اخطار پلمب به هایپرمارکت معروف مشهد

گزارش: محمد بهبودی‌نیا | عکس: خراسان    
 


پس از دریافت تعدادی پیامک از سوی مردم مبنی بر      گران‌فروشی برخی اقلام در تعدادی از سوپرمارکت ها و هایپر مارکت‌های سطح شهر، در راستای اجرای طرح «گران نمی خریم»، صبح روز گذشته، گروهی متشکل از «گوهری» و «سالاری» دو نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی و قاضی «امید جلیلی» رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی استان و خبرنگار و عکاس روزنامه خراسان‌رضوی، برای بررسی و رسیــدگی به این موضوع، به نشانی‌های ارسالی اعزام شدند.


 
جمع آوری غرفه‌های متخلفِ دو هایپرمارکت معروف
مقصد اول، دو هایپرمارکت معروف و پررفت و آمد شهر که گلایه‌هایی مبنی بر گران‌فروشیِ چشمگیر برخی اقلام‌شان به دستمان رسیده بود ، است. برخی شهروندان اعلام کرده بودند بعد از افزایش قیمت بنزین، تغییرات چشمگیری در قیمت اجناس این دو هایپرمارکت، دیده شده. متاسفانه شرایط به صورتی است که به محض ورود تیم طرح «گران نمی‌خریم» به هایپرمارکت، تعدادی از غرفه داران به سرعت اقدام به تغییر برچسب قیمت محصولات و کالاهایشان کردند که این موضوع، خود بیانگر گران فروشی در این هایپرمارکت است. در ادامه و پس از رصد دقیق  تعداد زیادی از اقلام مورد نیاز و روزمره مردم، «محمدحسین گوهری» بازرس سازمان صمت، می‌گوید: «در هر دو هایپرمارکت‌ها، تخلفاتی نظیــر تبلیغات اغواگرانه و دروغین، درج نکردن قیمت کالا و البته گران فروشی محـرز شد که غرفه‌های گران فروش، به دستور قاضی «جلیلی»، جمع آوری شدند.» قاضی «دشتی‌فدکی» جانشین دادستان دادسرای انقلاب هم که دورادور و به‌شکل تلفنی، تیم را حمایت می‌کرد، در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، درخصوص چگونگی برخورد با گران فروشی در سطح شهر اعلام می کند: «ما در زمینه گران فروشی با هیچ فردی تعارف نداریم و در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی، برخوردهای قانونی، اعــم از تشکیل پرونده تا پلمب واحد صنفی را  خواهیم داشت. برخی پرونده ها هم که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تر دارند، پس از ارسال به مراجع رسیدگی کننده، اعمال قانون می شوند.»
 
ای‌کاش طرح «گران‌نمی‌خریم»، تداوم داشته باشد
درادامه به سوپر مارکتی در خیابان فکوری مشهد می‌رویم. شهروندان و اهالی که متوجه گشت ویژه مبارزه با گران فروشی می شوند و لوگوی طرح «گران نمی‌خــریم» را روی کاور تیم می‌بینند، می‌گویند: «معمولا سوپرمارکت‌ها چون خرده‌فروش هستند، با وانت و نیسان از مناطقی مثل مصلی جنس و بار به مغازه می‌آورنــد و از آن جا که کرایه ها به دلیل افزایش قیمت بنزین بالا رفته، این تفاوت قیمت قبل و امروز را روی اجناس می‌کشند و به این بهانه، قیمت کالاها را افزایش می‌دهند. طرح «گران نمی‌خریم»، طرح بسیار خوبی است البته اگر ادامه داشته باشد و سطحی و مقطعی نباشد.»
 
نبود برچسب قیمت، راهی برای گران‌فروشی سوپرمارکت
در ادامه، بازرسان صمت، به بررسی فاکتورها و کالاهای درون سوپرمارکت می‌پردازنــد و در نهایت، «حسین سالاری» اعلام می کند: «اغلب اجناس این فروشگاه، برچسب قیمت ندارند و همین موضوع، یکی از مهم‌ترین راه‌های فرار متخلفان از گیر افتادن برای گران فروشی و یکی از روش‌هایی است که برخی به موجب آن کالاهایشان را با قیمت‌های سلیقه‌ای ارائه می کنند. پرونده این سوپرمارکت به‌شکل دقیق در حضور قاضی جلیلی تنظیم و گران فروشی این واحد محرز شده است. این پرونده برای بررسی، به سرعت به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد تا تصمیم نهایی برای برخورد قاطع گرفته شود.»
 
پرونده‌های گران فروشی یک‌روزه تعیین‌تکلیف می‌شوند
قاضی «جلیلی» نیز درباره اقدامات انجام شده در سومین روز برگزاری طرح «گران نمی‌خریم» می گوید: «در ادامه طرح نظارتی که چند روز است آغاز شده، امروز برنامه سرکشی به تعدادی هایپرمارکتِ پررفت و آمد را داشتیم که برخی، تذکرات جدی گرفتند و اگر تا دو روز آینده به این تذکرات ترتیب‌اثر داده نشود، این هایپرمارکت‌ها پلمب خواهند شد. غرفه‌های گران فروش جمع شدند و اجناس‌شان تا زمان تعیین تکلیف پرونده گران‌فروشی شان، ضبط می شود. ضمن این که پرونده های گران فروشی که صبح‌ها و طی گشتِ طرح گران نمی‌خریم، تشکیل می شود، بعد از ظهر همان روز بررسی و تعیین تکلیف می شود و دچار اطاله بازرسی نخواهد شد.»