برنامه بزرگ دولت

گروه سیاسی/ افتتاح طرح‌های بزرگ و کوچک در سفرهای استانی رئیس جمهوری به یزد و کرمان، نشانه شکست «فشار حداکثری» امریکا است، فشاری که مدعی است توانسته چرخ‌های توسعه و پیشرفت ایران را از حرکت بازدارد. یا همان طور که روحانی روز گذشته در استان کرمان گفت، افتتاح این طرح‌ها «نشانگر آن است که ما شکست نخوردیم، نخواهیم خورد و این راه را ادامه می‌دهیم.» اما این افتتاح پیامی داخلی هم دارد و به کسانی که مدعی هستند دولت چشم خود را به دست غربی‌ها دوخته است، گوشزد می‌کند که «چشم امید ما به بیرون مرزها نیست بلکه اول چشم به آسمان و لطف خداوند و سپس به دست پربرکت ملت ایران داریم.»
این تنها علامتی نیست که از سفرهای استانی حجت‌الاسلام حسن روحانی به خارج از مرزهای ایران مخابره می‌شود. استقبال مردم در این سفرها، آن هم در سال دوم فعالیت دولت دوازدهم، نشانگر تداوم پیوند دولت و ملت است، رابطه‌ای که به نوبه خود، عقلانیت و تدبیر در سیاست خارجی، به ویژه در مسأله برجام را تداوم می‌بخشد. یا همچنان که روحانی در جمع مردم رفسنجان گفت، همین رویکرد باعث شد که «جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند، اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم» به جای آنکه با خروج ناگهانی از برجام، زمینه را برای بازگشت قطعنامه‌ها و همراستایی کشورها با امریکا را فراهم آوریم.
چشم امید ما به بیرون از مرزها نیست
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نخستین برنامه سفر خود به استان کرمان، روز گذشته با حضور در اجتماع باشکوه مردم رفسنجان، به تعداد عظیم افتتاح پروژه‌ها در استان یزد و همچنین 14 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه  در کرمان اشاره و تأکید کرد: چشم امید ما به بیرون مرزها نیست، بلکه اول چشم به آسمان و لطف خداوند و سپس به دست پربرکت ملت ایران داریم.او با بیان اینکه با تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت برای 30 سال آینده آب آشامیدنی  مردم استان‌های یزد و کرمان تأمین است، این دستاورد را از برکات تلاش و کار از سوی ملت و دولت در کنار یکدیگر دانست.


روحانی با ابراز خرسندی از تصمیم دولت برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و تعیین سهمیه این آب برای استان‌های کرمان و یزد افزود: با کمک سرمایه‌گذار، دولت و صندوق توسعه شاهد تحولی در بخش آب این استان‌ها خواهیم بود که نخستین قسمت از آب خلیج فارس در سال آینده به استان کرمان و یزد وارد می‌شود.
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه افتتاح طرح‌های بزرگ در کرمان به معنای این است که امریکا و بدخواهان نمی‌توانند با تحریم و فشار ملت بزرگ، غیور و دلاور ایران را به زانو دربیاورند، تصریح کرد: با همه توان در برابر دشمنان می‌ایستیم، چرا که ما اقدام خلافی نکردیم، طبق قانون عمل کردیم و حاضر نیستیم در برابر دستورات شما سر فرود بیاوریم. روحانی با بیان اینکه با تلاش کارگران و مهندسان در کرمان و در بخش آب و برق طرح‌هایی به ارزش هزار و 800 میلیارد تومان افتتاح خواهیم کرد، اضافه کرد: این نشانگر آن است که ما شکست نخوردیم، نخواهیم خورد و این راه را ادامه می‌دهیم.
او درعین حال، افتتاح طرح‌های بزرگ توسعه‌ای و عمرانی در کشور به دست متخصصان ایرانی را ضربه‌ای کارآمد به بدخواهان ملت ایران در جهان دانست و با اشاره به آغاز فعالیت کارخانه احیای مستقیم با تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی، تأکید کرد: حفظ عزت ملی و ایستادگی در برابر قدرت‌های دنیا نه با شعار که با عمل، شدنی است چرا که شعار ما را به جایی نخواهد رساند.
