۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت مسکن زلزله‌زدگان

گروه سیاسی / نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت، با هدف اعلام حمایت دولت از زلزله‌زدگان، روز گذشته در روستای «ورنکش» میانه برگزار شد. علی ربیعی، بدون آنکه جمعیت خبرنگاران را از تهران با خود به مناطق زلزله‌زده ببرد، این نشست را با حضور خبرنگاران استانی، رئیس جمعیت هلال احمر و استاندار آذربایجان شرقی برگزار کرد. از این رو برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت در یک روستای زلزله‌زده را می‌توان فراتر از اقدامی نمادین توصیف کرد، اقدامی که هم فرصت دیده شدن و انعکاس مشکلات مردم زلزله‌زده از سوی رسانه‌ها را فراهم می‌کند و هم نشان می‌دهد که دولتمردان از مردم رنجدیده جدا نیستند. «ورنکش» روستای محل زندگی «ریحانه و زهرا» بود که در زلزله اخیر جان خود را از دست دادند. پیش از این ویدئویی از «زهرا» در تلویزیون پخش شده بود که او در آن، خواستار تلاش همگان برای آبادی ایران شده بود. براین اساس بود که سخنگوی دولت نیز سخنان خود درباره اقدامات دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده را با اشاره به سخنان این کودک آغاز کرد.
به گزارش ایرنا، ربیعی، با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا رؤیای زهراها و ریحانه‌ها برای ساختن ایران آباد، فراموش نشود و زیر آوار نماند، اظهار کرد: ما درد دل مادران زهرا و ریحانه را درک می‌کنیم، صحبت‌های مادران آنان را شنیدیم و باید توجه کنیم شیرین زبانی زهرا در پیامی که او در یک مصاحبه تلویزیونی قبل از فوتش به همه ایران داد، این است که باید عصبانی شویم تا ایران را بسازیم. او با اشاره به اینکه در چند روز آینده جزییات برنامه‌های دولت برای آبادانی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی در شهرستان‌های میانه و سراب اعلام خواهد شد، گفت: زمین‌لرزه روستای «ورنکش» این پیام را داد که هر خانه‌ای که مقاوم‌سازی شده بود، کمترین آسیب را داشت؛ این نشان می‌دهد که مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی، خسارات را در زمان زلزله کم می‌کند. سخنگوی دولت تأکید کرد که  کمک هزینه اسکان و ساخت برای زلزله‌زدگان خواهیم داشت و دو هزار جایگاه دامی را نیز جهاد کشاورزی به طور موقت ایجاد خواهد کرد و خسارات دام نیز با منابع ارزان و قرض‌الحسنه جبران خواهد شد و بیمه بیکاری کارگران نیز داده خواهد شد. به گفته ربیعی، علاوه بر تسهیلات دولت، سازمان‌های دیگر نیز هر کدام کمک خواهند کرد و اعتبار خواهند گذاشت. وی تأکید کرد: معتقد نیستم که فقط باید خسارات روستای ورنکش جبران شود، بلکه باید ورنکش بهتری را تحویل مردم دهیم.
ربیعی، مهم‌ترین برنامه دولت در بحث زلزله را مقاوم‌سازی ساختمان‌ها عنوان و اظهار کرد: دولت خدمات فنی و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد که برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کفایت می‌کند.
رئیس جمهوری در مبارزه با فساد خط قرمز ندارد


سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری، با بیان اینکه دولت از مبارزه با فساد از سوی تمام دستگاه‌ها و قوا حمایت می‌کند، اظهار کرد: آنچه موجب نگرانی رئیس جمهوری است اینکه مبارزه با فساد به شکل هیجانی و یکسویه و به گونه‌ای نباشد که به خاطر انجام وظایف اداری، افرادی آبرویشان برود. ربیعی با بیان اینکه مبارزه با فساد باید ساختارمند، دراز مدت و همه جانبه صورت گیرد و رئیس جمهوری خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد، ادامه داد: وظایف اجرایی دستگاه‌ها باید در حوزه تخصصی خودشان مورد قضاوت قرار گیرد و حوزه‌های دیگر وارد نشوند. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیوستن به FATF و کنوانسیون پالرمو و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در این باره را به یک کمیته فرعی واگذار کرده‌اند، اظهار کرد: ما این لوایح را برای آینده ایران لازم و واجب می‌دانیم و معتقدیم اگر تصویب نشوند، وضع مردم خراب‌تر می‌شود.
او تأکید کرد که در صورت تصویب نشدن این لوایح، حتی اگر از تحریم هم خارج شویم، مبادلات ارزی و صادرات و واردات دچار مشکل می‌شود. زندگی کوتاه و میان مدت در ایران وابسته به این است که بتوانیم با دنیا مبادله آزاد داشته باشیم. سخنگوی دولت گفت: باید با در نظر گرفتن ملاحظات ببینیم با تصویب لوایح مرتبط با FATF چه چیزی را از دست می‌دهیم و چه چیزی به دست می‌آوریم؟ معتقدیم این لوایح برای اقتصاد ایران حائز اهمیت هستند.
همه ایران نگران زلزله‌زدگان آذربایجان است
در حاشیه برگزاری این نشست خبری، ربیعی  به نمایندگی از دولت، با روستاییان زلزله‌زده ورنکش دیدار و گفت‌وگو کرد. ربیعی با بیان اینکه به نمایندگی از دولت، سلام رئیس جمهوری را تقدیم روستاییان ورنکش می‌کنم، گفت: کل مردم ایران نگران شماست و مشکلات شما مشکلات کل مردم کشور است. ربیعی با اشاره به اینکه دولت به ساکنان مقیم روستای ورنکش تسهیلات بلاعوض می‌دهد، اضافه کرد: اعتباری که به عنوان وام‌های قرض‌الحسنه در ساخت و سازها پیش‌بینی شده، می‌تواند مشکلات زلزله زدگان را برطرف کند.
ربیعی اضافه کرد که بر اساس مصوبه جدید اشتغال و کارآفرینی، اعتباری نیز در این خصوص تخصیص یافته که بر اساس آن به فوریت تسهیلات داده می‌شود، اما آنچه مهم است اینکه در چند روز آینده با توجه به سرمای شب روستا، مسئولان نسبت به گرمایش باید بیشتر توجه کنند.
سخنگوی دولت درحالی که به زبان آذری با مردم روستا سخن می‌گفت، اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهوری چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری برای تکمیل تصمیمات به منطقه زلزله‌زده آذربایجان سفر می‌کند تا ثابت شود زلزله زدگان تنها نیستند.
 محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در جمع مردم زلزله‌زده با قدردانی از سفر سخنگوی دولت به این منطقه، گفت: اینکه پس از ۲ روز تأمین هزینه‌های ساخت و ساز در دولت مصوب می‌شود، جای قدردانی دارد. وی ادامه داد: اقلام و مواد غذایی ۷۲ ساعته دربین زلزله‌زده‌ها توزیع شده و امروز (دوشنبه) نیز جیره یک ماهه غذایی توزیع می‌شود؛ توزیع بخاری برقی فن‌دار نیز از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود و به هر کدام از زلزله زدگان ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا حداکثر تا ۶ ماه آینده هزینه کنند. به گفته پورمحمدی، از روز سه شنبه ۱۰ گروه از شهرداری و ۵۰ گروه از بنیاد مسکن در ۱۳۷ روستای آسیب دیده برای ساخت اتاقک برای کسانی که منازل‌شان تخریب شده است، اقدام می‌کنند.