انتخابات مانور قدرت و مشارکت مردم شود

گروه سیاسی/ شمارش معکوس انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در صد و یکمین روز باقی مانده تا رأی گیری به افتتاح ستاد انتخابات کشوررسید.
روز گذشته وزیر کشور، رئیس و اعضای ستاد انتخابات، اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و اعضای هیأت مرکزی بازرسی انتخابات  با حضور در محل تعیین شده برای استقرارشان در وزارت کشور آغاز به کار ستاد انتخابات را کلید زدند تا فعالیت‌های تخصصی مربوط به انتخابات بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی شده انجام شود. نخستین فرآیند اجرایی رسمی انتخابات  از 10 آذر ماه با ثبت نام نامزد‌ها آغاز خواهد شد.
وزیر کشور در مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور در سخنانی با بیان اینکه «امیدوارم انتخاباتی باشکوه، سالم، در محیطی امن و با مشارکت بالا و محوریت قانون داشته باشیم»، گفت: در انتخابات حدود ۲۰ دستگاه اجرایی در حوزه‌های امنیتی، اجتماعی و رسانه‌ای و در حوزه نظارتی شورای نگهبان با ما  همکاری دارند.
رحمانی فضلی سپس از احزاب و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خواست با رقابت منطقی بسترساز حضور بیشتر مردم شوند و با محوریت و رعایت قانون در انتخابات حضور داشته باشند.


او انتخابات را نماد و شاخص استقامت و مقاومت مردم در مقابل فشار و تحریم‌های دشمن عنوان کرد و افزود: امیدواریم انتخابات به یک مانور قدرت مقاومت استقامت، حضور و مشارکت مردم تبدیل شود و همیشه هم چنین بود.
وزیر کشور تأکید کرد: تلاش بر این است با همکاری همه احزاب، گروه‌ها و نامزدهای انتخاباتی و همه دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها و  از طرف دیگر شورای نگهبان در محیطی کاملاً هماهنگ، همکاری و مساعدت به یکدیگر، مردم را با اعتماد و اطمینانی که به این امر دارند که نظام مقدس مبتنی بر آرای آنها و عملکرد نمایندگان آنها است به حضور پررنگ‌تر از دوره قبل، تشویق و ترغیب کنیم. او از همه کسانی که در خود توان و انگیزه لازم برای نقش‌آفرینی در مسیر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی  و قانونگذاری کشور را می‌بینند خواست حتماً برای ثبت نام مراجعه کنند و با توکل به خدا و نیت خیر و کمک به اسلام حضور داشته باشند.
گزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور برای انتخابات الکترونیک
روز گذشته همچنین سخنگوی ستاد انتخابات کشور از پیشنهادهای سه گانه وزارت کشور برای برگزاری الکترونیک انتخابات رونمایی کرد.
برگزاری الکترونیک انتخابات مجلس از جمله موضوعات محل رایزنی وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر قرار دارد. سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات با تأکید مجدد بر آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، درباره سه پیشنهاد مطرح پیرامون این موضوع گفت: پیشنهاد نخست این بود چون ۱۷۴ حوزه انتخاباتی داریم که تک نماینده‌ای هستند، هر حوزه‌ای که دوستان در شورای نگهبان توافق و اعلام کنند، آمادگی داریم در آنجا انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.
وی افزود: گزینه دوم این بود که ۱۱ استان را به صورت ویژه که تعدادی از حوزه‌های انتخابی آنها تک نماینده‌ای و تعدادی هم دو نماینده‌ای هستند، ‌ صفر تا ۱۰۰ این حوزه‌ها را الکترونیکی برگزار کنیم.
