مردودی مدعیان اصلاحات در آزمون بنزین (یادداشت روز)


  اعلام و اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین در روزهای اخیر حواشی بسیار زیادی داشته است. اما یکی از نکات قابل تأمل در این میان، نحوه واکنش مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای به این مسئله است.
1- در روز شنبه- 25 آبان- اولین روز کاری پس از اعلام طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین رسانه‌های زنجیره‌ای واکنش منفی به این طرح داشته و بعضا حتی با اصل طرح مذکور نیز مخالفت کردند.
روزنامه‌های زنجیره‌ای در این روز با تیترهایی همچون «شوک بنزینی»، «استعفا»، «شوک گرانی بنزین در ساعت صفر»، «عجب شب‌جمعه دردناکی!» و... به طرح اصلاح قیمت بنزین واکنش نشان دادند.
این رویکرد تأمل برانگیز در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. برای نمونه روزنامه زنجیره‌ای آرمان-یکشنبه 26 آبان- در مطلبی نوشت: «هيچ توجيه و تفسيري نمي‌توان براي اين وضعيت داشت و بايد خود آقاي روحاني و دست‌اندرکاران و تصميم‌سازان دولت در اين ارتباط اظهارنظر کنند. براي خود من هم جاي سؤال است که چرا با وجود اينکه دولت با ريزش سرمايه اجتماعي مواجه بود بازهم دست به چنين اقدامي زد».


واکنش منفی و مخالفت مدعیان اصلاحات با طرح اصلاح قیمت بنزین در حالی است که بسیاری از کارشناسان از اصل طرح حمایت کرده و آن را اقدامی لازم و ضروری دانسته و تنها به نحوه اجرای این طرح توسط دولت انتقاد داشتند. نظر کارشناسان این بود که دولت می‌بایست در گام اول افکار عمومی را برای اجرای این طرح آماده کرده و فواید اقتصادی آن را تشریح می‌کرد و در گام دوم یارانه‌های جدید را واریز کرده و سپس در گام سوم، طرح مذکور را اجرا می‌کرد.
اما مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای بدون توجه به نظرات کارشناسی، با اصل طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین مخالفت کرده و بر نگرانی و ناراحتی مردم در اجرای طرح مذکور دامن زده و حتی صراحتا اعلام کردند که دولت باید نگاه انتخاباتی به معیشت مردم داشته باشد و از اجرای طرح‌های اینچنینی پرهیز کند!
2- یکی دیگر از واکنش‌های تأمل برانگیز مدعیان اصلاحات در ماجرای سهمیه‌بندی بنزین، عدم تفکیک مردم از اغتشاشگران بود. برای نمونه روزنامه زنجیره‌ای شرق- 28 آبان- در مطلبی نوشت:«در جوامع کمتر توسعه یافته مشکلات زیادتر است؛ اول اینکه حق اعتراض نیست... بنابراین در مرحله اول حق شهروندی و حق اعتراض وجود ندارد و چون این حق به رسمیت شناخته نمی‌شود، امکان شکل‌گیری جامعه مدنی با مانع مواجه شده... در نتیجه هرگونه نارضایتی کانالی برای بروز و ظهور ندارد و به مسیری می‌افتد که هر سطح از نارضایتی به چالش و تنش اساسی بین جامعه و دولت مستقر تبدیل می‌شود... بنابراین اعتراضات از همان بدو شروع به عنوان یک نافرمانی مدنی و نقض قوانین و جرم محسوب شده و در نهایت اعتراضاتی که می‌تواند از مجاری پیش‌بینی شده بروز پیدا کند، از همان ابتدا خشن می‌شود».
