نجات کشف رود رسما کلید خورد

روز گذشته مراسم آغاز عملیات اجرایی سامان دهی و احیای کشف رود با مدیریت واحد شهرداری و با حضور استاندار خراسان رضوی، فرماندار، شهردار، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهرمشهد و همچنین برخی مدیران شهری و استانی برگزار شد و رسما اقدامات اجرایی احیای رودخانه تاریخی کشف رود و رفع مشکلات و معضلاتی که از آن یک فاجعه زیست محیطی ساخته بود، آغاز شد. این برای دومین بار است که طرحی برای نجات و احیای کشف رود کلید می خورد؛ پیش از این در سال 93 طرحی با مدیریت آب منطقه ای آغاز شد که هرچند توفیقاتی داشت اما نتوانست به نتیجه نهایی و کاهش معضلات و مشکلات جدی این منطقه بینجامد، این بار اما پس از پیگیری های روزنامه «خراسان رضوی»، موضوع کشف رود دوباره در صدر اولویت های کاری مدیریت عالی استان قرار گرفت و با دستور و پیگیری های جدی استاندار، شهرداری مشهد به عنوان مدیریت واحد سامان‌دهی و احیای کشف رود انتخاب شد تا اقدامات برای رفع مشکلات و معضلات این فاجعه زیست محیطی در استان با جدیت بیشتر و به دور از موازی کاری انجام شود. انتخاب شهرداری مشهد به عنوان مدیر واحد سامان‌دهی کشف رود این امید را داد که این بار طرح منسجم تری برای نجات کشف رود کلید بخورد و امید می رود با اقدامات و پیگیری استانداری و همراهی دستگاه های اجرایی، جذب بودجه های ملی و تلاش شهرداری این بار طرح نجات کشف رود به نتیجه نهایی خود برسد و شر فاجعه زیست محیطی در کشف رود از سر مردم مشهد کم شود.
به دنبال مچ گیری نیستیم اما با دقت بر حسن انجام کار نظارت می‌کنیم
به گزارش «خراسان رضوی»، استاندار در این مراسم گفت: احیای کشف رود یک کار بین بخشی بزرگ بوده که با همدلی به نتیجه رسیده است و با آغاز رسمی عملیات اجرایی، احیای آن در این منطقه تمدن ساز آغاز می شود.  علیرضا رزم حسینی افزود:  حرکتی که امروز توسط مسئولان انجام شده، نافی زحمات گذشته نیست و ما می خواهیم کار گذشته را تکمیل کنیم.  وی با بیان این که در کنار کشف رود قطعا تمدن هایی وجود داشته که قرن ها در کنار آن زندگی می کردند، تصریح کرد: من کارشناس میراث فرهنگی نیستم اما می دانم کاری که امروز آغاز خواهد شد، یک" تمدن سازی" است و احتمالا برنامه بعدی ما باید ایجاد یک منطقه گردشگری و زیبا در این محدوده باشد که با همت مردم و مسئولان آباد می شود. رزم حسینی تاکید کرد: ممکن است وقتی این منطقه را می‌بینید نگران شوید و اظهار تاسف کنید اما وقتی از بالا می‌بینید، ماجرا کاملا متفاوت است. استاندار با تاکید بر این که حمایت دستگاه قضایی برای  مدیریت واحد این پروژه، یک پشتوانه قوی است، گفت: نگاه دستگاه قضایی استان در خصوص موضوع سامان دهی کشف‌رود، پشتوانه و دلگرمی خوبی برای مدیریت واحد احیای این رودخانه محسوب می‌شود، اطمینان می دهم که هیچ کس به فکر پرونده سازی برای کسی نیست اما وقتی بهداشت، سلامت، امنیت و معیشت مردم به خطر می افتد، باید دستگاه قضا پیشگیرانه ورود کند و همه دستگاه ها نیز باید پاسخ گو باشند. رزم حسینی گفت: در روزهای آینده کمیته و دستگاه نظارتی نیز برای اجرای دقیق مسئولیت ها تشکیل خواهد شد البته ما به دنبال مچ گیری نیستیم اما با دقت بر حسن انجام کار، نظارت می‌کنیم.وی اظهار کرد: بر رسانه های استان درود می فرستم، بعد از تهران بیشترین رسانه در این استان وجود دارد و همیشه هم در کنار ما هستند و کمک می کنند تا این مشکلات به گوش ما برسد ضمن این که برای مردم نیز تشویش ایجاد نشود، اگر آهنگ رشد معیشتی و امنیتی ما امروز سرعت گرفته در سایه همین همدلی بین همه دستگاه هاست و گاهی نیز لازم است ما خودمان را برای توسعه و پیشرفت استان کوچک کنیم. امروز هر کسی در استان و در هر سطحی که به مردم خدمت‌رسانی می‌کند، نباید هیچ هویتی جز خادمی امام رضا(ع) برای خود قائل باشد، این افتخاری است که همه مدیران در هر مقام و جایگاهی باید به آن توجه داشته باشند.
