3 تدبیر جدید برای پدیده

مسعود حمیدی/ اعضای ستاد تدبیر استان از برگزاری مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز تا پایان آذرماه، توافق برای تأمین خط اعتباری 600 تا هزارمیلیاردی، ورود شرکت توسعه پدیده به فرابورس تا دو هفته آینده و  تعیین تکلیف وضعیت سهام جبرانی تا پیش از برگزاری مجمع عمومی این شرکت خبر دادند.به گزارش خراسان رضوی، ستاد تدبیر استان روز گذشته تشکیل جلسه داد تا در خصوص وضعیت شرکت پدیده شاندیز تصمیم‌گیری شود. پس از پایان این جلسه اعضای ستاد تدبیر در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تصمیمات و فعالیت‌های انجام‌شده برای رفع مشکلات و احقاق حقوق سهامداران پدیده شاندیز گزارش‌هایی ارائه کردند. سرپرست شرکت پدیده شاندیز نیز در این جلسه اظهار کرد: سهامداران اجازه دهند مدیریت به کار خودش ادامه دهد و این امکان‌پذیر نیست که هرروز به سؤالات پاسخ بدهیم، ما در زمان برگزاری مجمع عمومی پاسخ‌های تفصیلی را خدمت سهامداران ارائه خواهیم کرد.
2 بانک اصلی سهامدار شدند
علی کریمی قدوسی گفت: برای برگزاری مجمع اولین کار انجام‌شده تعیین تکلیف بدهی شرکت پدیده شاندیز است و حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی شرکت‌های پدیده شاندیز به اشخاص حقیقی، حقوقی و سیستم‌های بانکی است. موضوعی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که آن چه در خصوص بدهی اشخاص تعیین تکلیف شده است هیچ ارتباطی با حقوق سهامداران ندارد بنابراین سهامداران بدانند امنیت سرمایه و سهام آن‌ها کامل حفظ‌شده است ،یعنی آن چه به‌عنوان سهام در اختیار مدیریت  و مالکیت بوده و بر اساس رأی دادگاه باید تبدیل به سهام مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی شود، به سرانجام رسیده است. سهامی که تعیین تکلیف می‌شود هیچ ارتباطی به سهام سهامداران ندارد و سهام آن‌ها کاملاً محرز شده است و به‌زودی از طریق فرابورس تبدیل به سهام و مشکل سهامداران حتی ازلحاظ قانونی درباره برگه سهام جبرانی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مدت از مجموع 3 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی پدیده جلسات متعددی با بانک صادرات، موسسه ملل، موسسه اعتماد ایرانیان و دیگر مؤسسات برگزار کردیم و حدود 2 هزار و 60 میلیارد تومان از این بدهی تعیین تکلیف شده است که این مبلغ ارزش دارایی و سهام شرکت پدیده شاندیز را رقم می‌زند  و به مجموعه سهامداران افزوده خواهد شد. درواقع با صدور حکم دادگاه ما توانستیم کنتور مربوط به محاسبات بانک‌ها را متوقف کنیم تا اعداد مطالبه‌های بانک‌ها افزایش نیابد و این طلب  2 هزارمیلیاردی که مربوط به دو بانک است، از محل سهام مالکان قبلی به سهام این دو بانک در شرکت پدیده شاندیز تبدیل شده است.


وضعیت بقیه بدهی ها
وی افزود: 350 میلیارد تومان دیگر از مطالبات ،  مربوط به بدهی جاری تسهیلات است که در حال طی فرایند خود است، حدود 800 میلیارد مربوط به بدهی این شرکت ‌به ‌شرکت‌های دولتی و شهرداری‌هاست که خوشبختانه قسمتی از آن به سهام تبدیل خواهد شد. 358 میلیارد تومان دیگر مربوط به بستانکاران خرد است که کامل شناسایی‌شده است و 232 میلیارد تومان آن به مجموع درآمدهای شرکت بازخواهد گشت.
سرپرست پدیده شاندیز گفت: در خصوص شرکت توسعه به‌عنوان هلدینگ، سهام این شرکت بعد از این که  باقی‌مانده مربوط به سهام جبرانی که از قبل تعیین تکلیف شده بود  و به‌زودی از طریق فرابورس تبدیل به برگه سهام خواهد شد، باقی‌مانده سهام به‌اضافه مقداری از سهام ابنیه در اختیار مجموعه طلبکاران قرار گرفت که گزارش تفصیلی آن در مجمع ارائه خواهد شد.
برگزاری مجمع عمومی در آذرماه
کریمی قدوسی در خصوص برگزاری مجمع عمومی شرکت پدیده شاندیز اظهار کرد: طبق قولی که دادیم با الزامات صورت گرفته تا پایان آذرماه برگزاری مجمع قطعی شده و اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد و شرکت پدیده شاندیز برای حفظ حقوق سهامداران تلاش می کند.