این روزنامه زنجیره‌ای، با تطهیر اغتشاشگران، اقدامات ساختارشکنانه این جماعت را ناشی از رفتار حکومت جا زده است. این در حالی است که بنابرمستندات به دست آمده و اعترافات آشوبگران دستگیر شده، این افراد در خارج از کشور آموزش دیده و مورد حمایت سرویس‌های بیگانه بوده‌اند و از اولین مرحله در اقدامات شنیع خود، حافظان امنیت کشور را به شهادت رسانده و با آتش زدن بانک، آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی و غارت مغازه‌های مردم، فضای کشور را ملتهب و به اموال عمومی خسارت وارد کردند.
3- همزمان با آشوبگری عده‌ای از اراذل و اوباش در برخی از شهرهای کشور، برخی نمایندگان لیست امید مجلس در اقدامی تأمل‌برانگیز اعلام کردند که در مخالفت با طرح اصلاح قیمت بنزین استعفا خواهند کرد. این اقدام با واکنش منفی کارشناسان، رسانه‌ها و افکارعمومی مواجه شد. این اقدام تأمل برانگیز آن هم در مقطعی که تنها حدود 3 ماه تا پایان کار مجلس دهم باقی مانده است، این شائبه را ایجاد کرد که نمایندگان مذکور صرفا هدف انتخاباتی داشته و به قول معروف به دنبال «ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند». این در حالی است که وظیفه یک نماینده مجلس، سؤال از وزرا و نظارت بر عملکرد دولت در اجرای طرح و رسیدگی به مطالبات مردم در جهت اجرای هر چه بهتر طرح اصلاح قیمت بنزین است. کاملا واضح و آشکار است که استعفای یک نماینده مجلس در شرایط فعلی نه تنها هیچ گره‌ای از مشکلات مردم باز نکرده، بلکه بر مشکلات نیز می‌افزاید.
نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه‌های زنجیره‌ای از این اقدام عجیب برخی نمایندگان اصلاح‌طلب دفاع کردند. مثلاً روزنامه زنجیره‌ای آرمان- 27 آبان- در مطلبی نوشت: «افزايش قيمت بنزين که در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به تصويب رسيد و از بامداد جمعه حالت اجرايي به خود گرفت، با مخالفت‌ها و انتقادات بسياري روبه‌رو شد. از واکنش‌هاي مردم، سلبريتي‌ها و چهره‌هاي سياسي و اجتماعي در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي گرفته تا اظهارات برخي از نمايندگان مجلس در رسانه‌ها... پس از اظهار نارضايتي نمايندگان از طرح افزايش قيمت بنزين و در نظر نگرفتن جايگاه مجلس برخي نمايندگان از طرح‌هاي با فوريت براي توقف اين طرح خبر دادند و... برخی نمایندگان نیز اعلام کردند که استعفا خواهند داد».
4- براساس نظرسنجی‌های متعدد منتشر شده در سال‌های اخیر، مطالبه اصلی مردم، بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد است. مواردی از جمله مدیریت بازار اجاره بهای مسکن، تامین مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد، رسیدگی به حقوق معوقه برخی کارگران، مدیریت بازار خودرو،‌اشتغال جوانان، تسهیل امر ازدواج برای جوانان، برداشتن موانع رونق تولید در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و موارد مشابه دیگر. علاوه ‌بر موارد مذکور، مقامات ارشد دولت در سال‌های اخیر وعده‌های بسیاری در حوزه معیشت و اقتصاد مطرح کرده‌اند.
بنابراین مطالبات اصلی مردم مشخص است و وعده‌های دولتمردان نیز در دسترس قرار دارد. در روزهای اخیر نیز گلایه مردم این بوده است که چرا دولت بدون مقدمه و قبل از واریز طرح یارانه‌ای جدید، طرح اصلاح قیمت بنزین را اجرا کرد.