سامان دهی و احیای کشف رود، یک اقدام جهادی است


همچنین محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: از آقای استاندار تشکر می کنم چراکه موضوعات بین بخشی جز با مدیریت واحد و مقتدر انجام شدنی نیست. وی افزود: همه نیروهایی که امروز وجود دارد در گذشته نیز در استان وجود داشت و کار استاندار مدیریت و هدایت این نیروها بود، امنیت مثال زدنی این روزهای مشهد هم به دلیل همین مدیریت خوب است. وی ادامه داد: در مدت اخیر کمک دستگاه های مختلف و شورای محترم شهر مشهد، بسیار اهمیت داشته اما حمایت دستگاه قضایی مهم ترین پشتیبان در این حوزه بوده است که امیدواریم در طول زمان هم ادامه داشته باشد.
شهردار مشهد با تاکید بر این که طرح سامان دهی و احیای کشف رود نباید تنها یک کار اجرایی تصور شود، تاکید کرد: احیای کشف رود باید تا انتهای کار به عنوان فعالیتی جهادی و عملیاتی مدنظر تمامی دستگاه ها قرار گیرد، تا زمانی که به اطمینان کامل برسیم که مشکلات زیست محیطی حل شده و بستر آماده کسب و کار است.  وی افزود: طرح پهنه بندی شهر مشهد از سوی اداره کل راه و شهرسازی به مشاور ابلاغ شده است که این موضوع نیز می تواند مکمل طرح سامان دهی و احیای کشف رود باشد.
حمایت دستگاه قضا از مدیریت شهری برای سامان دهی کشف رود
قاضی بهشتی دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: آزادسازی بستر و حریم رودخانه توسط آب منطقه ای و حوزه دادستانی تا امروز انجام شده و از امروز این منطقه در اختیار شهرداری قرار گرفته است و شهردار مشهد از این پس، وظیفه خطیر و بزرگی را برعهده دارد و شاید اگر مشکلات تا این حد نبود، در حوزه وظایف شما هم نبود اما به دلیل میزان زیاد مشکلات آن را پذیرفتند.وی با تاکید بر حمایت از مدیریت شهری در سامان دهی و احیای کشف رود گفت: به شدت بر این موضوع تاکید داریم که همه دستگاه‌ها باید به وظایفی که در توافق نامه سامان دهی کشف رود آمده است، عمل کنند زیرا موضوع کشف رود برای دادستانی بسیار اهمیت دارد.همچنین در بخش دیگری از این مراسم، حاجیان شهری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد نیز گفت: اگر از من به عنوان یک کارشناس برای بزرگ ترین مشکل زیست محیطی شهر مشهد سوال شود، بعد از آلودگی هوا، کشف رود را معرفی می کنم. وی افزود: در طول تاریخ، کشف رود منبع تامین آب اطراف مشهد بوده اما ورود بخش صنعتی، آن را با معضلاتی مواجه کرده است. اقدام مشترک صورت گرفته پس از دستور خوب استاندار، سرعت کار سامان دهی و احیای کشف رود را بالا برده است.  وی تصریح کرد: شهرداری مشهد هم با این که ماموریتی در حریم و خارج از محدوده شهری نداشته برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و ایجاد خطرات برای مردم اقدام به کار کرده است و اعضای شورا روی این موضوع کاملا اتفاق نظر دارند و با تصمیم شهردار موافقت کردند و امیدوارم این کار جزو افتخارات ما باشد.مهدی یعقوبی معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز با بیان جزئیات طرح سامان دهی و احیای کشف رود گفت: عملیات  اجرایی طرح احیای کشف رود به مساحت 130 هکتار در بخشی از بستر فعال رودخانه صورت خواهد گرفت. وی افزود: در این طرح با عرض 6 متر لای روبی انجام می شود و حریم آن هم به طول 17 متر به عنوان بستر فعال آزاد و بعد از آن یک دیواره خاکی احداث و سپس درختکاری انجام می شود و از زمانی که از طرف  آب منطقه ای عرصه تحویل شود کار ما نیز آغاز خواهد شد. یعقوبی با اشاره به محدوده این طرح گفت: این پروژه از پل کلات تا خین عرب در یک ضلع و از ضلع دیگر در محدوده چرم شهر به مساحت  40 هکتار آغاز شده است. وی ادامه داد: تصفیه خانه چرم شهر قرار است در راستای این پروژه  با  همکاری  شهرک صنعتی چرم شهر تکمیل شود و اسناد تصفیه خانه سپتاژ و فراخوان آن نیز آماده است و با دستور استاندار مبنی بر اختصاص 15 میلیارد بودجه دولتی ، شهرداری نیز آماده تحویل ما به التفاوت مبلغ مورد نیاز است و این کار، اولویت اول ماست.
همچنین به گزارش «خراسان رضوی»، روز گذشته جلسه کارگروه سامان‌دهی کشف رود نیز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برگزار شد. عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور در این جلسه با بیان این که کشف رود یک مسئله فرااستانی است، وعده پیگیری مشکلات کشف رود را داد و گفت: از آقای استاندار خواهش می کنم نامه ای به رئیس جمهور محترم بنویسند و من هم پیگیری می کنم.وی اظهار کرد: اگر کشف رود در دوره مدیریت آقای رزم حسینی به حیطه زندگی برنگردد هیچ وقت دیگری این اتفاق نخواهد افتاد، مشابه مسئله کشف رود را در جنوب تهران داشتیم ولی برای حل آن موفق نشدیم چون تفکر و انسجامی که در خراسان رضوی وجود دارد در آن جا نبود.  همچنین علیرضا رزم حسینی استاندار نیز در این جلسه گفت: امیدواریم با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور پروژه کشف رود سریع سامان دهی شود.