اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود، مذاکره می‌کردیم

رئیس جمهور با اعلام اینکه در نیویورک پیشنهادات نسبتا خوبی به ایران داده شد اعلام کرد: شرایط طوری بود که باید به رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر ماه انجام و تمام می‌شد.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی سه شنبه  در جلسه شورای اداری استان کرمان خطاب به مردم گفت: راه و مسیری که دولت و نظام انتخاب کرده، درست است و حق با شماست که سختی‌های زیادی دارید، اما شرایطی بود که دشمنان برای ما به وجود آوردند و ما آغازگر نبودیم.
وی ادامه داد: شبانه روز تلاش می‌کردیم برجام نشکند، کار مهمی بود و با همه توان تلاش کردم برجام شکسته نشود.طی این سه روز کارخانجاتی که افتتاح شد، در سایه برجام ایجاد شد و قطعات آنها با برجام وارد و راه‌اندازی شد.
وی در ادامه با اشاره به دلایلی که برجام را به این نقطه رساند، گفت: اسرائیل اعلام کرد فشار چندین ماهه ما بود که ترامپ را وادار کرد از برجام خارج شود و عربستان گفت که پول دادیم.


وی با بیان اینکه اگر مشکل داریم، از جای دیگر و از دشمنان و بدخواهان ماست، تصریح کرد: همه خوشحال بودند که آمریکا از برجام خارج شده و ایران خارج می‌شود و تحریم‌ها برمی‌گردد و می‌گویند ایران به هم زد و نمی‌گویند آمریکا اول خارج شد.
روحانی با یادآوری اینکه مهلت دادیم که اروپا اگر جبران کند، در برجام می‌مانیم، افزود:ما یک سال صبر کردیم و هیچ شخصی در دنیا نمی‌تواند به ما ایراد بگیرد که چرا از تعهدات برجامی خارج می‌شوید؟ یک سال صبر کردیم و تا امروز نتوانسته اند ما را به شورای امنیت برگردانند، زیرا با منطق و حساب شده کار را انجام می‌دهیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: راهی که ما انتخاب کردیم راه مقاومت و ایستادگی و کاهش تعهدات برجامی و مذاکره با دنیا همه در کنار هم و درست است. با دنیا حرف می‌زنیم و پیشنهاد  می‌دهند و پیشنهادمی دهیم و تا امروز پیشنهادات را قبول نکرده ام. در نیویورک پیشنهادات نسبتا خوبی داده شد و می‌توانستم تصمم بگیرم که تحریم را بشکنیم و شرایط طوری بود که باید به رئیس جمهور آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر ماه انجام و تمام می‌شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در این مسیر کشورهایی واسطه شده ‌اند و ما هنوز با آنها صحبت می‌کنیم ، آنها پیشنهاد می‌دهند و ما نیز پیشنهاد می‌دهیم، گفت تقریبا در اصول به توافق رسیده‌ایم  در شیوه اجرا مشکل داریم راه مذاکره را ما رها نمی‌کنیم، اما به مذاکره هم اتکا نمی‌کنیم.
رئیس جمهور در ادامه گفت: عده ای از اول سال 97 به ما می‌گفتند راهی به جز کوپنی کردن اجناس ندارید اما سیاست دیگری مدنظر بنده بود و گفتیم باید تلاش کنیم جنس به اندازه لازم در بازار وجود داشته باشد و مردم احساس ثبات داشته و احساس کنند روند کشور امیدبخش است.
وی افزود: ذخایر استراتژیک را به طور مداوم مراقبت می‌کنیم و کالا در بازار وجود دارد.
روحانی تصریح کرد: مسئله دیگر قدرت خرید مردم بود که پایین آمده و پول کمی که از فروش نفت در اختیار ماست کم است و به همه ما فشار آمده است.
وی ادامه داد: در سال جاری 20 درصد به حقوق حقوق بگیران ثابت اضافه کردیم که البته به حقوق کارگران بیش از 30 درصد اضافه شده که برای این بود مقداری از بار روی دوش مردم کم شود و برای سال آینده برای حقوق بگیران ثابت ناچار هستیم مقداری افزایش بدهیم و این کار را خواهیم کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار بعدی این است که بسته حمایتی در اختیار خانواده‌هایی بگذاریم که قدری فشار روی آنها بیشتر است، افزود: این کار یکی از مشکلات دولت است و اینکه دولت بخواهد امروز بگوید چند خانواده در کشور وضعشان خوب یا میانه است و چقدر مشکلات زیاد هستند، این طبقه بندی را ندارد.
وی افزود: نه اینکه دولت نمی‌تواند این اطلاعات را به دست بیاورد. برای من خیلی سخت بوده که اجازه بدهم همه امکانات در اختیار یک جا باشد. ما می‌توانیم به دست بیاوریم منتها باید به زندگی مردم سرک بکشیم.
روحانی تصریح کرد: از اول دولت یازدهم مقاومت کرده‌ام، زیرا سرک کشیدن مضرات و منافعی دارد و مضرات آن بیشتر است و تا کنون زیر بار نرفته ایم و اگر دولت چنین تصمیمی بگیرد، می‌توانیم مشخص کنیم خانواده‌های نیازمند چه کسانی هستند.