 تبیین مسیرهای برجامی پیش روی ایران
روحانی در بخشی از سخنان خود در جمع مردم رفسنجان، گزینه‌های پیش روی ایران پس از خروج امریکا از برجام را تشریح کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی نیز مسیر میانه‌ای را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه، به نفع ما است، اضافه کرد: با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می‌یابیم، سال‌ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی‌توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231 برجام را حفظ نماییم، اما سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و براحتی می‌توانیم سلاح لازم را بخریم یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.
او با طرح این مسأله که اگر از برجام خارج شویم، ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه‌های شورای امنیت باز خواهد گشت، تأکید کرد: ما باید فکر کنیم و  ببینیم منافع کشور در کجاست؟ حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف‌های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صد درصد عمل کنیم، آیا درست است؟ قطعاً درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند، اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم، تصریح کرد: امروز شرایط ما در توان هسته‌ای از گذشته بهتر است، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش 5 نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز 15 نوع سانتریفیوژ داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پای‌مان برداشته ایم. این مسیر، مسیر تعادل است، یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را نیز پاس می‌داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم و این فشار دشمن نتوانست ما را بشکند. او در بخش دیگری از سخنان خود، با خطاب قراردادن برخی کشورهای غربی، اظهار کرد: اعتراض می‌کنید که چرا غنی سازی هسته ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می‌شود اما آیا شما به تعهدات خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدات خود بازگشتید ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم چرا که نمی شود ما یکجانبه به تعهد پایبند و شما تماشاچی باشید. روحانی با بیان اینکه آن آقا در کاخ سفید می‌گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است. آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید، ادامه داد: این چه سری است که هر لحظه کلاه می‌رود، به فکر سر خود باشید چرا که ما دو سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم. حال بعد دو سال از توافق اعلام می‌کنید که سر ما کلاه رفته است؟
 میانه‌روی  درس‌ آیت‌الله‌ هاشمی
روحانی در رفسنجان، با یاد از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهید دکتر باهنر، گفت: در طول مدت همکاری با آیت‌الله ‌هاشمی شاهد ایثار، فداکاری، خوش فکری، مجاهدت، سیاستمداری و واقع بینی ایشان بودم. رئیس جمهوری  با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله ‌هاشمی در اوایل انقلاب و دوران تأسیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که مجلس تشکیل شد نظر قاطع نمایندگان ریاست آیت‌الله خامنه‌ای بر مجلس بود، اما خودِ ایشان استدلال کردند که برای این کار آقای‌ هاشمی از همه مناسب‌تر است و پس از آن، همه نمایندگان رأی به ریاست آیت‌الله‌ هاشمی دادند.
روحانی با بیان اینکه مرحوم رفسنجانی درس مهمی در مسیر سیاسی کشور به همه یاد داد و آن میانه‌روی و اعتدال بود، افزود: در جامعه ما افکار و سلیقه‌های مختلف وجود دارد و همه مانند یکدیگر نمی‌اندیشند، در این اختلاف نظر افرادی در دو سو تندرو می‌شوند که ما را با وجود حسن نیت، با مشکلاتی مواجه می‌کنند، اما قرآن به ما دستور می‌دهد که شما را امت میانه رو و الگو برای جهانیان قرار دادیم و اعتدال، انصاف، میانه روی، آینده نگری و عادلانه نگریستن و همچنین واقع گرایی در عین مقدس بودن آرمان‌ها، مسأله بسیار مهمی است. رئیس جمهوری تصریح کرد: راه ‌هاشمی رفسنجانی، شهیدان باهنر و بهشتی و راه مقام معظم رهبری، راه نجات ماست. اگر این مسیر را انتخاب کنیم، از مشکلات عبور می‌کنیم. روحانی گفت: ‌هاشمی نمرده است،‌ هاشمی برای همیشه زنده است. نام، راه، سیاست و خدمات ‌هاشمی رفسنجانی، برای همیشه در تاریخ کشور ما جاودان خواهد ماند.