حال با این وجود، مدعیان اصلاحات در روزهای اخیر با دهن‌کجی به مردم برای چندمین بار طرح حاشیه‌ای «تعیین محل تجمعات اعتراضی» را مطرح کرده و مدعی هستند که مردم نیاز به مکانی برای اعتراض دارند. چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای اعتماد با اعتراف به‌اشتباه بودن این رویکرد نوشت:«لازم نیست ما به مردم بگوییم بروید فلان‌جا و فریاد بزنید، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند مردم نیاز به فریاد زدن داشته باشند را کم کنیم... به مسئول عزیز در شورای شهر توصیه می‌کنم که به جای پیگیری محلی برای اعتراض، پول این پروژه را صرف این کنند که برای صد نفر از آن کسانی که نیاز به فریادزدن دارند، کار پیدا کنند. کارگران را سر کار برگردانند، زمینه‌ای فراهم شود که پدران از فرزندان‌شان شرمنده نباشند و این عصبیت و سرخوردگی در خانواده کاهش پیدا کند».
موارد ذکر شده حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات در آزمون اصلاح قیمت بنزین مردود شدند. نوع مواجهه این طیف با طرح مذکور در حالی است که این طرح در دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان طراحی و اجرا شده است.
متاسفانه مدعیان اصلاحات، مردم را صرفا ماشین رای و جوانان را نیز سیاهی‌لشکر میتینگ‌ها می‌بینند و شدیدا به رفتار قبیله‌ای آلوده هستند. بر همین اساس مطالبات و مشکلات مردم به هیچ عنوان برای این طیف اهمیت ندارد.
اتفاقات روزهای اخیر علاوه ‌بر نمایش چندین باره چهره بدون روتوش مدعیان اصلاحات، پیام روشنی نیز برای دولتمردان داشت. پیامی که دوست و دشمن را نشان داد. مقامات ارشد دولت در سال‌های اخیر رفتار تأمل برانگیزی با منتقدان داشته و آنان را آماج توهین و تهمت قرار دادند. طیف مدعی اصلاحات نیز همواره ژست حامی دولت به خود گرفته و منتقدان را مخالفان دولت و مردم و مانعی جدی در راه توسعه کشور جازدند.
اقدامات رسانه‌های منتقد دولت و نیروهای انقلابی در روزهای اخیر (از حمایت از طرح اصلاح قیمت بنزین تا مقابله با آشوبگران و روشنگری درباره ماهیت آنان و...) و مقایسه آن با نوع مواجهه مدعیان اصلاحات با طرح اصلاح قیمت بنزین (از جمله به طرح اصلاح قیمت بنزین تا عدم تفکیک میان مردم و اغتشاشگران و زمزمه استیضاح دولت و مجلس و...) به خوبی نشان داد که چه طیفی در بزنگاه‌ها پشت مردم را خالی کرده و ساز بدصدای دشمن را کوک می‌کنند.
مسعود اکبری
سایر اخبار این روزنامه
آرامش به کشور بازگشت آمریکا، اسرائيل و آل‌سعود عزا گرفتند مردودی مدعیان اصلاحات در آزمون بنزین (یادداشت روز) اخبار ویژه خبر بد برای «ماکرون» جنبش «جلیقه زردها» بزرگتر می شود دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب فرمانده! قرارمان قدس بود خروش ملت علیه ارا‌ذل اجاره‌ای دیروز تبریز و شهرکرد، امروز و فردا... آمادگی 500هزار بسیجی اصناف برای نظارت بر قیمت‌ها حالا نوبت انتقام به ما رسیده (نکته) اعتراف دشمنان به استفاده از «تلگرام» برای آموزش اغتشاشگران دولت با گران‌فروشی چند میلیون تومانی خودرو برخورد کند بازداشت وابستگان به منافقین، سلطنت‌طلبان و ‌اشرار در اغتشاشات اخیر با ما در فضای مجازی همراه باشید آرامش به کشور بازگشت آمریکا، اسرائيل و آل‌سعود عزا گرفتند آمادگی 500هزار بسیجی اصناف برای نظارت بر قیمت‌ها آرامش به کشور بازگشت آمریکا، اسرائيل و آل‌سعود عزا گرفتند آمادگی 500هزار بسیجی اصناف برای نظارت بر قیمت‌ها