مسیر تبریز - تهران ۵/۵ ساعت کمتر می‌شود


خط راه‌آهن میانه ـ بستان آباد روز چهارشنبه به‌دست رئیس جمهوری افتتاح و نخستین سفر از این مسیر به مقصد مشهد مقدس انجام شد. به‌گزارش ایرنا، طول راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ۱۳۲کیلومتر و قرار است تا تبریز ادامه یابد.
برای اجرای این طرح دو خطه در حد فاصل میانه تا بستان آباد تاکنون ۱۴۱۴ میلیارد تومان هزینه شده که به قیمت روز به پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد. برای تکمیل این طرح تا تبریز نیز به طول حدود ۷۰ کیلومتر ۱۳۰۰میلیارد تومان دیگر لازم است و در صورت تأمین این اعتبار، کل طرح تا پایان سال۹۹ تکمیل خواهد شد. اجرای این طرح مهم در شمال غرب کشور موجب جابه جایی هفت میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال می‌شود. با افتتاح این طرح که عملیات اجرایی آن از ۲۰ سال قبل آغاز شده بود، مسافت و زمان سفر از تبریز به تهران به ترتیب حدود ۱۱۴کیلومتر و ۵:۳۰ ساعت کاهش می‌یابد.
بدین ترتیب انتظار برای پایان طرح دو خطه کردن خط آهن تبریز - میانه در حد فاصل میانه - بستان آباد بالاخره بعد از ۲۰ سال سر آمد و سوت مسافرگیری قطار در این خط امروز دوشنبه با حضور رئیس جمهوری نواخته شد.


راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.
بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌‌ونقل در این منطقه شود. طرح راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.
با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

مدت سفر در مسیر تبریز - تهران ۵.۵ ساعت کمتر می‌شود
با تکمیل و بهره‌برداری از خط آهن میانه - تبریز مدت سفر در مسیر تبریز - تهران ۵.۵ ساعت کمتر می‌شود. معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: با احداث خط‌ آهن میانه - بستان آباد سالانه ۱۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم می‌شود. عباس خطیبی، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و ‌آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی را از دیگر مزایای تکمیل این خط ریلی اعلام کرد و افزود: با تکمیل خط‌ آهن میانه - بستان‌آباد خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال‌ کاهش می‌یابد.