پاسخ به 12 ابهام بنزینی و یارانه ای

روز گذشته چند مقام مسئول به چندین پرسش و ابهام درباره طرح جدید بنزینی-یارانه‌ای،  از جمله پنج پرسش و ابهام در زمینه سهمیه بنزین و کارت سوخت و شش پرسش و ابهام در زمینه  تداوم واریز کمک معیشتی، اثر تورمی این طرح، تعداد مشمولان، افزایش احتمالی مبلغ کمک معیشتی و بازرسی‌ها  پاسخ دادند. مشروح  پاسخ‌ها در همین خبر و دیگر اخبار این صفحه آمده است:
 
هادی محمدی - روز گذشته بعد از حدود سه روز از آغاز طرح افزایش قیمت بنزین و حمایت معیشتی از خانوارها، سخنگوی دولت به همراه جمعی از معاونان وزارتخانه ها و دستگاه های مسئول در این طرح در نشستی خبری به بیان برخی جزئیات طرح و تحولات چند روز گذشته پرداختند و اخبار و جزئیات جدیدی درباره این طرح اعلام کردند.
ربیعی: فکر می کنم رئیس جمهور خود را فدای مصالح کلان کشور کرد
به گزارش خراسان، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری با بیان این که هدف از طرح افزایش قیمت بنزین کمک به قدرت خرید مردم نیازمند بود، افزود: این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت است چون آثار مثبت آن در میان مدت دیده می شود ولی در کوتاه مدت باید از زندگی مردم هم مراقبت می کردیم بنابراین ضمن توزیع عادلانه و انجام اصلاح در یارانه ها کل منابع حاصل نه به همه مردم بلکه به بیش از 60 میلیون نفر اختصاص یافت. دولت می دانست که در این شرایط دست زدن به قیمت بنزین تبعاتی برای محبوبیت اش خواهد داشت و من فکر می کنم رئیس جمهور خود را فدای مصالح کلان کشور کرد. البته دولت اصلاح بخشی از قیمت بنزین را با هماهنگی سران قوا و کارشناسان اجرا کرد و همه درآمد هم برای حمایت از طبقات پایین مصرف خواهد شد.
این یارانه در دولت های آینده هم اجرایی می شود


در پاسخ به این پرسش که آیا این یارانه جدید حمایتی فقط تا پایان دولت دوازدهم پرداخت خواهد شد؟ گفت: از آن جایی که طرح جدید سهمیه بندی بنزین، تصمیم نظام و طبق قانون برنامه ششم بوده، حالا که به قانون تبدیل شده ، باید همه دولت های آینده هم آن را اجرایی کنند.
3.5 تا 4 درصد؛ اثر تورمی طرح  
در ادامه این نشست خبری، دهقان معاون وزیراقتصاد با اشاره به این که سهم بنزین در هزینه بسیاری از کالاها و خدمات تقریبا صفر است، اظهار کرد: محاسبات ما نشان می دهد، اثر مستقیم این افزایش قیمت کمتر از 2 درصد است و به همراه اثر غیر مستقیم نیز در مجموع بیش از 3.5 درصد نخواهد بود. قربانی معاون بانک مرکزی نیز در این خصوص افزود: مجموعه محاسبه بانک مرکزی نشان می دهد حدود 4 درصد تورم خواهد داشت و بانک مرکزی با سیاستی که دنبال می کند در مجموع آثار تورمی طرح را در حداقل نگاه می دارد.
75 درصد جامعه شامل این بسته معیشتی می شوند
میدری معاون امور رفاهی وزیر کار در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، مشمولان طرح حمایتی معیشت چگونه انتخاب شدند و چه کسانی هستند و اگر کسی دریافت نکرد چه سازوکاری برای اضافه شدن به این فهرست وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: شاخص های ما استطاعت مالی خانوارها را نشان می دهد و این اطلاعات از پایگاه رفاه ایران استخراج می شود که بر این اساس حداقل 75 درصد جامعه مشمول هستند و 25 درصد که سه دهک بالا به شمار می روند دریافت نمی کنند. البته هر شاغل یا کارمندی شامل این بسته نمی شود و باید در این 75 درصد باشد، مثلا بنده و دکتر ربیعی جزو مشمولان طرح نیستیم با این که کارمند هستیم.
ربیعی نیز در این زمینه اظهارکرد: اگر کسی اعتراض کند حتی اگر چند ماه هم بگذرد پولش از همین ماه محاسبه خواهد شد و ذخیره می شود.
احتمال افزایش مبلغ در آینده
سخنگوی دولت درباره این  که چطور مردم مطمئن شوند که مبلغ معیشتی دوام خواهد داشت ،توضیح داد: پرداخت ها تا پایان دولت ما حتما خواهد بود و اگر منابع بیشتری به دست بیاوریم این مبلغ را بیشتر خواهیم کرد. عدل، معاون سازمان برنامه در تکمیل سخنان ربیعی تصریح کرد: امروز لایحه سال ۹۹ را بررسی می کردیم و نوبخت دستور داد در بررسی یارانه ها ردیف مجزایی را برای این پرداخت های جدید بیاورید که عملا قانون خواهد شد و همین تضمین پرداخت ها خواهد بود .
35هزار بازرسی و 2هزار پرونده  در 48 ساعت اول اجرای طرح
خبرنگار خراسان درباره نگرانی بابت این که نظارت بر گرانی ها بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ باشد و در شهرهای  دیگر دیده نشود و تحرک زیادی نباشد و درباره برنامه دولت در این خصوص پرسید که  تابش معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان در پاسخ اظهارکرد: این کار فرایندی است و وقتی یک دستورالعمل صادر می شود تا کوچک ترین بخش کشور منتقل می شود. 2800 بازرس ما در ادارات صمت شهرستانی، فعال هستند. 1500 بازرس اتاق اصناف به صورت مستمر به این کار اقدام می کنند و این جدای از 7800 بازرس اتحادیه هاست . ظرف دیروز 35هزار بازرسی انجام گرفته و حدود دو هزار پرونده به تعزیرات ارسال شده است. بررسی قیمت 100قلم قیمت کالاها در روز گذشته نسبت به هفته قبل عادی بودن کامل وضعیت را نشان می دهد. ما دیروز در حدود 50 قلم کالا کاهش قیمت داشتیم. 39 قلم کالا ثبات قیمت و 13 قلم افزایش 5 تا 13درصدی داشته اند که با دلایل منطقی و طبیعی بوده است. همچنین از امروز سامانه تلفن 124 از 7 تا 22 فعال است و از 22 تا 7 صبح تماس ها را برای رسیدگی ضبط می کند.