آقای کی‌روش! دقیقا کجایی؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: زمانی که کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود همه چیز خوب بود. یعنی بازیکنان تیم ملی با تمام قوای خود در زمین بازی می‌جنگیدند و تا وقتی پیروز میدان نمی‌شدند دست از تلاش نمی‌کشیدند. به‌طوری‌که در کمتر بازی‌ای مغلوب تیم حریف می‌شدند. او به خوبی فوتبال را می‌شناخت و عملکردش در این حوزه مثال‌زدنی بود به ویژه در رقابت‌های جام جهانی 2018. کی‌روش حتی سطح توقع فوتبالی مردم را هم بالا برده بود و همه از او فقط پیروزی در مقابل تیم‌های بزرگ را می‌خواستند.
اما او رفت و جایش را مارک ویلموتس بلژیکی گرفت.
تا مدت‌ها پس از رفتن کی‌روش این بحث وجود داشت که آیا جایگزین وی می‌تواند نتایج درخشان قبلی را تکرار کند. دراین‌باره جدل جدی میان موافقان و مخالفان کی‌روش همواره مطرح بود و هست.
اما به هر حال اکنون مشخص شده ویلموتس نتوانسته به‌خوبی کی‌روش نتیجه بگیرد. هر چند عده‌ای معتقدند باید به این مربی تازه وارد زمان داد اما باخت مقابل تیم‌های ضعیف آسیایی که بعد از کی‌روش حتی در خوابمان هم نمی‌دیدیم نه‌تنها باعث شده که رویاهای پیروزی در مقابل تیم‌های بزرگ


را به فراموشی بسپاریم بلکه با عملکردش میراث کی‌روش را هم از بین برد. به همین خاطر وقتی تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، مقابل عراق متحمل باخت شد (ایران1-عراق2) بسیاری، از چهره‌های شناخته شده گرفته تا کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن انتقاد به این موضوع به بازخوانی خاطرات کارلوس کی‌روش،سرمربی قبلی تیم ملی کشورمان پرداختند. اگرچه ویلموتس مدعی است که در شکست‌های پی در پی در مقابل بحرین و عراق بدشانسی آورده‌ایم اما با این اوصاف به نظر نمی‌آید که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2022 راه پیدا کند!
>دریغا‌ دریغ برای کی‌روش!
در همین راستا عصرایران به قلم احسان محمدی نوشته است:« چند ساعت از سوت پایان بازی عراق- ایران گذشته است. ده بار دست به کیبورد شده‌ام در مورد این بازی بنویسم و دست نگهداشته‌ام. مثل آدمی که می‌ترسد خشمش یا رنج فردی‌اش روی قضاوتش تاثیر بگذارد. تقریباً تمام شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر را رصد کرده‌ام تا نظرات را بخوانم و چیزی که دیدم حس سرخوردگی ملی بود. همان ماجرای همیشگی فوتبال در ایران. اینکه بعد از شکست احساس یاس عمومی، اکسیژن هوا را پر می‌کند. ما در انتقاد و تخریب همانقدر دست و دلبازیم که در تحسین و تشویقِ اغراق‌آمیز. تیم‌ملی ایران در یک بازی بد 2-1 مقابل عراق در خاک اردن شکست خورد. عراقی که به دلیل تنش‌های داخلی حتی در خاک خودش قادر به میزبانی نبود، در سایه حمایت پرشور هوادارانش در اردن یک نمایش تحسین‌برانگیز داشت. آنها پرشور، جنگنده و سرسخت بودند. آنقدر دویدند که بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس برنامه فوتبال برتر تلویحاً گفت که ممکن است «دوپینگ» کرده باشند. این دومین شکست پیاپی ویلموتس با تیم ملی ایران است. بعد از ناکامی در بحرین، انتظار می‌رفت او روی شانه‌های عراق بایستد اما نه خودش خوب بود، نه بازیکنانش و نه حتی بخت یاری کرد. در ابتدای بازی مهند علی، روی اشتباه خط دفاعی در بازگرداندن توپ، گل زد. مسعود شجاعی در میانه میدان توپ لو می‌داد. احمد نوراللهی دقیقه 25 با یک شوت محکم بازی را به تساوی کشاند. مسعود شجاعی در میانه میدان پاس اشتباه می‌داد. بازی از سوی عراقی‌ها با خشونت دنبال می‌شد و مسعود شجاعی در پی یک انتقام‌جویی شخصی کارت زرد بسیار بی‌موردی گرفت و دقیقه 80 با یک بی‌مبالاتی کارت قرمز گرفت