ما اهل قهر نیستیم
روحانی همچنین  در مراسم افتتاح کارخانه احیای مستقیم و شروع عملیات اجرایی طرح توسعه فولاد بافت با بیان اینکه ایستادگی، مقاومت، صبر، تحمل، سختکوشی و در کنار آنها تعامل با دنیا با یکدیگر منافات ندارد، گفت: برخی تصور می‌کنند، اگر مقاومت کنیم با دنیا قهر هستیم و این در حالی است که ما اهل قهر نیستیم و برخی تصور می‌کنند که اگر با دنیا گفت وگو کنیم به معنای سستی و از بین رفتن کارها است. اما نمی‌دانند که عدم گفت وگو با دیگران در حقیقت همان منزوی شدن است.
رئیس جمهوری با طرح این سؤال که مگر می‌شود کشوری در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و منزوی باشد؟ اضافه کرد: آنانی که می‌گویند تعامل نکنیم در حقیقت در راستای خواسته دشمنان سخن می‌گویند، چرا که این کار به معنای منزوی شدن است. روحانی با تأکید بر اینکه ما سر هر میز مذاکره‌ای که برای منافع ملت ضرورت داشته باشد، می‌نشینیم و گفت‌وگو می‌کنیم، ادامه داد: ما می‌توانیم با تلاش‌مان به همه اهداف دست پیدا کنیم و خط قرمز ما این است که حقوق و عزت ملی ما در مسیری که در آن حرکت می‌کنیم محفوظ باشد، اما اینکه در چارچوب رسیدن به منافع و عزت ملی بخواهیم با کسی گفت‌وگو کنیم، راهی است که اسلام و پیامبر برای ما ترسیم کرده است.

بــــــرش
روحانی:  پرونده سازی و شنود گذاشتن هنر نیست

رئیس جمهوری همچنین طی سخنانی در حاشیه افتتاح طرح‌های معدنی و فولادی و صنعت آب و برق سیرجان با بیان اینکه،  پیامبر اسلام باید مقتدا و الگوی ما باشد تأکید کرد که پرونده سازی هنر نیست. به گزارش ایرنا، روحانی گفت: اگر همه چیز در کشور باشد و اخلاق نباشد به جایی نمی‌رسیم ما همدیگر را خرد می کنیم و قدرت خود را علیه یکدیگر به کار می‌بریم حزب جناح و رقابت سرجای خود خوب است اما دوره ای دارد. ما فکر می کنیم احزاب باید هر روز باید با هم دعوا کنند، هر روز اختلاف، دعوا و تهمت، ما باید این را کنار بگذاریم. وی افزود: پیامبر ختم رسل فرمودند من برای اخلاق آمده ام و می خواهم شما همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید و همدیگر را یاری و کمک کنید با هم دوست باشید و همدیگر را کمک و یاری کنید. رئیس جمهوری تأکید کرد: اگر در زندگی کسی
۲ سال شنود بگذاری خطا و اشتباه پیدا می‌کنی حتی به قول یکی از دانشمندان اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یک سال زندگی شان به هم می خورد لذا اگر بنا باشد همه چیز را افشا کنیم و پول مردم را برداریم دستگاه بخریم و در زندگی مردم بگذاریم درست نیست. روحانی با بیان اینکه امروز همه در فضای مجازی آزاد حرف می زنند و  مردم را آزار می دهند گفت: بر مبنای اخلاق اسلامی با هم رفتار کنیم و عیب‌ها را بپوشانیم و این بدین معنی نیست اگر کسی جنایت و فساد کرد با آن برخورد نشود اما بر طبق قانون با آن برخورد کنیم. رئیس جمهوری  با اشاره اینکه زمانی پرونده است باید رسیدگی شود اما یک وقتی پرونده می‌خواهیم بسازیم و رسیدگی کنیم اما اگر تصمیم بگیرم برای شما پرونده درست کنم و صاحب قدرت و تکنولوژی هم باشم به طور قطع پرونده درست می کنم، گفت: پرونده درست کردن هنر نیست به پرونده رسیدگی کردن کار صحیح و درستی است و باید با هم دوست و برادر شویم چرا که ما اهل یک کشور، ملت و مخلوق خداوند هستیم. رئیس‌جمهوری همچنین  با اشاره به تحول شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۹۲ تاکنون گفت: نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب ماند. اگر ما در این زمینه عقب بمانیم نمی توانیم شاهد رقابت خودمان با دنیای پرپیچ و خم امروز باشیم. روحانی  گفت: دیگر گذشت که بگوییم «اصل ۴۴ صدا و سیما باید دولتی باشد» امروز همه صدا و سیما به همراه دارند و فضای مجازی امروز تحول بسیار بزرگی را ایجاد می کند و اگر ما روی افکار گذشته باشیم ضرر می‌کنیم و به نفع مردم ما نیست نباید کند حرکت کنیم و عقب بمانیم.

