نرخ مداحی زیر ذره‌بین

آرمان ملي– مطهره شفيعي: «در ماه‌هاي آينده تغييرات گسترده‌اي در جامعه مداحي رخ مي‌دهد»، اين خبري بود که روز گذشته از سوي سازمان تبليغات اسلامي اعلام شد اما چرا نياز به اين تغيير احساس شد؟ اگر به اخبار منتشره درباره مداحان در طي سال‌هاي اخير توجه شود ميزان دريافتي آنها همواره مورد بحث بوده است چنانکه در آخرين مورد فارس نوشت: «چندي است، کليپي از يک هيأت در قم و دعوت مدير آن به پويش تحريم مداح ميليوني و پاکتي در فضاي مجازي منتشر شده است که از درخواست مبلغ 25 ميليون توماني يک مداح براي حضور در اين هيأت خبر مي‌دهد.» سيدمجيد رضوي، مداح و مدير هيأت انصارالمحسن قم گفته بود: «10سال پيش اگر مداحي در مجلسي حضور پيدا مي‌کرد، حاضران از شکل و نحوه لباس پوشيدن او مي‌شناختند که اين ذاکر اهل بيت(ع) است. آن فرد با عبا يا پالتوي مرتب روي منبر مي‌نشست، اما متاسفانه مداحان امروزي، تبليغ ساعت مي‌کنند و ساعتي را که به دست دارند، در جلسه هيأت چند مرتبه به وضوح نمايش مي‌دهند تا مردم از اين بِرند خريد کنند! آيا رسالت مداح اين است؟ اين انحرافات تاجايي قابل تحمل است.» پيش از آن هم انتقادات زيادي به مبالغ درخواستي از سوي مداحان منتشر شد مانند روزي که محمود تاري مداح و شاعر اهل بيت(ع) که در سال‌هاي گذشته مسئوليت‌هاي زيادي در بسيج مداحان داشته، درباره ارتباط ويژه برخي از مداحان معروف و رسانه‌اي با مفسدين اقتصادي گفت: «اين به خاطر دنياطلبي اين دسته از مداحان است. مداحان با اين افراد ارتباط داشتند و از آن‌ها 200 ميليون و 300 ميليون پول مي‌گرفتند. يکي از همين آقايان که با اين افراد ارتباط داشت مي‌گفت: من به اندازه هيکلم طلا دارم! خانه‌هاي آنچناني و ماشين‌هاي گران‌قيمت دارند که خودشان و همسرانشان سوار مي‌شوند. امام حسين(ع) ملعبه‌اي شده در دست ما مداحان که پول دربياوريم. البته اينها اقليت و بسيار کم هستند، اما همين اقليت براي همه مداحان چالش درست کرده‌اند». البته انتقاد مداحان تنها معطوف به انتقاد مداحان از همکاران خود نمي‌شود و به عنوان نمونه در آبان سال گذشته امام جمعه سراب با انتقاد شديد از مداحان چند ميليوني و نرخ‌هاي کذايي برخي مداحان گفت: مداحي که براي مدح اهل‌بيت(ع) پول پيش مطالبه کند صلاحيت مداحي و تريبون داري مجلس حسيني را ندارد. شايعات درباره رقم‌هاي دريافتي مداحان هم زياد است چنانکه در سال 96 شايعه شد «يکي از مداحان معروف کشور، دهه اول محرم امسال را مهمان يکي از شهرهاي شمالي کشور بوده است. بر اساس اعلام اين منابع، اين مداح در ازاي 10 شب مداحي در يک هيات مذهبي، پاکتي نجومي دريافت کرده است». پس از انتشار اين شايعه قاسم حسن‌زاده، مدير عامل تيم خونه به خونه بابل آن را تکذيب کرد.
