می‌کند: شعار مشخصی نداشتند، بیشتر بنای برهم زدن سخنرانی از طریق ایجاد سروصدا و هو کردن داشتند.
او می‌افزاید: تعدادشان به ۳۰ تا ۳۵ نفر نمی‌رسید، جمعیت هم با آنها همراهی نکردند. حتی در پایان که آقای روحانی از رئیس‌جمهور اصلاحات یاد کردند، جمعیت استقبال و شادی کردند. اینها شب قبل از این نیز با پلاکاردهایی با محور بیکاری و مشکلات مربوط به اشتغال مقابل استانداری تجمع کرده بودند؛ البته مشکلاتی به لحاظ اشتغال در استان وجود دارد و آماری مبنی بر اینکه یزد دومین رتبه بیکاری در کشور را دارد، منتشر شده که این نیز به موضوع دامن زده است.
یک شاهد عینی دیگر از یزد در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: شب قبلتر جلسه فعالان سیاسی و اجتماعی با آقای واعظی بود که نمایندگان برخی تشکل‌های دانشگاه یزد با سبد گلابی پوسیده در جلسه حاضر شدند. آنها در حین مراسم با اعتراض جلسه را ترک و بعد از آن نیز مقابل استانداری تجمع اعتراضی کردند.
با این حال رئیس جمهور روز گذشته علی رغم تمام انتقادهایی که به او نیز وارد است سعی کرد تا بازهم با مردم سخن بگوید و در مقام یک شخصیت پاسخگو حضور یابد، شاید پیش بینی این را هم می کرد که در شرایط کنونی دیگر خبری از سوت و کف زدن‌های سال 96 یا 92 برای او نیست و شاید می دانست مردم به او ناسزا بگویند و شاید می دانست که دراین بین جریان رقیب هم از موقعیت فعلی به سود خود بهره بجوید اما با تمامی این احوال او باردیگر سپر بلای دیگران شد و در این راستا اعتراضات را به جان خرید . حسن روحانی و عملکردش در طول این سال‌ها بلاشک قابل نقد است اما باید او را به پاس تحمل تمامی مشکلاتی که ناخواسته گریبان دولت او را گرفت شرط انصاف را رعایت کرد. البته آفتاب یزد هشدارهای خود را داده بود ای کاش ...
دوحاشیه از سخنرانی دیروز رئیس جمهور
عبدالله ناصری: اظهارات آقای حسن روحانی روز گذشته دریزد دو حاشیه متفاوت داشت؛ یکی حواشی سخنان او راجع به پول‌های گم شده و مبارزه با فساد و دیگری شعارهایی که در هنگام سخنرانی نسبت به او داده شد .
رئیس جمهوری دیروز با اشاره به برخی آمارها و یا میلیارد‌ها دلاری که در کشور گم شده یا از مرزها خارج شده است تلاش داشت تا این موضوع را مطرح کند که اولا فسادها فقط مربوط به دولت نیست و ثانیا مبارزه با فساد نباید سیاسی شود و رویکرد جناحی پیدا کند . موضوعی که البته خواست جامعه نیز هست چرا که هیچ یک از مردم نمی خواهند درباره نحوه مبارزه با فسادها تبعیضی وجود داشته و یا نهاد و بخشی نادیده گرفته شود .
رئیس جمهور روز گذشته این مسئله را بیان کرد که در چارچوب مبارزه با فساد نباید تنها سوژه مطرح دستگاه‌های دولتی یا بانک‌هایی که زیر نظر قوه مجریه هستند باشند بلکه نهادهای بیرون از دولت که شکی در فسادشان نیست نیز باید بررسی شوند . فراموش نکنیم مسائلی مانند آنچه در نهاد شهری گذشته رخ داده هنوز مسکوت مانده است. به هر حال ملت در برخورد با فساد خواهان آن هستند تا اصالت و جدیت و حقانیت این مبارزه را باور کنند. بنابراین اظهارات آقای روحانی فارغ از این که اظهارات تبلیغاتی در آستانه انتخابات نیز می‌تواند باشد نکته مهمی درخود نهفته دارد بدین معنا که چه خواسته یا ناخواسته نباید مبارزه با فساد در یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده دنبال شود بلکه میبایست تمام بخش‌های نظام را دربربگیرد. اما حاشیه دوم سخنرانی دیروز شعارهایی بود که علیه رئیس دولت داده شد. این موضوع خود گواه براین است که شرایط فعلی کشور باعث شده تا موقعیت اجتماعی و محبوبیت آقای روحانی کاهش بیابد. به هر حال مردم در این شرایط که شرایط حساسی است دیگر مثل سال‌های گذشته به وی چشم امید ندارند از همین رو بخشی از شعارهای علیه روحانی را باید طبیعی دانست.
به هر حال روحانی وظایفش را نسبت به مردم به خوبی انجام نداده است اما این را هم در نظر بگیرید که گروهی از کسانی که دیروز علیه رئیس جمهور شعار می دادند نیز سازمان یافته و از جریان رقیب روحانی و با برنامه‌ریزی قبلی آمده بودند تا از شرایط موجود به نفع خود استفاده کنند .