ایران علیه آشوب و اغتشاش

چراغ اولی که مردم زنجان علیه اغتشاش گران روشن و با حمایت از برخورد با اوباش و اراذل سازمان یافته و وابسته به خارج از کشور، انزجار خود را از خسارت به اموال و جان مردم اعلام و در عین حال شعارهایی علیه گرانی و سوء مدیریت در کشور مطرح کردند، دیروز به تبریز و چند شهر کوچک و بزرگ دیگر رسید و امروز و فردا هم در چند مرکز استان ادامه خواهد داشت. حضور دیروز مردم تبریز در حمایت از بیانات رهبر انقلاب و انزجار از اقدامات آشوبگرانه، تجمع باشکوهی را رقم زده بود که جمعیت آن بیش از انتظار بود. حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز در این مراسم گفت: افرادی با ورود به جمع مردم معترض که دلخورو نگران از افزایش قیمت بنزین بودند، اعتراض را تبدیل به آشوب کرده‌اند. امام جمعه تبریز افزود: همان مردمی که نگران از شوک اقتصادی ناشی از اصلاح مصرف سوخت بودند، امروز جواب محکمی به آشوبگران دادند و این یعنی صف مردم دلخور از صف آشوبگران جداست. مردم چهارمحال و بختیاری صبح روز گذشته در این تجمع و راهپیمایی  حضور پیدا کردند تا اقدامات اخیر اشرار و سودجویان در چند روز گذشته را محکوم کنند. همچنین دانشجویان دانشگاه تهران در پردیس مرکزی دانشگاه تهران تجمع کردند و با شعارهایی نظیر «اصلاح اقتصادی با شوک دادن نمیشه / آشوبگر بی ریشه تهران دمشق نمیشه» و «نبرد با بیکاری حرف دل ملته / آشوبگر فتنه گر دشمن این ملته» اعتراض شان را به نحوه تصمیم‌گیری دولت نشان دادند و بر حفظ امنیت مردم تأکید کردند. امروز نیز از ساعت 10 صبح حسینیه عاشقان ثار ا... گرگان، میدان شهدای ذهاب رشت،  میدان ۱۵ خرداد خمین و میادین اصلی شهرهای اردبیل، ساوه و همدان شاهد راهپیمایی مردم در حمایت از تأمین امنیت کشور و محکومیت اغتشاشات اخیر خواهد بود. برخی شهرها نیز مانند یاسوج فردا میزبان راهپیمایی های مردم در حمایت از برخورد با عناصر ناامن کننده کشور خواهد بود.
شهادت جمعی از مدافعان وطن
مردم تهران عصر دیروز با پیکر دو شهیدی که در اغتشاشات تهران به دست آشوبگران به شهادت رسیدند، وداع کردند. سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران از شهادت سه پاسدار مدافع وطن در آشوب های شهرستان ملارد خبر داده است. به گزارش خبرآنلاین، نحوه شهادت هر سه شهید بزرگوار نیز همانند ترورهای دهه ۶۰ به دست منافقین است به طوری که در کمین و ایجاد حلقه محاصره، به وسیله سلاح سرد به شهادت رسیدند. شهید شیخی متولد سال ۱۳۷۶ و شهید رضایی متولد سال ۱۳۶۵ است و فرزند دوم شهید پاسدار مرتضی ابراهیمی به تازگی به دنیا آمده. دو روز پیش نیز پیکر شهید مدافع وطن ایرج جواهری از کارکنان پلیس که در پی حمله اشرار مسلح به کلانتری به شهادت رسیده بود، در کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده شد. همچنین سردار حسن کرمی فرمانده یگان های‌ویژه ناجا از شهادت یکی از کارکنان این نیرو در درگیری با اشرار مسلح  ماهشهر در روز دوشنبه خبر داده است. خوش اقبال معاون امنیتی استاندار کردستان با تأکید بر حاکم بودن آرامش بر کل استان کردستان گفت: کشته‌شدن ۱۵ نفر از نیروهای نظامی، انتظامی و مردم در اغتشاشات اخیر شهرستان مریوان کذب محض است. 
تیراندازی های کور و از پشت سر


اما هر چه از روند اغتشاشات می گذرد، نکات بیشتری از جزئیات ناامنی های ایجاد شده منتشر می شود. در شهرهای مختلف، دوربین‌های مدار بسته تیراندازی های کور اشرار مسلح را که در حال شلیک به مردم هستند، ضبط کرده‌اند. فارس به نقل از بررسی های یک نهاد امنیتی تصریح کرده که «اغلب افراد تیر خورده در حوادث این چند روز از پشت سر تیر خورده‌اند و این یعنی این که افرادی از داخل تجمعات به اصطلاح اعتراضی به این افراد شلیک کرده‌اند. همچنین در بسیاری از موارد تیراندازی از داخل جمعیت و از فاصله بسیار کم و با اسلحه های غیر سازمانی رخ داده است.» فارس همچنین از مدل ایجاد آشوب توسط لایه های سه گانه سازمان یافته خبر داده که طی آن حلقه اول، نارنجک به دست و به همراه ژل های آتش زا و ابزار شکستن قفل و سلاح سرد به ایجاد آشوب می پردازند و حلقه دوم موتور سواران مسلحی هستند که با سلاح گرم لایه اول را پشتیبانی می کنند. لایه سوم نیز زنان جوانی هستند که وظیفه تهییج مردم را برعهده دارند. همچنین به نوشته فارس به نقل از اعلام نهادهای امنیتی، افراد «هسته خشونت» از لباس‌ها و نشانه های مشخصی استفاده می‌کنند تا یکدیگر را در زمان ماموریت راحت تر بشناسند.   همزمان ارتش جمهوری اسلامی به دنبال حوادث روزهای گذشته، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اغتشاشات اخیر، هوشیاری و آمادگی بیشتر در صیانت از مرزهای میهن اسلامی را یادآور شد.
برآورد خسارت های عابربانک ها
سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که ساختمان بانک‌ها و پول‌های موجود در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها بیمه هستند، از تلاش بیمه برای برآورد خسارت ها خبر داد. در همین حال به گزارش مهر، اغتشاشات سراسر کشور تا روز گذشته دست کم 1200 میلیارد تومان خسارت به جا گذاشته که با جمع خسارت 900 میلیارد تومانی ناشی از قطع اینترنت، این رقم به مبلغ 2100 میلیارد تومان می رسد.