تشکيل کميته انضباطي مداحان
افزايش اخبار درباره ارقام دريافتي از سوي مداحان سبب شد تا تيرماه سال جاري رئيس هيأت رزمندگان اسلام چنين خبر بدهد که «بناست يک کميته انضباطي با عنوان «کميته صيانت از مداحان» در مؤسسه قديم الاحسان تشکيل شود.» علي‌اکبر مداحي در پاسخ به اين سؤال که «اگر اشعار و سبک مداحان نيز داراي تخلفاتي باشد، اين کميته آيا مي‌تواند در مقام تذکر و يا فراتر شکايت قضايي نيز وارد شود؟» تصريح کرد: يکي از اشکالات و تخلفات حوزه مداحي در زمينه شعر و سبک است و اگر تخلفي نيز در اين زمينه‌ها صورت گيرد، برخورد مي‌شود. البته مداحاني که تبعيت، هماهنگي و همسويي دارند با حضور در اين کميته تذکر دريافت مي‌کنند، اگر مداحي نيز تبعيت نکند، از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهد شد. وي خاطرنشان کرد: اگر تخلفي از هر مداحي صورت گيرد و از کميته انضباطي نيز تبعيت نکند، علاوه بر اين کميته، هرکدام از اين 7 تشکل عضو شوراي عالي، امکان اعلام جرم به مراجع قضايي را دارا هستند.
پويش تحريم مداحان ميليوني


روز دوشنبه هم مسئول هيات انصارالمحسن قم که سابقه مداحي هم دارد، در جلسه رسمي هيات‌شان با گلايه از برخي مداحان «پويش تحريم مداحان ميليوني» را راه‌اندازي کرده است. سيدمجيد رضوي درباره دليل اعلام اين پويش گفته است: زنگ زديم به آقايي که متاسفانه در سيماي خودمان اعلام مي‌کند من چيزي نمي‌گيرم، گفت براي يک شب 25 ميليون تومان مي‌گيرم. وي در ادامه حرف‌هايش اضافه کرده: 25 ميليون تومان براي نيم ساعت مداحي، يعني ثانيه‌اي و دقيقه‌اي چند؟ اين درد را به کجا ببريم؟ وي با گلايه از سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط اعلام کرد: نهاد نظارتي بر عملکرد مداحان کدام است؟ الان مداح با شلوار جين و تي‌شرت مي‌آيد روي منبر امام حسين(ع) مي‌ايستد و مي‌خواند. چطور در فوتبال کميته انضباطي و اخلاق داريم و با فوتباليست‌ها برخورد مي‌کند، ولي براي مداحان چرا چنين چيزي نداريم؟ من خودم مداحم و از همين قشر هستم؛ ولي مداحي مي‌شناسم که يک خط در ميان نماز مي‌خواند و مي‌گويد اين حق‌ا... است و خدا مي‌بخشد.
توقف قطار مداحان در ايستگاه اصلاحات
در نهايت مديرکل تشکل‌هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي از ورود اين سازمان به ماجراي مطرح شده در فضاي مجازي با عنوان «تحريم مداحان ميليوني» و برخورد لازم با متخلفان در صورت تاييد خبر داد و گفت: در ماه‌هاي آينده تغييرات گسترده‌اي در جامعه مداحي رخ مي‌دهد. حجت‌الاسلام مجيد باباخاني با اشاره به سرنوشت کميته انضباطي جامعه مداحان افزود: شوراي تشکل‌هاي ستايشگري که اعضايي همچون هيأت رزمندگان اسلام، موسسه قديم الاحسان، کانون مداحان، خانه مداحان، جامعه ايماني مشعر و بنياد دعبل خزاعي دارد و من نيز در آن حضور داشتم، ميان خود آيين‌نامه انضباطي را ايجاد کردند. البته سازمان تبليغات نيز در مجموع روي اين آيين‌نامه صحه مي‌گذارد و تقويت اين شورا را مهم مي‌داند، اما اين آيين‌نامه در مراحل عملياتي وارد نشده و نيازمند اصلاحاتي است که ان‌شاءا... تا دو تا سه ماه آينده به نتيجه خواهد رسيد. وي افزود: در دو تا سه ماه آينده کانون مداحان تغييراتي خواهد داشت و جايگاه کسوتي مداحان پيشکسوت در آن تقويت خواهد شد. اين آيين‌نامه انضباطي نيز از اين طريق و شوراي ستايشگري دنبال خواهد شد. باباخاني گفت: پايان آذرماه امسال انتخابات کانون مداحان که پروسه‌اي دو ماهه دارد، آغاز مي‌شود که با نظر بزرگان مداحي به دنبال آن هستيم. با تغييرات جديد، اين کانون اکثر گروه‌هاي مداحي را پوشش مي‌دهد و افراد قابل توجهي را جذب مي‌کند که در اين صورت تاثيرکلام و ضريب نفوذ اين جايگاه حقوقي، بيشتر خواهد شد.