زنگنه: ذخایر نفتی ایران را نادیده نگیرید

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: خبر خوش نفتی برای کشور این است." کشف دومین ذخیره نفتی بزرگ کشور با حجم ۵۳ میلیارد بشکه " خبری که ابتدا توسط رئیس جمهور در جمع مردم یزد عنوان شد. اما جزئیات آن توسط وزیر نفت روز گذشته تشریح گردید. بیژن زنگنه اعلام کرد که مفتخر است از جانب همکاران خود جزئیات اکتشاف یکی از عظیم‌ترین میادین نفتی تاریخ کشور را بیان کند.به گفته وی این میدان نفتی از لحاظ ذخایر، دومین میدان بزرگ نفتی است که طول چهل سال در ایران اکتشاف شده است. این میدان کشف شده در خوزستان بوده که اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، نام آوران گذاشته‌ایم.
> کشف 53 میلیارد بشکه نفت
وی گفت: میدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر، عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر یک مخزن به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف شده و احتمال گسترش آن به سمت جنوبی مخزن وجود دارد. قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم که زیر این میادین لایه نفتی کشف شده بود. به گفته وی فعالیت‌های اکتشافی مربوطه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به این‌که حدود ٣١میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢میلیارد بشکه به ذخایر نفت در جای کشور و ٢.٢میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود. وی با بیان این‌که احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که این نفت فشرده است با تکنولوژی فعلی، ذخیره بازیافت ۲.۲ میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود و این در شرایطی است که ضریب بازیافت ۵۳ میلیارد بشکه در هر یک درصد اضافه برداشت به معنای افزوده شدن ۳۲ میلیارد دلار به ثروت کشور است. زنگنه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای اظهار کرد: برنامه توسعه این میدان در قالب آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر است.
> نمی‌توان ذخایر نفتی ایران را نادیده گرفت


وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه نفتی ایران در دنیا پس از این کشف توسعه پیدا می‌کند، گفت: واقعیت اینکه قدرت چانه‌زنی در دنیا بر اساس میزان و ظرفیت تولید نفت است و هیچ کس نمی‌تواند ذخایر قابل بازیافت یک کشور را نادیده بگیرد.به گفته وی در عملیات بازار اولویت با ظرفیت قابل عرضه نفت است. وی افزود: اگر خدا و رسول خدا (ص) اسوه ما باشند باید بگوییم شرایط تحریم جز ایمان برای ما نیست.
> در کوتاه مدت ظرفیت تولید قابل عرضه است
وی با بیان اینکه در کوتاه مدت ظرفیت تولید قابل عرضه است تاکید کرد: در میان‌مدت و درازمدت کسی نمی‌تواند میدان نفت و گاز اثبات شده یک کشور را نادیده بگیرد. به گفته وی، بهترین الگو برای توسعه صنعت نفت اتکا به ظرفیت داخلی و استفاده از تکنولوژی و سرمایه خارجی است. زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا وزارت نفت برنامه‌ای برای اکتشاف در خزر دارد، گفت: در حال حاضر اکتشاف در خزر در اولویت کار وزارت نفت نیست. وی با بیان اینکه ضریب بازیافت در مخازن مختلف با توجه به ذخیره مخزن، سنگ مخزن و عوامل دیگر متفاوت است اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا ضریب مخازن را در میدان نفتی کشور توسعه دهیم و این مسئله در اولویت قرار گیرد. وزیر نفت با بیان اینکه ایران به دو روش ارتقای فناوری ملی و تعامل بین‌المللی با هدف دستیابی به تازه‌های روز دنیا به دنبال افزایش بازیافت است، اظهار کرد: ضریب بازیافت در دنیا به دلیل رشد فناوری در حال افزایش است. زنگنه ضمن تاکید بر اینکه میانگین ضریب بازیافت در مخازن مختلف با توجه به وضعیت مخزن و سنگ مخزن تفاوت می‌کند، گفت: این ضریب تا ۶۰ درصد نیز در برخی از میادین وجود دارد، اما باید تلاش شود تا ضریب بازیافت مخازنی مانند یادآوران و آزادگان در اولویت قرار گیرد. وزیر نفت بهترین الگو برای توسعه صنعت نفت را اتکا به ظرفیت داخلی و استفاده از تکنولوژی و سرمایه خارجی دانست.زنگنه گفت: با توجه به اینکه این نفت فشرده است، با تکنولوژی فعلی ذخیره بازیافت، ۲.۲میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود.