و اخراج. بازیکنی با سابقه 14 سال پوشیدن پیراهن تیم‌ملی و تجربه بیش از 80 بازی، یکی از فاجعه‌بارترین شب‌های زندگی‌اش - البته تا این لحظه- را پشت سر گذاشت. او این سالها هرچه بیرون از زمین دوست‌داشتنی بوده، درون زمین و با پیراهن تیم‌ملی، اعصاب‌فرسا به توپ ضربه زده است. هافبک‌های عراق مسلط تر نبض بازی را در دست گرفتند، دو مهاجم ما مهدی طارمی و سردار آزمون حتی یک بار موفق به شلیک توپ به سمت دروازه حریف نشدند. انگار تیم‌ملی ایران بعد از کسب خبر تساوی بدون گل بحرین مقابل هنگ‌کنگ به همین تساوی هم راضی بود اما عراقی‌ها با هنرنمایی صفا هادی، طارق همام و بشار رسن تیم برتر بودند و بالاخره در یک ضربه کرنر علا عباس مهاجم تعویضی این تیم بعد از آنکه خود را از کمند محمد نادری رهانید با یک ضربه سر، گل دردناکی را به ثمر رساند. عراق 2-1 ایران. خلاص!
یک شکست شوکه‌کننده که ایران را بر لبه حذف از جام‌جهانی 2020 و جام ملت‌های چین بُرده است. این شکست خیلی‌ها را یاد کارلوس کی‌روش انداخت. سرمربی پرتغالی سالها به آسیایی‌ها نباخت. حتی وقتی مهر 1391 ، در ورزشگاه آزادی با اخراج غیرمسئولانه مسعود شجاعی مقابل کره جنوبی ده‌نفره شد با گل جواد نکونام پیروز از زمین بیرون آمد. حامیان
کی‌روش با انتشار عکس‌های او نوشتند که فقدان مدیریت فدراسیون فوتبال باعث شد او برود و اگر بود شکست نمی‌خوردیم. آنها از این فرصت برای حمله به منتقدان کی‌روش بهره گرفتند. در چنین فضایی حافظه تاریخی البته ضعیف می‌شود. خیلی‌ها از دو صعود «بی‌دردسر» با کی‌روش نوشتند. حتی کمتر کسی خواست یادش بیاید که برای صعود به جام‌جهانی 2014، چند بازی آخر اندازه چندسال پیر شدیم و آنطور که می‌گوییم همه چیز آسان نبود.نقدها به فدراسیون تندتر شد. ویلموتس مورد حمله قرار گرفت که چرا به یک توریست تبدیل شده و تنها سه روز قبل از بازی مهمی تا این اندازه تازه به ایران آمده. عملکرد چند بازیکن شدیداً مورد نقد قرار گرفت و حتی ارنج تیم هم پرخطا قلمداد شد. وقتی تیمی شکست می‌خورد، مثل معشوقی که از چشم عاشق افتاده باشد، یکی‌یکی عیب‌هایش آشکار می‌شود. حالا دوباره برگشته‌ایم به روزگار اما و اگر و دعا کنید و به ورزشگاه بیایید و دست به دست هم بدهیم و ... تیم ایران در آستانه حذف است. چهار پیروزی متوالی می‌خواهد. گرچه فوتبال بالا و پایین بسیار دارد و عراق و بحرین هم ممکن است امتیاز از دست بدهند اما ما شانس دیگری نداریم. چهار پیروزی می‌خواهیم. بدون لغزش. در شب تلخ آبان ماه 98، ویلموتس حتی در معرض اخراج قرار گرفت. کسی او را دوست ندارد، روی صندلی بزرگ کی‌روش نشسته و بدون هیچ دستاورد قابل اتکایی، مثل او ژست می‌گیرد و حقوقش را طلب می‌کند. قرارداد بسته‌ایم و چاره‌ای نیست. اما هنوز هیچ چیز تمام نشده است. یکی، دو پیروزی امیدبخش دوباره می‌تواند تیم‌ملی و ویلموتس را به قلب بخشنده مردم برگرداند اما فعلاً همه تلخکام هستند. هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که در دور مقدماتی اینطور در تله بیفتیم...
