سخنگوی دولت اعلام کرد: 60 میلیون نفر مشمول احتمالی دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی

سخنگوی دولت گفت: شاید تعداد مجموع افرادی که مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی قرار می‌گیرند به 60 میلیون نفر برسند.
علی ربیعی روز گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت با گرامیداشت فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: در هیات دولت حدود سه ساعت به بحث و بررسی چگونگی حمایت اجتماعی و معیشتی از حدود 7 دهک جامعه پرداخته شد. ابعاد این موضوع، چگونگی مشمول شدن خانوارها و همچنین چگونگی شیوه اعتراض و موارد مختلف دیگر و تامین منابع و درآمد این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: مجددا تاکید شد که این طرح بیش از 18 میلیون خانوار را در بر خواهد گرفت. همچنین احیانا با احتساب افرادی که در محسابات لحاظ نشده‌اند و از طریق درگاهی که وزارت رفاه مشخص می‌کند ممکن است تحت پوشش این طرح قرار بگیرند، شاید تعداد مجموع افرادی که مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی قرار می‌گیرند به 60 میلیون نفر برسند.
وی افزود: درباره شیوه انتخاب بیش از 18 میلیون خانوار بحث شد و درباره ترکیبی از درآمد به علاوه شاخص‌های برخوداری و همچنین گروه‌های هدف مشخص مطالبی مطرح شد. برخی مناطق کشور کاملا محروم است و مددجویانی حضور دارند که همواره نیازمند بوده‌اند؛ زنان سرپرست خانوار و افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارگران و بازنشستگان از جمله این افراد هستند.


ربیعی تاکید کرد: این اطمینان را می‌دهیم که شمولیت این طرح نه تنها افراد دهک‌های پایین بلکه افراد طبقات متوسط به پایین را در برخواهد گرفت؛ براساس مطالعاتمان فقط دهک‌هایی که درآمدهای بسیار بالای دارند از این طرح خارج خواهند شد.
وی با اشاره به فراهم بودن امکان اعتراض برای کسانی که در شمولیت دریافت حمایت‌های اجتماعی و معیشتی دولت قرار نمی‌گیرند گفت: شیوه اعتراض باز است و تصمیم گرفته شد هر زمان که اعتراض پذیرفته شود، این پول برای فردی که اعتراض او مورد قبول واقع شده، ذخیره خواهد شد و در این خصوص جای هیچ نگرانی وجود ندارد. تمام فرمانداران، بخشداران، ستاد اجرایی وزارت کار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در هماهنگی با هم با دقت و با سرعت به اعتراضات رسیدگی خواهند کرد.
سخنگوی دولت با تاکید بر این که هدف اصلی دولت از اجرای طرح پرداخت حمایت‌های اجتماعی و معیشتی افزایش قدرت خرید طبقات تحت حمایت است اظهار کرد: با اجرای این طرح قدرت خرید افراد چه در بخش کالاهای اساسی و چه در سایر بخش‌ها افزایش خواهد یافت. شک اجرای این طرح نیز از طریق کارت‌های بانکی خواهد بود و پول در این کارت‌ها شارژ خواهد شد و امکان مصرف این پول ممکن است به شیوه‌های ترکیبی در دوره‌های مختلف متفاوت باشد.
وی درباره نحوه تامین مالی اجرای این طرح نیز گفت: سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح است تا ما بتوانیم رقم قابل توجهی برای حمایت‌های اجتماعی و معیشتی تخصیص دهیم. ابعاد اقتصادی و تورم‌زا نبودن این نوع تامین مالی از جمله دیگر مباحث جدی مطرح شده در دولت بود؛ در این خصوص بانک مرکزی آثار تورمی سناریوهای مختلف را بررسی کرده است و ما ملاحظاتی خواهیم داشت که آثار تورمی با توجه به شیوه پرداخت و نوع هزینه کرد، به حداقل برسد. این روش قطعا با کمترین آثار تورمی اجرا خواهد شد.
ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری در جمع مردم مبلغ دومیلیاردی که دولت آمریکا مصادره کرد و همچنین اظهارات رئیس جمهوری درباره فساد 947 میلیون دلاری اظهار کرد: ز در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها ونهادهای ذی‌ربط در این رابطه اطلاع‌رسانی مشروحی انجام دهند. 1.8 میلیون دلار اوراق خریداری شده در دولت بعد از آقای خاتمی بوده و این اوراق نزد موسسه‌ای جهت سرمایه‌گذاری خریداری شده که آن موسسه اخطار داده که این پول را بردارید اما براساس این اخطار پول در زمان مربوطه برداشته نشده است؛ این که چرا این پول در زمان خود برداشته نشده است ابهامی بود که مورد نظر رئیس جمهوری بود و ما فکر می‌کنیم روشن شدن این ابهامات مورد نیاز امروز جامعه است.