موسوی گزینه سوم را شهرهایی برشمرد که در انتخابات شوراهای اسلامی در سال ۹۶ به صورت الکترونیکی برگزار شد و ادامه داد: در انتخابات شوراها ۱۳۹ شهر را تمام الکترونیک برگزار کردیم و طبق ارزیابی‌های انجام شده نتیجه بسیار خوبی هم داشت. آمادگی داریم براساس توافقاتی که وزیر کشور با دبیر و قائم مقام شورای نگهبان داشته اند، انتخابات در ۱۳۹ شهر الکترونیکی برگزار شود. اما باز اعلام می‌کنیم این امکان وجود دارد اگر تعداد حوزه‌های انتخابی دیگر هم توافق شود، می‌توانیم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.
موسوی درباره بحث نظارت بر تبلیغات، اظهار داشت:‌ همه مراحل و فرآیندهای انتخابات را براساس قانون انجام می‌دهیم؛ آنجا که به قانون مربوط است و تکلیف ایجاد کرده قطعاً ورود می‌کنیم و با همین نیت هیأت بازرسی انتخابات در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است.
او یکی از مسئولیت‌ها و وظایف برعهده هیأت بازرسی انتخابات را رصد فعالیت‌ها و اقدامات داوطلبان احتمالی عنوان و تصریح کرد: از آنجا که هنوز به مقطع ثبت نام نرسیدیم نمی توانیم به همه آنان داوطلب بگوییم اما رصدهای لازم انجام می‌شود تا اگر تخلفی داشته باشند ابتدا تذکر می‌دهیم و بعد از آن هم هیأت‌های بازرسی ورود و رسیدگی می‌کنند.
وزارت کشور روز گذشته پس از افتتاح ستاد انتخابات، همایشی یک روزه با هدف ارزیابی آمادگی استان‌ها برای انتخابات و بررسی آخرین تغییرات حقوقی و قانونی مربوط به دو انتخابات پیش رو برگزار کرد.
پیش از این نیز وزارت کشور با برگزاری همایش‌هایی با حضور فرمانداران و استانداران و تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای آنها سعی کرده است همه ضابطان خود در اجرای انتخابات  را با شعار «انتخابات ۹۸: گام دوم انقلاب، قانونمداری و بیطرفی، انسجام ملی» همگام سازد.
 چشم وزارت کشور به همراهی احزاب و رسانه‌ها
تکاپوی منظم انتخاباتی از سوی وزارت کشور و دعوت از احزاب و فعالان سیاسی برای برگزاری انتخاباتی استوار بر ارکان چهارگانه «مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت» در حالی است که احزاب و رسانه‌ها هنوز نتوانسته اند چنان که باید خود را با این ضرباهنگ هماهنگ کنند. تاکنون  جبهه وحدت اصولگرایان که در برخی استان‌ها به صورت مستقل کسب مجوز کرده است و جبهه اصلاح‌طلبان که دارای مرکزیت و شعب استانی است از کمیسیون ماده 10 احزاب برای فعالیت انتخاباتی کسب مجوز کرده‌اند. اما اغلب احزاب حاضر در قالب این دو جبهه در ماه‌های گذشته مشغول سامان دادن به ائتلاف‌های درونی خود و تصمیم گیری درباره چگونگی حضورشان در فرآیند انتخابات بوده اند و برهمین اساس برون داد این جبهه‌ها تا کنون نتوانسته است به شکل جریانی برای همراه کردن اقشار مختلف مردم با خود به نمایش در آید.
در عرصه رسانه نیز در حالی که تلویزیون‌های فارسی زبان خارجی ماه‌ها است جریان تبلیغات منفی خود را آغاز کرده‌اند، در رسانه ملی و چندین شبکه رادیو و تلویزیونی‌اش کمتر اثری از گرمای انتخابات دیده می‌شود.
وضعیتی که تا این لحظه از دست تنهای وزارت کشور برای برگزاری انتخابات پرشور حکایت دارد و باید امیدوار بود در فاصله کمتر از 4 ماه باقی مانده در انتخابات به مدد همکاری همه نهادهای مدنی و حاکمیتی مؤثر تغییر یابد.