وی بیان کرد: محاسبات اولیه می‌گوید 24 میلیون و 600 هزار خانوار در کشور داریم که حدود 7 میلیون خانوار مطمئن هستیم وضع زندگی خوبی دارند و 18 میلیون زندگی را به سختی می‌گذرانند که تصمیم داریم ماهیانه یک بسته حمایتی در اختیارشان بگذاریم و کارت‌ها شارژ شود تا بتوانند مواد ضروری لازم را استفاده کنند برای اینکه مقداری فشار از دوش مردم کم شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اینکه باید مقابل استکبار بایستیم درست است اینکه آمریکا بدعهد است درست است اینکه نباید زندگی مردم را به بیرون وصل کنیم، درست است اما باید بر مبنای توانمندی‌ها و امکانات خودمان کشور را اداره و ضروریات زندگی مردم را در نظر بگیریم.
روحانی اظهار کرد: دارو باید در دسترس مردم باشد و منابع و ذخایر ما همیشه باید تضمین باشد. نمی‌شود روزی دارو و یا گندم نباشد.
وی افزود: در 20 روز نخست ریاست جمهوری شبانه روز کار را بر روی ذخایر گندم گذاشتیم تا زندگی مردم عادی باشد و در طول دولت تدبیر و امید در گندم هیچ مشکلی نداشته ایم و باید به مردم اطمینان داده و زندگی آنها تامین شود.
رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد دو بخش شامل اقتصاد دولت و اقتصاد عمومی جامعه است که به طور نسبی اقتصاد عمومی جامعه خوب است و دلیلش این است که در همه زمینه‌ها پیشرفت داریم و اینکه اعلام شد فروش مس امسال 15 درصد افزایش داشته نشان دهنده همین مسئله است.
وی افزود: اینکه در 24 ساعت بیش از 14 هزار میلیارد تومان پروژه در یک استان افتتاح می‌شود نشان می‌دهد وضع عمومی اقتصاد خوب است که وابسته به کمک همه است و همه باید تلاش کرده صادرات را افزایش داده و واردات را جایی که نیاز نداریم کم بکنیم.
روحانی با اشاره به اینکه باید بتوانیم بازار هدف را گرفته و روابط تجاری را با دنیا گسترش بدهیم، تصریح کرد: باید فرهنگ بازار هدف را شناخته و در بسته بندی و ... کار کنیم که این‌ها تخصص می‌خواهد.
وی با تاکید بر امانت داری در بازار عنوان  کرد: اخلاق همین است که در کار رعایت کنیم و نباید اعتماد را بشکنیم و باید در صادرات تلاش کنیم بهترین میوه، محصول، بسته بندی و سالم ترین و با اخلاق ترین کار صورت بگیرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برند مهم است، اظهار کرد: اخلاق فقط به سلام و لبخند نیست. اخلاق این است که در اقتصاد و کار بازار امانت رعایت شود و این برای ما مهم است.
وی تصریح کرد: سرمایه اصلی ما اسلام، اهل بیت و فرهنگ پیامبر و قرآن است که به ما یاد داده اند چگونه معامله کرده و با همسایه رفتار کنیم.
روحانی با مطرح کردن اینکه چرا در زندگی مردم تجسس می‌کنیم؟ گفت: همینطور مردم را تکفیر و تقدیس می‌کنیم. اخلاقی که پیامبر به ما یاد داده، مهم است و در روایات ماست که برخی اخلاق را از سنت خداوند یاد بگیریم که کتمان کردن سرّ یکی از آنهاست.
وی تصریح کرد: یکی از افتخارات ما افشا کردن است. در حالی که اگر کسی جرم، جنایت و تعدی کرده طبق قانون و مقررات باید برخرد شود هرچند قانون همه جا کار نمی‌کند. قانون برای محدوده خاص است، آنچه که همه جا کار می‌کند،
اخلاق است.
روحانی با بیان اینکه در بخشی از موارد قانون محدودیت دارد، افزود: باید اخلاق حاکم باشد. قانون هم باید باشد اما از قانون مهم تر، اخلاق است و باید اخلاق را در جامعه حاکم کنیم. اگر توانستیم اخلاق پیامبری را حاکم کنیم، جنس خوب و با کیفیت تولید می‌کنیم و به مردم راست می‌گوییم و از حق برکت می‌خواهیم نه از گرانی جنس و خداوند ما را یاری می‌کند.
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: نکند شیاطین در ماه‌های آینده که انتخابات است و به طور طبیعی در انتخابات لحن‌ها و صداها بالا می‌رود،  بین ماها تفرقه، اشکال و فاصله ایجاد کنند.
وی افزود: بگذاریم مردم و کاندیداها آزاد باشند و رای مردم معیار باشد. احراز نهایی را به دست مردم بدهیم.
روحانی تصریح کرد: طبق قانون و مقررات باید برخورد کرد. در صلاحیت‌ها جاهایی که شک و تردید داریم و یا تردیدهای بسیار جزئی، نباید رد شود. باید مقداری باز بگذاریم و انتخاب را دست مردم بدهیم.
وی با اشاره به اینکه مردم ما فهیم، رشید، انقلابی و علاقمند به کشور هستند، تصریح کرد: خیلی به فکر جناح و حزب نباشیم. یک فرد لایق و دلسوز و علاقمند به کشور که اهل سوء استفاده و رانت نیست برای مجلس انتخاب کنیم که مجلس آینده بهتر و فعال تر باشد.