> واکنش چهره‌ها
بعد از شکست مقابل عراق ،بسیاری از چهره‌های شناخته شده با انتشار پست‌هایی در صفحات شخصیشان نسبت به عملکرد ضعیف بازیکنان تیم ملی و سرمربی جدید انتقاد کردند.
نیما کرمی مجری کشورمان با انتشار پستی در صفحه‌اش نوشت: «گفتم بعد از دومین شکست پی در پی جناب ویلموتس ، آن هم از تیم‌های درجه دوم و سوم آسیا ، یادی کنم از دلال موزامبیکی که گویا فقط جای خیلی‌ها رو تنگ کرده بود و البته عزتی هم که به تیم ملی داده بود مهم نبود»
برزو ارجمند بازیگر کشورمان با انتشار تصویری از کی‌روش نوشت:«چه ساعت قشنگی»
محسن تنابنده دیگر بازیگر کشورمان نیز با انتشار عکس کی‌روش در صفحه‌اش نوشت:«هر چه رشتی پنبه شد. از نظم تیمی و روحیه جنگنده به کجا رسیدیم، با تو حداقل خوب دفاع می‌کردیم»
رسول صدرعاملی کارگردان کشورمان با انتشار پستی نوشت:«برگشتیم به همان تیم همیشه بباز و ناتوان، چه کسی مسئول تمدید نشدن قرارداد کی‌روش بود؟ چشمشان روشن این منتقدان سیاست باز کی‌روش، همانها که روزی صعود نکردن از گروه پرتغال و اسپانیا و مراکش را شکست بزرگ می‌دانستند و اکنون و الان بازی در گروه بحرین و عراق و کامبوج و هنگ کنگ را سخت و دشوار قلمداد می‌کنند!»
> واکنش کاربران
کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز انتقادهایی را به باخت تیم ملی کشورمان مقابل عراق داشتند.
یکی از کاربران نوشته است:« باخت تیم ملی و غروب جمعه! چقدر تلخ»
کاربر دیگری گفته است: «تنها راه نجات این فوتبال رفتن تاج و ساکت است؛ سه میلیون دلار برای مربی‌ای که ۳ روز قبل از بازی مرگ و زندگی بیاید و روی نیمکت بنشیند؟ شما شان و شخصیت تیم ملی را شکستید. قانون بازنشستگی که حریفتان نشد»
دیگری نوشت:« میزان خرابی و بلایی که ویلموتس تو این هشت ماه سر تیم ملی آورد غیرقابل باور»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« از کی‌روش انتقاد می‌شد چرا نتوانسته تیم ملی را به دور دوم جام جهانی ببرد، اما حالا ممکن است از مرحله اول مقدماتی جام جهانی هم صعود نکنیم. در این دو بازی دیدیم از آن روحیه و انسجام تیمی فقط سایه‌ای باقی مانده»
کاربران دیگر نوشته‌اند: « تیم ملی ایران باز هم به عراق باخت! باخت جزو لاینفکی از فوتبال است اما به گمانم میلیون‌ها ایرانی امروز حسرت نبودن کارلوس کی‌روش را خوردند! تیمی که نمی‌باخت و البته بسیار قوی بود. بسیاری از منتقدان کی‌روش امروز سکوت خواهند کرد و خواهند گفت ویلموتس فرصت می‌خواهد!»،‌« اونایی که فوتبال دفاعی دوست نداشتن، از فوتبال هجومی ویلموتس دارید لذت می‌برید الان؟ یادش بخیر، یه مربی داشتیم یجوری رو تیم ملی تعصب داشت که از خیلی از ایرانی‌ها هم ایرانی‌تر بود! اصلا تو آسیا گل نمی‌خوردیم، چه برسه به اینکه اینطوری ببازیم».