مردم شرایط سختی را تحمل می کنند

گروه اقتصادی/ بعد از 42 روز تأخیر؛ روز ملی صادرات برگزار شد. مثل سال‌های گذشته صادرکنندگان درد دل و سیاست‌گذاران هم از اوضاع خوب صادرات و فعالیت‌هایی که در این حوزه در حال انجام یا در مرحله شکل‌گیری است، صحبت کردند. اگر بخواهیم مهم‌ترین خبر بیست و سومین روز ملی صادرات را بگویم این است که سیاست‌گذاران در حمایت از صادرکنندگان خط مشی خود را اعلام کردند و گفتند به هیچ وجه کسی حق ندارد در مقابل صادرات ممنوعیت ایجاد کند. در روز ملی صادرات بارها تأکید شد که بایستی مدیریت صادرات را به اتاق بازرگانی سپرد، اتفاقی که سالیان سال است بخش خصوصی خواهان آن است. در روز ملی صادرات، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری حمایتی تمام قد از صادرکنندگان کرد و برای کسانی که مانع تراشی می‌کنند خط و نشان کشید که نباید برای صادرکنندگان محدودیتی ناحق ایجاد کرد، چرا که این بخش با ارز‌آوری حاصل از صادرات به کشورهای مختلف توانسته اقتصاد کشور را بهبود ببخشد. آنگونه که در آمارها آمده است در 8 ماهه سال‌جاری، بیش از 88 میلیون تن کالا صادر شده است. در این میان میزان صادرات غیرنفتی در 8 ماه سال‌جاری بیش از 16 درصد از نظر وزنی نسبت به سال گذشته رشد داشته است. با توجه به این اعداد و ارقام می‌بینیم که صادرات در کشور نقش پررنگی دارد.
بوسه بر دستان صادرکنندگان
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات، گفت: باید دست فعالان عرصه صادرات را که توانسته‌اند با وجود فضای بسته و محدودیت‌های مختلف فعالیت کنند بوسید.
جنگ اقتصادی راه انداختند


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت امریکا با خروج از برجام فشار سنگین و بی‌سابقه‌ای علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و به‌صورت آشکار و بدون پرده پوشی اعلام کرد که بیشترین درد را به جامعه ایران وارد خواهیم کرد و جنگ اقتصادی بزرگی علیه ایران به راه خواهیم انداخت.
روی پای خود ایستادیم
وی افزود: امروز با سرافرازی می‌گوییم که اقتصاد ایران اگرچه با مشکلات مختلفی روبرو شد، اما توانست روی پای خود بایستد.
این فشار سابقه تاریخی دارد؟
وی افزود: امریکا تصورش این بود که اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و مشکلات اقتصادی منجر به شکل‌گیری اعتراضات می‌شود و در همین راستا از اردیبهشت سال 97 تاکنون هر روز فشارهای خود را بر اقتصاد ایران افزوده است که لازم است دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران این موضوع را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند که آیا چنین فشاری ظرف مدت دو سال علیه یک ملت و دولت در تاریخ سابقه دارد؟
متوسل به روش‌های دیگر شدیم
جهانگیری با اشاره به اینکه امریکایی‌ها هرگز نتوانستند میزان فروش و صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند، تصریح کرد: البته فروش نفت ایران تحت فشار قرار گرفت و حتی کشورهای دوست ایران جرأت خرید نفت را ندارند و دولت برای فروش نفت به روش‌های دیگری متوسل می‌شود.
صادرات جایگزین نفت
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه میزان صادرات نفت و درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: آنچه توانسته جایگزین فروش نفت باشد توسعه صادرات غیرنفتی و تلاش‌های فعالان عرصه صادرات است که باعث شده از سال 97 تاکنون میزان تولید و صادرات کشور کاهش پیدا نکند و رشد اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.
دو شوک اقتصادی
وی با اشاره به اینکه مردم و بخصوص طبقه متوسط و ضعیف جامعه فشار سنگین و شرایط سختی را تحمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دو شوک اقتصادی که یکی در سال‌های 91 و 90 و دیگری در سال‌های 98 و 97 به کشور وارد شد، قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافت که در این راستا دو مأموریت اصلی را باید به‌طور همزمان دنبال کنیم که یکی سر پا نگهداشتن اقتصاد، تولید، ‌اشتغال و صادرات است و دیگری کمک به وضعیت معیشتی جامعه و بخصوص اقشار کم درآمد است.
وضعیت بهتر از خواب امریکا است
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: به فضل الهی وضع اقتصاد کشور به‌همت فعالان اقتصادی بسیار بهتر از آن چیزی است که امریکا برای کشور ما خواب دیده بود اما در بخش معیشت مردم همواره باید در پیشگاه ملت ایران خصوصاً طبقات ضعیف به خاطر صبرشان در برابر مشکلات سر تعظیم فرود آوریم که با تحمل سختی‌ها و فشارها این روزها را پشت سر می‌گذارند.
اجماع ما را نجات می‌دهد
جهانگیری گفت: آن چه می‌تواند کشور را از این دوره سخت عبور دهد اجماع، همبستگی و انسجام ملی است و هیچ کس نباید به‌دنبال فرصت طلبی باشد و تصور کند که فرصتی برای تسویه حساب سیاسی فراهم شده است.
3 رکن ادامه مسیر
وی با بیان اینکه امروز ایران در خطر است و امریکا، سعودی‌ها و اسرائیل برای لطمه به تمامیت ارضی کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار داشت: باید اعتماد، امید و مشارکت مردم را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه مورد نیاز کشور ارتقا دهیم و نخبگان، دانشگاهیان و جریانات سیاسی نیز باید کمک کنند که امید مردم به آینده افزایش پیدا کند.