وی افزود: یکی از دیگر مباحثی که آقای روحانی مطرح کردند موضوع بابک زنجانی بود که فقط 800 میلیون دلار از بانک دریافت کرده بود؛ باید مشخص شود چه کسی دستور انتقال این پول را که جدا از پول حاصله از فروش نفت بوده صادر کرده است.
سخنگوی دولت با تاکید بر این که بحث بر سر این نیست که چرا افراد بازداشت نشده‌اند بلکه بحث بر این است که این پول‌ها به کجا رفته است اظهار کرد: در یکی دیگر از مواردی که ازسوی آقای روحانی مطرح شد، این بود که تحت عنوانی نفت از دولت گرفته شده اما معلوم نیست پول آن کجا رفته است در این خصوص اعداد قابل توجهی مطرح است.
وی همچنین با بیان این که یکی از اتهاماتی که درباره دولت مطرح می‌شود، این است که چرا آقای روحانی در جامعه دو قطبی ایجاد کرده است اظهار کرد: آیا شیوه تبلیغات درباره مبارزه با فساد دو قطبی کردن جامعه نبود؟ آیا جامعه چنین احساسی را دارد که شیوه مبارزه با فساد همه گیر بوده است؟ نحوه تبلیغات در این خصوص به شکل دیگری بوده است؛ فردی را برای یک پرونده در دوره‌ای از دانشگاه احضار می‌کند، اما در اخبار این موضوع به گونه‌ای دیگر مطرح می‌شود.
وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌ها به سخنرانی اخیر رئیس جمهوری در یزد و طرح این موضوع که همه صحبت‌های روحانی در راستای فعالیت‌های انتخاباتی بوده است اظهار کرد: آن چه که رئیس جمهوری درباره فساد مطرح کرد، یک دغدغه ملی و شعار دولت بوده است؛ آقای روحانی نگرانی‌های در خصوص مبارزه با فساد دارند و در عین حال معتقد به این موضوع نیز هستند و از همه قوا در این خصوص حمایت می‌کند.
ربیعی با تاکید بر این که اظهارات اخیر رئیس جمهوری در باره مبارزه با فساد هیچ ارتباطی با انتخابات ندارند گفت: متاسفانه دیدم که بیانیه‌ای اخیر صادر شده و طی آن دولت متهم شده که استاندارانی خطی و جناحی انتخاب کرده است این درحالی است که اتفاقا انتقاداتی ازسوی برخی انجام می‌شود و می‌گویند دولت استاندارانی را انتخاب کرده که از جناح هم بسته با دولت نبوده‌اند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سخنرانی اخیر روحانی به دو قطبی که دولت معتقد است وجود داشته دامن نزده است و «چراهمان‌طور که سخنگوی قوه قضاییه نیز مطرح کرده دولت بعد از شش سال تصمیم به بیان برخی مطالب در خصوص مبارزه با فساد پرداخته است؟» گفت: من به بیانات سخنگوی محترم قوه قضاییه پاسخ مشروع و مکتوب خواهم داد و اعلام می‌کنم که موضع مبارزه با فساد در دولت از شش سال قبل همین بوده و مصوبات و نامه‌های مربوطه در این خصوص وجود دارد. قطعا حرفی که مطرح شده اشتباه است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پخش شب‌نامه‌ای در مجلس و اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه پیگیر برکناری رئیس جمهوری است، اظهار کرد: خوشبختانه خود مجلس به این موضوع ورود کرده است؛ هر چه که در مجلس توزیع می‌شود باید به تصویب هیات رئیسه برسد و سنت شب‌نامه نیز اتفاق جدیدی بوده است؛ فکر می‌کنم که اقداماتی از این دست و بیان اظهاراتی نظیر اینکه می‌خواهیم رئیس‌جمهور را پایین بیاوریم و او را استیضاح کنیم و انجام برخی تشابه‌سازی‌ها به آرامش جامعه کمک نمی‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت اعلام کرد: 60 میلیون نفر مشمول احتمالی دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: زلزله‌زدگان خانه و اتاقی اجاره کنند و ما اجاره آنها را می‌پردازیم دکتر جهانگیری در بازدید از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی: وام معیشتی و کمک‌های بلاعوض به مردم آسیب دیده و زلزله‌زده پرداخت خواهد شد رشوه و اخاذی به پرونده استیضاح ترامپ اضافه شد مقتدی صدر: تظاهر کنندگان شبح دخالت آمریکا را از عراق دور کنند 100 کشته و زخمی حاصل تجاوزات دو روزه صهیونیست ها به غزه دستگیری تعدادی از کارکنان متخلف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به جرم رشوه‌های کلان معاون حقوقی رئیس جمهور: قوه قضائیه باید راسا در مورد عناوین مجرمانه اقدام کند وزیر نیرو: 7500 کیلومتر رودخانه در اولویت لایروبی و آزادسازی است تحلیل سیاسی هفته قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال پرشور مردم استان‌های یزد و کرمان از کاروان دولت تدبیر و امید در جلسه هیات وزیران انجام شد؛ موافقت دولت با اختصاص اعتبار برای آبگیری سد نرماب گلستان