مصوبات شورای امنیت ملی برای پدیده
در این جلسه همچنین «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی به عنوان  رئیس ستاد تدبیر استان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره مصوبات شورای اقتصاد کشور در خصوص شرکت پدیده شاندیز گفت: مصوبات مربوط به شورای امنیت کشور است که ما از طریق وزیر اقتصاد  به رئیس‌جمهور  ارائه کردیم و رئیس‌جمهور آن‌ها را به وزیر کشور ارجاع دادند که این مصوبات در شورای امنیت  کشور به تصویب رسید  و بنده با سران سه قوه صحبت کرده‌ام که ان شاءا... در اولین جلسه شورای اقتصادی کشور به تصویب برسند. این مصوبات تقریباً تمام خواسته‌های ما برای شرکت پدیده شاندیز را پوشش خواهد داد.
خط اعتباری 600 تا 1000میلیاردی
 سرپرست شرکت پدیده شاندیز  در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص همکاری دولت یا بانک‌ها در تأمین خط اعتباری برای شرکت پدیده شاندیز نیز گفت: سقفی که قبلاً برای کنسرسیوم بانکی تعیین‌شده بود، معادل 500 میلیارد تومان بوده است که درخواست برای افزایش این سقف تا هزار میلیارد تومان تقدیم رئیس‌جمهور شد و در همین زمینه رئیس دفتر رئیس‌جمهور دستوراتی را صادر کرده است و استاندار نیز پیگیر موضوع است. یک خط اعتباری دیگر نیز از طریق بانک مرکزی در حال پیگیری است.استاندار نیز در این باره  گفت:  توافقی که با آقای دژپسند وزیر اقتصاد انجام‌شده است، در مرحله اول مبلغ 600 میلیارد تومان خط اعتباری است که تا مبلغ هزار میلیارد تومان تأمین خواهد شد و بقیه تقاضاها را نیز از طریق شورای هماهنگی اقتصادی کشور پیگیر هستیم.
سهام جبرانی
سرپرست شرکت پدیده شاندیز نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص وضعیت سهام جبرانی سهامداران گفت: آن چه دقیقاً در حساب‌های شرکت توسعه نشسته است با همان عدد و رقم به لحاظ این که کار مربوط به شرکت توسعه باید باز شود و تا انتقال سهام از طریق فرابورس انجام شود، ما منتظر اصلاحیه برخی احکام هستیم که جناب صادقی دستورات لازم را صادر کردند و حداکثر قبل از برگزاری مجمع ما این کار را خواهیم کرد و سهام جبرانی به‌صورت سهام در اختیار افراد قرار خواهد گرفت و هیچ دغدغه‌ای برای سهامداران در این باره به وجود نخواهد آمد.
شرکت توسعه 2هفته دیگر وارد فرابورس می‌شود
کریمی قدوسی درباره ورود شرکت پدیده شاندیز به فرابورس گفت: شرکت توسعه پدیده شاندیز یک شرکت سهامی عام و شرکت مادر تخصصی است که مقدمات ورود به فرابورس این شرکت فراهم‌ و اقدامات و مذاکرات لازم با مدیریت فرابورس انجام‌شده است و تا دو هفته آینده قطعاً این شرکت به فرابورس ورود می‌کند. اما در خصوص شرکت ابنیه پدیده شاندیز که سهامی خاص است باید صورت‌های مالی تهیه شود و بعدازاین که موردقبول قرار گرفت، بلوک‌های مربوط به فرابورس را باید طی کند.«غلامعلی صادقی»رئیس کل دادگستری استان نیز در این جلسه ضمن تشکر از سعه صدر سهامداران و رسانه ها در مدت رسیدگی و اجرای حکم شرکت پدیده شاندیز در خصوص مدیران وقت که به نحوی در مشکلات به وجود آمده در شرکت پدیده دخیل بوده‌اند گفت: پرونده مدیران اجرایی که احیاناً در قالب مشارکت یا معاونت مرتکب جرم شده باشند به دستور دادگاه در حال طی مراحل تحقیقات است.
آن چه به پهلوان گفته شد
رئیس کل دادگستری استان در واکنش به این موضوع که مطرح می‌شود آقای پهلوان به‌عنوان متهم اصلی این شرکت بعد از صدور حکم همکاری‌هایی انجام داده است گفت: ما از ابتدا و قبل از این که مورد تعقیب قرار بگیرند از آن‌ها خواستیم که هر اقدامی در زمینه ادامه فعالیت شرکت انجام دهند، آن‌ را لحاظ خواهیم کرد اما متأسفانه همکاری جدی نداشتند. حتی قبل از جلسه دادگاه بنده به آقای پهلوان گفتم حرف‌وحدیث‌هایی است که گفته می‌شود شما می‌توانید شرکت را دوباره سامان دهی کنید، اگر این توان را دارید بنده به‌عنوان دادستان  حاضرم شمارا ازاین جا آزاد کنم و بروید شرکت را سامان دهی کنید. آقای پهلوان پاسخ دادند: من نه پولی دارم و نه توانی، اگر کسی گفته است از خودش بپرسید و بنده ‌چنین چیزی نگفته‌ام. بنابراین تا الان هیچ همکاری جدی از ناحیه متهمان صورت نگرفته است. ما نیز در مراحل اجرای حکم از هرگونه همکاری و مشورتی که از سوی متهمان و دیگر افراد انجام‌شده است استفاده کردیم، بعدازاین هم اگر کسی بتواند کمک کند استقبال خواهیم کرد.