> حجم نفت برداشت شده
با اکتشافات جدید جایگزین شد
همچنین مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: مجموع حجم نفتی که در چهل سال گذشته تولید شده، با نفت کشف شده قابل استحصال جبران و جایگزین شده است. سید صالح هندی، در مراسم اعلام جزئیات کشف میدان نفتی نام آوران، تاکید کرد: در ۴۰ سال بعد از انقلاب ۷۳ میدان نفت و گاز کشف شد که شامل ۳۶ میدان نفتی، ۳۷ میدان گازی و ۲۶ میدان مرزی بوده است. او با بیان این که در ۴۰ سال بعد از انقلاب به جز شش سال که درگیر جنگ بودیم، تمام سال‌ها کشف داشتیم و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ اکتشاف شرکت ملی نفت در دنیا رتبه اول را داشت، گفت: مجموعا از نفتی که در این ۴۰ سال تولید شده، با میزان کشف نفت قابل استخراج دقیقا جایگزین شده است، همچنین در گاز نیز از مجموع گازی که تولید شده ۸ برابر را در ذخایری که اعلام کشف شده ثبت کردیم که این مسئله یک اقتدار برای کشور است. هندی با اشاره به اینکه دوران کشف ساختمانی و طاقدیسی به اتمام رسیده، افزود: باید به دنبال روش‌های جدید باشیم و بر همین اساس از سال ۹۵ تغییر رویکرد رخ داد و با تغییر ساختار سازمانی از شکل وظیفه‌ای به سازمانی پروژه ‌محور و تغییر رویکرد به چند سری اهداف اکتشافی، چند سال زمان برد تا استقرار پیدا کرد و به نتیجه رسید. به گفته هندی،‌ مجموعه وزارت نفت، کم شدن اکتشافات نفت در چند سال را تحمل کردند تا این تغییر محقق شود.وی تاکید کرد: ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه کوچک به یک منطقه سبب شد تا پروژه لرزه‌نگاری سپهر را در دشت آبادان تعریف کنیم و این ایده شکل گرفت که امکان دارد بین میادین قدیمی کشف شده، نفت وجود داشته باشد، از همین رو راهبرد اکتشاف را به استراتژی کشف تبدیل کردیم. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در این زمینه سه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران حفر شد، گفت:ترکیب داده‌های این چاه‌ها با داده‌های لرزه‌نگاری و انجام فعالیت‌های شبیه‌سازی و مدل‌سازی، مشخص شد یک مخزن بزرگ با حجم عظیم نفت در لایه ایلام این منطقه وجود دارد. وی تاکید کرد: این نگاه جدید در اکتشاف هم در گسترش این لایه و هم در کشف لایه‌های دیگر ادامه دارد.
