رئیسی: خسارت دیدگان حوادث اخیر مورد حمایت قانون هستند

رئیس قوه قضائیه گفت: پرونده افراد اعم از اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان‎شاءالله بزودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: اشرار و دشمنان خارجی بر موج انتقادات و اعتراضات بحق مردم سوار شدند و تصور کردند با سوء استفاده از این فضا می‌توانند به اهداف خود نائل شوند. بر این اساس اقدام به شرارت، ناامنی، ایجاد نگرانی برای مردم و وارد آوردن خسارت‌هایی به اموال عمومی و خصوصی کردند که البته بحمدالله با حضور معنادار و بموقع مردم تحت رهنمودهای زمان شناسانه مقام معظم رهبری، توطئه‌های آن‌ها خنثی و امنیت کشور تضمین شد. رئیس قوه قضائیه درباره خسارت دیدگان این حوادث نیز تأکید کرد: از خسارت‌های جانی و مالی خسارت دیدگان نمی‌توان گذشت. ما معتقدیم از نظر حقوقی باید نسبت به این خسارات مدعی بود و درخواست ما از مسئولان بویژه دولت این است که نسبت به جبران خسارت‌ها فکر و اقدام کنند. همکاران ما نیز این موضوع را دنبال کنند، زیرا نسبت به حقوق مردم باید حساسیت وجود داشته باشد و خسارت دیدگان مطمئن باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند.
توصیه وزیر کشور به جریان های سیاسی
وزیر کشور هم با تأکید بر اینکه امنیت عمومی را فدای مطامع سیاسی آنی و کوتاه مدت نکنیم، گفت: نباید امنیت، اقتدار و منافع ملی را در چارچوب رقابت‌های سیاسی و مصلحت‌اندیشی‌ها و منفعت اندیشی‌های جناحی ببینیم.


به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر دوشنبه در حاشیه همایش استانداران در جمع خبرنگاران درباره حوادث اخیر درخصوص اصلاح قیمت بنزین گفت: استانداران از محل مأموریت خود گزارش‌هایی ارائه کردند و در جلسه هم سعی شد گزارشی از هر استان ارائه شود و نقاط آسیب و ضعف و دلایل شروع و نحوه مدیریت موضوع به دقت بررسی شود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه علیرغم همه اقداماتی که از طرف دشمنان و رسانه‌های بیگانه در تعبیر و تحلیل این موضوع اتفاق افتاده خوشبختانه آنچه قابل ارائه و عرضه در این شرایط است این است که مردم همچنان در کنار انقلاب هستند، گفت: امیدوارم کسانی که در این خصوص و در این چند روز به دلیل عدم اطلاع از ابعاد موضوع جهل به همه ابعاد موضوع قضاوت‌ها و داوری‌هایی کردند، تحمل و تأمل بیشتری داشته باشند این نوع قضاوت‌ها بخصوص برای نیروهایی که واقعاً در این چند شب شرایط بسیار سختی را گذراندند و از امنیت مردم در مقابل کسانی که عملاً به صورت مسلحانه چه گرم و چه سرد مشکل ایجاد کردند دفاع کردند، به گونه‌ای صحبت کنیم که این زحمات نادیده گرفته شود.
وزیر کشور با بیان این که حتماً توضیحات بیشتری در ابعاد این موضوع داده خواهد شد و مقداری تحمل و تأمل لازم است تا در این موضوع تصمیم بگیریم، افزود: برخی از افراد و جریانات سیاسی فکر کردند بستر سیاسی خوبی در مورد رقابت‌های سیاسی است و مسائلی را مطرح کردند که حتماً مردم خود نسبت به این موضوع قضاوت و داوری خواهند کرد. رحمانی فضلی تأکید کرد: به عنوان وزیر کشور و کسی که بیشترین اطلاع و هماهنگی را در این موضوع با نیروها داشتم، می‌گویم این موضوع مربوط به امنیت و اقتدار و منافع ملی است و نباید آن را در چارچوب رقابت‌های سیاسی و مصلحت اندیشی‌ و منفعت اندیشی‌های جناحی ببینیم.
دستگیری عوامل مؤثر اغتشاشات اخیر در خوزستان
مدیرکل ضد تروریست وزارت اطلاعات اعلام کرد: با اقدامات شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان خوزستان، 79 نفر از عناصر اصلی حمله به مراکز عمومی و خصوصی، پایگاه‌های نظامی و انتظامی و مردم شناسایی و در حین و بعد از اغتشاشات دستگیر شدند. به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات، از این افراد 13 قبضه انواع اسلحه از جمله کلاشنیکف و کلت کمری، لباس نظامی، پلاک جعلی خودرو و تابلو ایست و بازرسی کشف و ضبط شد. سه تیم تروریستی که با حمایت یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس آموزش‌های ویژه دیده و نقش مهمی در حمله به مراکز دولتی و شلیک به حافظان امنیت و مردم داشته‌اند که یکی از اتباع این کشور نیز جزو دستگیرشدگان است. مدیرکل ضد تروریست وزارت اطلاعات همچنین  گفت: چندین تیم تروریستی که برنامه‌ریزی یا نقش مؤثر در خرابکاری و حمله به مراکز حساس و مردم در کشور داشتند، شناسایی و دستگیر شدند که در آینده نزدیک به سمع و نظر مردم بصیر کشور خواهد رسید.