18 میلیون خانوار ایرانی کمک نقدی و کالایی می‌گیرند

گروه اقتصادی / رئیس جمهوری روز گذشته در جمع مردم رفسنجان در استان کرمان از طرحی خبر داد که براساس آن حدود 18 میلیون خانوار ایرانی تحت پوشش طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت قرار می‌گیرند.
حسن روحانی با اشاره به اینکه 24 میلیون و 600 هزار خانوار در ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد وضع زندگی عده‌ای مناسب است و می‌توانند روی پای خود بایستند، اما اکثریتی هستند که در زندگی دچار فشار بوده و باید از راهی به آنها کمک شود.
وی ادامه داد: تقریباً در کشور 7 میلیون خانوار وضع زندگی مناسبی دارند، ولی 18 میلیون خانوار که اکثریت قاطعی هستند، نیاز به مساعدت دارند که امیدواریم ان‌شاءالله از ماه آینده به‌ هر خانواری یک حمایتی به‌صورت ماهانه را شروع کنیم. رئیس جمهوری تأکید کرد: این طرح مهم دولت در سال 98 بوده که در روزها و هفته‌های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود واین قدم دولت برای حمایت مردم در زندگی روزمره‌ آنهاست.
جزئیات طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت
سخنگوی دولت نیز با اعلام جزئیات بیشتر از این طرح اعلام کرد: ‌طرح حمایت اجتماعی و اقتصادی با ضریب 3.2 درصد خانوار، بخش اعظم دهک‌های جامعه را دربرمی‌گیرد.
به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، علی ربیعی ظهر دیروز در نشست خبری در روستای زلزله زده «ورنکش» میانه با تشریح جزئیاتی از این طرح افزود: با اجرای این طرح حدود 17 میلیون خانوار ایرانی به‌صورت هدفمند از مزیت‌های آن برخوردار می‌شوند.
وی اضافه کرد: زیرساخت این طرح آماده و حساب‌های بانکی افراد موجود است و وزارت رفاه هم روش اجرای آن را که در قالب «خرید کالا» و «واریز وجه» اجرا خواهد شد، اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعیین خانوارها و برنامه‌ریزی در مورد اقدام را برعهده دارد، ادامه داد: این طرح آثار تورمی ندارد و تورم حداقلی دارد که اگر اجرایی نشود، ممکن است آثار تورمی نقدینگی بدتر شود.
وی با تأکید بر اینکه برنامه دولت در شرایط تحریم افزایش تاب‌آوری و مقاومت اجتماعی است، افزود: بهبود معیشت مردم، ایجاد ثبات و آرامش، جلوگیری از ریزش نیرو و حفظ سطح اشتغال کارخانه‌ها، توسعه مبتنی بر مزیت‌های محلی و استفاده از مزایای همسایگی در تبادلات تجاری منطقه‌ای از برنامه‌های دولت در شرایط تحریم است.
ربیعی تلاش برای شکستن تحریم را رویکرد دولت و مردم دانست و افزود: تحریم ظالمانه حق ملت نیست، ما در برابر تحریم سر تعظیم فرود نمی‌آوریم ولی برای به عقب راندن آن هم تلاش می‌کنیم.
وی همچنین به جدیت دولت در مبارزه با فساد اشاره و خاطرنشان کرد: دولت از مبارزه همه دستگاه‌ها و قوا با فساد حمایت می‌کند. ربیعی درهمین حال با بیان اینکه مبارزه با فساد باید ساختارمند و درازمدت بوده و هیجانی و یکسویه نباشد، تصریح کرد: دولت هیچ خط قرمزی در زمینه مبارزه با فساد ندارد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد لوایح چهارگانه گفت: نظر دولت درباره این لوایح روشن است و تصویب آنها را برای آینده ایران لازم و واجب می‌داند.