> کشف لایه‌های نفتی ادامه دارد
سید صالح هندی با بیان اینکه دوره کشف تله‌های ساختمانی به پایان رسیده است اظهار کرد: باید به دنبال روش‌های جدیدی باشیم، به همین خاطر از سال ۱۳۹۵ مدیریت اکتشاف تغییر رویکرد داد؛ به گونه‌ای که با تغییر ساختار سازمانی خود از وظیفه‌ای به پروژه محوری اقدام به توسعه اکتشافات داد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: این نوید را می‌دهم که نگاه جدید شرکت اکتشاف در راستای گسترش لایه‌های نفتی کشف شده و هم کشف لایه‌های نفتی دیگر ادامه داشته باشد و برای این مسئله نیز برنامه ریزی‌های متعددی در نظر گرفتیم. وی افزود: طی این سال‌ها تلاش کردیم تا با تغییر نگاه به یک هدف اکتشافی به سری اهداف اکتشافی و دستیابی به آخرین فناوری‌های اکتشاف دست یابیم. این نگاه استمرار پیدا کرد و چندین سال طول کشید که به نتیجه برسد اما اکنون شاهد نتایج مطلوب آن هستیم. او با اشاره به ضرورت مطالعه یکپارچه به جای نگاه کوچک به یک منطقه گفت: این مسئله ما را مجبور کرد تا پروژه لرزه‌نگاری سپهر در دشت آبادان ایجاد کنیم و همین مسئله نشان داد که این پروژه می‌تواند در پروژه‌های اکتشافی نقش زیادی را ایفا کند. به‌گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، این ایده شکل گرفت که امکان دارد بین میادین قبلی که قبلا کشف شدند، نفت وجود داشته باشد؛ در همین راستا نیز سه چاه اکتشافی ایجاد کردیم و زمانی که داده‌های این چاه‌ها را با داده‌های لرزه نگاری که به عنوان عنصر یکپارچه‌سازی در کنار هم قرار دادیم، با کارهای شبیه‌سازی و مدل‌‌سازی که انجام گرفت، مشخص شد که یک لایه زمین شناسی ایلام وجود دارد که مشخصات آن را به طور کامل از سوی وزیر نفت مطرح شد. وی افزود: ما موفق شدیم با یک تله نفتی مرکب، این کشف بزرگ را داشته باشیم و باید بگویم که این یک ریل‌گذاری عظیم است و در آینده از این تله‌ها خواهیم داشت. هندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رونمایی از اطلس اکتشافات مخازن نفت و گاز ایران گفت: همیشه بحث این مسئله مطرح بوده که چرا از کارهای اکتشافی سندی به نمایش گذاشته نمی‌شود، به همین دلیل به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اطلس کشفیات بعد از انقلاب را به تصویر گذاشته‌ایم.
> مسیر امیدوار‌کننده برای آینده کشور
رضا پاکدامن، کارشناس حقوق انرژی در گفت‌وگو با آفتاب یزد در خصوص کشف دومین مخزن بزرگ نفتی کشور گفت: کشف این مخزن نفتی مسیر امیدوار‌کننده‌ای را برای آینده کشور فراهم می‌کند، چرا که به سرمایه ملی کشور افزوده می‌شود. کشف هر میدان نفتی جدید منابع جدید ثروت برای ایران است که می‌تواند دورنمای بلند مدتی را برای کشورمان ایجاد کند. وی ادامه داد: به‌خصوص در صنعت نفت که صنعت مادر است هر فعالیت در هر میدانی حتی اگر به صورت تدریجی نیز باشد، می‌تواند به صنایع دیگر کمک کند. به‌عبارتی صنایع زیاد و شرکتهای مختلفی می‌توانند با بهره‌گیری از اجرای هر پروژه نفتی داخلی مشغول به کار شده و در این بخش فعال شوند تا برای کشور ایجاد اشتغال شود. به گفته وی اجرای هر پروژه نفتی داخل کشور بسیاری از شرکتهای داخلی را فعال می‌کند.توجه به صنعت نفت که بخش محرک برای بخشهای دیگر اعم از تولید‌کنندگان و بخش خدمات را فعال نموده و رشد اقتصادی کشور را ارتقاء خواهد داد. وی تصریح کرد: همان‌طور که وزیر نفت نیز گفته‌اند در کوتاه مدت ظرفیت تولید این مخزن بزرگ قابل عرضه است ودر میان مدت و درازمدت نیز کسی نمی‌تواند میدان نفت وگاز اثبات شده یک کشور را نادیده بگیرد.