مشارکت در انتخابات
جهانگیری ادامه داد: در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی باید شاهد مشارکت همه مردم باشیم چرا که مشارکت در انتخابات می‌تواند منافع ملی و امنیت ملی را تأمین کند. باید انتخابات به نحوی برگزار شود که همه سلیقه‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات نامزدهای مدنظرشان در عرصه حضور داشته باشند.
بخشنامه لحظه‌ای صدمه می‌زند
وی از صادرات غیرنفتی به‌عنوان یک مبارزه با رقبا برای به دست آوردن بازارهای بین‌المللی یاد کرد و با تأکید بر اینکه صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای می‌تواند به صادرات لطمه وارد کند، گفت: مدیر واقعی کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و نسبت به آن پاسخ دهد. هر تصمیم و سیاستگذاری ما ممکن است برای یک بخش مفید باشد اما باید ابعاد و زوایای مختلف و تأثیرات آن بر سایر بخش‌ها را نیز به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
تزریق 100 هزار میلیارد تومان
جهانگیری گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده نظام بانکی 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیشران اقتصاد پرداخت خواهد کرد که در این راستا واحدهای تولیدی که فعالیت صادراتی دارند در اولویت خواهند بود.
گردشگری مهم‌ترین است
وی گردشگری را از مهم‌ترین محورهای صادرات برشمرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که این شرکت‌ها در حقیقت به جای صادرات کالا از طریق فروش دانش و خدمات فنی برای کشور ارزآوری می‌کنند.
سهم ما چقدر است؟
به‌گزارش پایگاه معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات غیر نفتی هستند، گفت: میزان واردات 15 کشور همسایه ما سالانه بیش از 1100 میلیارد دلار است و این در حالی است که ایران سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد.
صادرات به افغانستان بیشتر از صادرات به کل اتحادیه اروپا
وی با تأکید بر اهمیت توجه هرچه بیشتر به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه افزود: صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است و اهمیت صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق، ‌ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی دو چندان است.
سریع سهم خود را پیدا کنید
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: ایران عضویت در اوراسیا را با این استدلال پذیرفت که برای صادرات 300 تا 500 قلم کالا از طرف کشورهای عضو این اتحادیه به ایران امتیاز داده شد تا با تعرفه پایین یا صفر نسبت به صادرات اقدام کند و امتیاز مشابهی نیز به کشورهای طرف مقابل برای صادرات به ایران داده شد که لازم است صادر‌کنندگان بسرعت سهم خود را در بازار این کشورها پیدا کنند و شاهد تراز منفی نباشیم.
به شرکت‌های صادراتی نیاز داریم
وی با بیان اینکه کشور به شرکت‌های بزرگ صادراتی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: وقتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد برای تأمین نیازهای خود از محصولات ایرانی استفاده ‌کند اما مشکلی که پیش آمد این بود که شرکت‌های بزرگ و صاحب برند صادراتی در ایران وجود نداشت.
با فوریت اتاق بازرگانی ورود کند
وی تأکید کرد: باید اتاق بازرگانی با همکاری فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان با فوریت شرکت‌های بزرگی برای رونق صادرات تشکیل بدهند.
باید صادرات 2 برابر شود
 رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در روز ملی صادرات، گفت: میزان صادرات ما به کشورهای همسایه تا سال 1400 باید دو برابر شود و از 24 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار برسد در حالی که این میزان 2 درصد میزان واردات کشورهای همسایه است.
ظرفیت‌های خالی از زبان وزیر
وی اظهار داشت: از 44 قلم کالای تولیدی مشخص شد که به جز دو قلم (خودرو و آلومینیوم) در برخی اقلام با رشد تولید مواجه بودیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت تولید خالی در بسیاری رشته‌ها داریم، نصف ظرفیت تولید کاشی و سرامیک خالی است. در آرد و شرینی و شکلات هم ظرفیت خالی داریم. وی افزود: ما در عین حال که امروز با رشد مواجهیم اما ظرفیت خالی هم داریم بنابراین باید ظرفیت خالی را فعال کنیم و راه فعال‌سازی آنها دسترسی به منابع مالی است.
رشد با صادرات
همچنین در این مراسم، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران توسعه صادرات را یکی از راههای دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و گفت: بسیاری از کشورها با تأکید بر بخش صادرات توانسته‌اند به رشد بالای اقتصاد دست پیدا کنند.
پول صادرکنندگان در حساب مالیات
به گزارش فارس، وی افزود: مشکلات بسیاری پیش روی صادرکنندگان است به نحوی که بر اساس برآورده‌ها دو هزار تا دو هزار و 500 میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی حبس شده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی دو چندان می‌کند، اما باید سؤال کرد که آیا سازمان امور مالیاتی این ابزار را در اختیار ندارد که بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، منوط به بازگشت ارز صادراتی شود.
دیگر نمی‌گویم خدا بخیر کند
وی با اشاره به تغییر رویکرد دولت در ده ماهه گذشته گفت: از سرعت حرکت مخرب در برخی مسائل داخلی رها شده و به سمت منطق و اصول در حال حرکت هستیم؛ یعنی وقتی می‌خوابیم نمی‌گوییم خدا به خیر کند که فردا صبح چه بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود، از این جهت شرایط بهتر شده است؛ ولی باید این حرکت تقویت شود.