١٤٠٠نمی آيم؛ سران قوا قانونگذاری نمی كنند

آرمان ملي: «علي لاريجاني در انتخابات مجلس 98 شرکت نمي‌کند»؛ بمب خبري-انتخاباتي علي لاريجاني يک روز پيش از برگزاري آخرين نشست خبري او در قامت رئيس مجلس شوراي اسلامي منفجر شد. از مدت‌ها پيش اصلي‌ترين سؤالي که بسياري از رسانه‌ها از رئيس 12‌ساله پارلمان ايران داشتند، به حضور يا عدم حضور در انتخابات‌هاي آينده بازمي‌گشت و انتظار مي‌رفت اولين سؤالاتي که در نشست مطرح شود به همين موضوع مربوط باشد. با اين وجود دقيقا يک شب مانده به نشست خبري علي لاريجاني، او رسما اعلام کرد که ديگر براي انتخابات مجلس پا پيش نخواهد گذاشت. از رسانه‌هاي داخلي تا رسانه‌هاي بين‌المللي آمده بودند تا شايد آقاي رئيس در آخرين نشست پيش از انتخابات، برخي ناگفته‌ها را بگويد اما لاريجاني همچون هميشه آمده بود در نشست خبري چيزي نگويد. او به سوالاتي که مطرح شد پاسخ داد؛ اما پاسخ‌هايي که تکرار گفته‌ شده‌هاي گذشته بود و نکته‌ يا ناگفته‌اي که بتوان آن را نقطه اوج نشست خبري ناميد وجود نداشت. او در خصوص «عدم تصميم‌گيري براي حضور در 1400» نيز حرف زد، اما با توجه به آن که کمي پيشتر از اعتقاد خود به «حرکت جوهري» فلسفه صدرايي و تغيير هرروزه انسان سخن گفته بود اين گزينه را که امکان دارد، نظرش تغيير کند، رد نکرد. روز يکشنبه علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال روزنامه «آرمان‌ملي» در خصوص «نقش مردم و رضايت مردم در تصميم‌گيري به خصوص مساله بنزين 3000 توماني که تاثير چنداني در زندگي مسئولان ندارد اما زندگي مردم را دچار مشکلات زيادي مي‌کند» اظهار کرد: «نقش مردم و رضايتمندي آنها در تصميم‌گيري‌ها اصل است». وي افزود: «مثلا فلسفه يارانه غيرعادلانه هم به ضرر مردم است ولي اين موضوع بايد توضيح داده مي‌شد. ضعف در زمينه‌سازي براي موضوع اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي وجود داشت و نياز بود که پيش از اجراي اين تصميم، مردم در اين زمينه توجيه شوند». رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه رسانه‌ها بايد در اين حوزه فعال‌تر باشند و مسائل را براي مردم توضيح دهند تا برخي مشکلات به وجود نيايد، تاکيد کرد: «اساسا سازوکار نظام براي رضايت مردم و بهبود اقتصاد آنها است ولي بعضي وقت‌ها امور آن گونه که در نظر گرفته مي‌شود منعکس نمي‌شود. رسانه‌ها بايد اين موضوع را توضيح دهند».
رأس امور به معناي دخالت در همه موضوعات نيست
در ادامه نشست خبري علي لاريجاني با رسانه‌ها، او در پاسخ به سؤالي پيرامون «در رأس امور‌بودن مجلس شوراي اسلامي» گفت: اين که يک نهادي که امام فرمودند در راس امور است به اين معنا نيست که در همه امور دخالت کند و تصميم بگيرد. بالاترين مقام کشور رهبري است و ايشان جهت‌گيري را مشخص مي‌کنند، جايگاه مجلس هم ريل‌گذاري پس از رهبر معظم انقلاب است. وي افزود: ممکن است نگاهي به شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا وجود داشته باشد که اين شورا امري موقتي است و رهبري خواستند براي شرايط فعلي سازوکاري در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبيم که قانونگذاري نشود. مگر اين که ضرورتي وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز بايد مهار مي‌شد و سازوکاري در نظر گرفته مي‌شد اما اين موضوع موقت است و اين شورا هرگز نمي‌خواهد جايگزين مجلس شود و نبايد هم بشود. رئيس مجلس تاکيد کرد: نگهباني از جايگاه مجلس مهم است و جايگاه مجلس نبايد تهديد شود. لاريجاني درباره حضور خود در انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي و اين که لاريجاني امروز با لاريجاني صداوسيما از حيث عملکرد سياسي چه فرق‌هايي کرده است، گفت: اينها سوالات بيشتر رمانتيک است که من وارد نيستم، به هر حال انسان‌ها در مسير کارهاي سياسي مثل بقيه امور پيشرفت مي‌کنند و در زمينه‌هاي مختلف تجربه پيدا مي‌کنند. من هم در خدمت نمايندگان مجلس در اين دوازده سال واقعا درس آموختم و خيلي تجربه پيدا کردم و از نظراتشان استفاده کردم. در سطوحي مشکلات کشور را بهتر ديدم و بنابراين اگر شما صدرايي بينديشيد، مرحوم ملاصدرا به حرکت جوهري قائل بود و هر دم انسان‌ها عوض مي‌شوند و اين خيلي عجيب نيست.
براي انتخابات 1400 برنامه‌اي ندارم


او درباره برنامه خود براي مجلس يازدهم و رياست جمهوري سيزدهم گفت: اميدوارم هم مخالفان و موافقان من هميشه خوشحال باشند و بُخلي در اين زمانه ندارم من يک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شوراي اسلامي هستم و همواره از محضر نمايندگان استفاده مي‌کردم.
ادامه صفحه6