سخنگوی دولت این لوایح را برای اقتصاد و زندگی بهتر مردم حائزاهمیت خواند و تأکید کرد: در صورتی که این لوایح تصویب نشود مبادلات ارزی ما حتی اگر از تحریم‌ها خارج شویم دچار مشکل خواهد شد.
70 درصد جمعیت ایران مشمول طرح
براساس اعداد و ارقام اولیه‌ای که از سوی مسئولان دولت اعلام شده است، این طرح 18 میلیون خانوار را دربرمی گیرد که با محاسبه بعد خانوار 3.2 درصدی، 57 میلیون و 600 هزار ایرانی مشمول آن خواهند شد که 70.2 درصد از جمعیت 82 میلیون نفری کشور را شامل می‌شود. بدین ترتیب تنها 24 میلیون و 400 هزار نفر از ایرانی‌ها که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند دراین طرح جای نمی‌گیرند.
اعتبار از کجا تأمین می‌شود
طبق آمارهای ارائه شده در سال‌جاری 1300 هزار میلیارد تومان یارانه نهان و آشکار به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران پرداخت می‌شود که هدفمندی حتی بخشی از آن امکان آزادسازی حجم هنگفتی از منابع مالی را فراهم می‌کند. آن‌طور که مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند، منابعی که از حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی و سایر یارانه‌ها آزاد می‌شود، صرف حمایت از اقشار آسیب پذیر و همچنین بنگاه‌های تولیدی خواهد شد.
با حذف یارانه نقدی 24 میلیون و 500 هزار نفر که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان از منابعی که سالانه صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود، آزاد خواهد شد. علاوه براین، طبق گفته‌های سخنگوی دولت قرار است یارانه‌های پنهان انرژی نیز برای سه دهک بالای درآمدی حذف و هدفمند شود که این برنامه نیز می‌تواند چندبرابر حذف یارانه نقدی منابع صرفه‌جویی کند که مجموع این منابع براحتی می‌تواند بدون فشار بر بودجه دولت، منابع مورد نیاز طرح حمایت اجتماعی و معیشتی را تأمین کند. البته قرار است در روزهای آینده سخنگوی دولت به‌صورت دقیق جزئیات این طرح را برای مردم تشریح کند.

برش
مشمولان چگونه شناسایی می‌شوند

این طرح بزرگ قرار است با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شود. حال علاوه بر اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح بانک‌های اطلاعاتی که بر پایه آن می‌توان به‌صورت دقیق مشمولان این طرح را شناسایی کرد از اهمیت بالایی برخوردار است. درحالی که در سال‌های قبل هیچ نوع بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از جمعیت کشور و طبقه‌بندی آنها وجود نداشت، از اواخر سال گذشته راه‌اندازی «سامانه رفاه ایرانیان» که از ابتدای سال‌ جاری ملاک حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه قرار گرفته است به‌عنوان بانک اطلاعاتی کامل و قابل اتکا مطرح می‌شود. برهمین اساس علاوه بر اطلاعات هویتی شامل سن و جنس و مشخصات شناسنامه‌ای ایرانیان، اطلاعاتی نظیرمحل زندگی، شغل و میزان تحصیلات آنها نیز دراین سامانه وجود دارد. اما اطلاعات مهمی که مبنای شناسایی دهک‌های مختلف می‌شود نیز در این بانک جمع‌آوری شده است به طوری که دارایی‌های افراد شامل تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، مجموع ارزش ملک، تعداد سفرهای خارجی، شغل افراد و... به طور کامل در دسترس است.
همچنین اطلاعات بانکی افراد نیز بدون اینکه این اطلاعات در دسترس نهادهای دیگر قرار گیرد دسته‌بندی شده است. براین اساس، تمام مردم ایران از نظر میزان تراکنش‌های بانکی در 50 گروه از کم به زیاد دسته‌بندی می‌شوند که این گروه‌ها توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود.