تندروها كارشان درست كردن مشكل است و بس!

آرمان ملي: يک روز پس از حضور رئيس‌جمهور در يزد که با استقبال ويژه مردم اين استان و همچنين سخنان مهم او در خصوص مبارزه با فساد‌هاي کلان، رئيس‌جمهور به کرمان رفت، تا در جمع مردم اين استان از موانع اصلي پيش‌برد اهداف کشور بگويد. حسن روحاني با بيان اينکه در يک جمعيت هشتاد و خرده‌اي ميليوني اختلاف نظر وجود دارد، تصريح کرد: در اين ميان تندروها ما را با مشکل روبه‌رو مي‌کنند. حجت‌الاسلام حسن روحاني در جمع مردم استان کرمان با بيان خاطره‌اي اظهار کرد: بعد از فوت مرحوم آيت‌ا... بروجردي در سال 1340 دسته‌جات مختلفي به قم آمدند؛ آن جمعيتي که نظم و شعارشان خيلي گل کرد جمع مردم رفسنجان بود. من از آن تاريخ با اين مردم پر تلاش آشنا شدم. بعد از سال 1353 تا پيروزي انقلاب همواره جوانان پرشور و مردم عاشق به راه نهضت اسلامي و امام(ره) را در اين شهرستان در زمان سخنراني‌هايي که داشتم ديدم. وي ادامه داد: شهيد دکتر باهنر و مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني دو چهره شاخص اين شهر هستند. چهره‌هايي سرآمد بودند، قبل از انقلاب آيت‌ا... هاشمي را مي‌شناختم و بعد از انقلاب در نهادهاي مختلف از مجلس و مجمع تا شوراي امنيت ملي با ايشان بودم و در طول اين مدت سياستمداري، واقع‌بيني و خوش‌بيني اين مرد براي همه مردم ايران، مردم منطقه و سراسر جهان را ديدم. همه مردم ايران، منطقه و جهان اين چهره خدوم را مي‌شناسند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني يک روشنفکر ديني بود. عالم روشنفکر يک گام پيش‌تر شرايط جامعه را مي‌بيند. مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني يک درس مهمي را در مسير سياسي کشور به همه ياد داد و آن ميانه‌روي و اعتدال بود. در جامعه ما افکار و سليقه‌هاي مختلف وجود دارد، اين طور نيست که همه مثل هم بينديشيم.
در مسأله برجام عده‌اي گفتند شما هم بلافاصله از برجام خارج شويد عده‌اي گفتند در هر شرايطي در توافق بمانيد و عده‌اي هم گفتند راه بينابين انتخاب کنيد که ما همين راه بينابين را انتخاب کرديم. ما با ادامه برجام سال آينده به يک هدف بسيار بزرگ سياسي، امنيتي و دفاعي مي‌رسيم. سال‌هاست خريد سلاح از طرف ايران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و ما نمي‌توانيم سلاح خود را بفروشيم اما اگر برجام را نگه داريم سال آينده تحريم تسليحاتي ايران برداشته مي‌شود و ما مي‌توانيم به راحتي هم سلاح بخريم و هم بفروشيم.
در اينکه چه راهي را انتخاب کنيم و کدام راه ما را به مقصد مي‌رساند اختلاف نظر هست. در يک جمعيت هشتاد و خرده‌اي ميليوني اختلاف نظر وجود دارد. در اين ميان تندروها ما را با مشکل روبه‌رو مي‌کنند. آن راه ميانه‌اي که قرآن به ما دستور مي‌دهد اين است که ما شما را امت ميانه‌رو قرار داده‌ايم. اعتدالگرايي معتدل بودن در عين اهميت به آرمان‌ها بايد در نظر گرفته شود.


امروز مي‌توانيم از توافق خارج شويم اما قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران باز مي‌گردد، منافع ما در ماندن در برجام است ما برجام را حفظ مي‌کنيم اما در عين حال پله‌پله تعهدات خود را کاهش مي‌دهيم نمي‌شود ما 100 درصد تعهدات خود را اجرا کنيم ولي طرف مقابل آن را اجرا نکند.
آن آقا در کاخ سفيد مي‌گويد در برجام سر ما کلاه رفت مگر دولت نداشتيد؟ مگر وزير خارجه و حقوقدان نداشتيد؟ اين چه جور سري است؟ يک فکري به حال سرتان بکنيد. تقصير ما چيست؟ دو سال مذاکره کرديم، چانه زديم، حالا مي‌گويد سر ما کلاه رفته است؟ خوشبختانه همه، اروپايي‌ها، حتي دوستانشان، ژاپني‌ها، کشورهاي همسايه‌شان از ما حمايت کردند.
ما در روزهاي آينده طرحي اعلام مي‌کنيم براي خانواده‌هايي که درفشار اقتصادي هستند. حدود 24 ميليون و 600 هزار خانوار در ايران داريم. وضع زندگي عده‌اي مناسب است که مي‌توانند رو پاي خود بايستند. اکثريتي هستند که بايد به آن‌ها کمک کرد. در کشور ما حدود 7 ميليون خانوار وضعشان خوب است. حدود 18 ميليون خانوار وضعشان طوري است که نيازمند کمک هستند. به‌هر خانواري يک حمايتي خواهيم کرد.
پرونده درست کردن هنر نيست. به پرونده درست رسيدگي کردن خوب و هنر است. ما همه بنده خدا هستيم پس بياييم به هم عشق بورزيم. احزاب فکر مي‌کنند بايد هر روز بايد يکديگر دعوا کنند.