معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی صادرات: همبستگی و انسجام ملی راه عبور کشور از شرایط دشوار است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام و فشار‌های همه جانبه این کشور بر بخش‌های اصلی اقتصاد ایران، گفت: آمریکایی‌ها در دو سال گذشته تمام گلوگاه‌های اصلی فعالیت اقتصادی ایران را مسدود کردند، اما با وجود همه این مسائل، امروز با سرافرازی می‌گوییم که اقتصاد ایران اگرچه با مشکلات مختلفی روبرو شد، اما توانست روی پای خود بایستد.
دکتر جهانگیری روز گذشته در بیست و سومین سالروز ملی صادرات، از صادرکنندگان به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی و مدافعان کیان و تمامیت ارضی کشور نام برد و با بیان این که قطعا این دوران در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید،‌افزود: باید دست فعالان عرصه صادرات که توانسته‌اند با وجود فضای بسته و محدودیت‌های مختلف فعالیت کنند را بوسید.
معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت آمریکا با خروج از برجام فشار سنگین و بی‌سابقه‌ای علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و به صورت آشکار و بدون پرده پوشی اعلام کردند که بیشترین درد را به جامعه ایران وارد خواهیم کرد و جنگ اقتصادی بزرگی علیه ایران به راه خواهیم انداخت.
وی افزود: آن‌ها تصورشان این بود که اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و مشکلات اقتصادی منجر به شکل‌گیری اعتراضات می‌شود و در همین راستا از اردیبهشت سال 97 تا کنون هر روز فشارهای خود را بر اقتصاد ایران افزوده‌اند که لازم است دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران این موضوع را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند که آیا چنین فشاری ظرف مدت دو سال علیه یک ملت و دولت در تاریخ سابقه دارد؟


جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هرگز نتوانستند میزان فروش و صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند، تصریح کرد: البته فروش نفت ایران تحت فشار قرار گرفت و حتی کشورهای دوست ایران جرات خرید نفت را ندارند و دولت برای فروش نفت به روش‌های دیگری متوسل می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که میزان صادرات نفت و درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: آن چه توانسته جایگزین فروش نفت باشد توسعه صادرات غیرنفتی و تلاش‌های فعالان عرصه صادرات است که باعث شده از سال 97 تا کنون میزان تولید و صادرات کشور کاهش پیدا نکند و رشد اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.
وی افزود: براساس آمارها میزان صادرات غیرنفتی در 8 ماه سال جاری بیش از 16 درصد از نظر وزنی نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این یعنی کشتیرانی و بنادر ایران فعالیت گسترده‌ای داشته و صادر کنندگان نیز ریسک‌هایی را پذیرفته‌اند تا در نهایت اقتصاد کشور توانسته روی پای خود بایستد.
جهانگیری با اشاره به اینکه مردم و به خصوص طبقه متوسط و ضعیف جامعه فشار سنگین و شرایط سختی را تحمل می‌کنند، خاطر نشان کرد: در دو شوک اقتصادی که یکی در سال‌های 90 و 91 و دیگری در سال‌های 97 و 98 به کشور وارد شد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت که در این راستا دو ماموریت اصلی را باید به طور همزمان دنبال کنیم که یکی سر پا نگهداشتن اقتصاد، تولید،‌اشتغال و صادرات است و دیگری کمک به وضعیت معیشتی جامعه و به خصوص اقشار کم درآمد است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: به فضل الهی وضع اقتصاد کشور به همت فعالان اقتصادی بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکا برای کشور ما خواب دیده بود اما در بخش معیشت مردم همواره باید در پیشگاه ملت ایران خصوصا طبقات ضعیف به خاطر صبرشان در برابر مشکلات سر تعظیم فرود آوریم که با تحمل سختی‌ها و فشارها این روزها را پشت سر می‌گذارند.
وی با تاکید بر اینکه راهکار مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا مقاومت و تاب آوری اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: مسائل اقتصادی کشور فقط راهکار اقتصادی ندارد بلکه باید راهکارهای سیاسی و اجتماعی را نیز حتماً در نظر گرفت.
جهانگیری گفت: آن چه می‌تواند کشور را از این دوره سخت عبور دهد اجماع، همبستگی و انسجام ملی است و هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی باشد و تصور کند که فرصتی برای تسویه حساب سیاسی فراهم شده است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که امروز ایران در خطر است و آمریکا، سعودی‌ها و اسرائیل برای لطمه به تمامیت ارضی کشور برنامه‌ریزی کرده اند، اظهار داشت: راه مقابله با این توطئه‌ها اجتماع ملی است. باید اعتماد، امید و مشارکت مردم را به عنوان مهمترین سرمایه مورد نیاز کشور ارتقاء دهیم و نخبگان، دانشگاهیان و جریانات سیاسی نیز باید کمک کنند که امید مردم به آینده افزایش یابد و در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی شاهد مشارکت همه مردم باشیم چرا که مشارکت در انتخابات می‌تواند منافع ملی و امنیت ملی را تامین کند. باید انتخابات به نحوی برگزار شود که همه سلیقه‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات نامزدهای مدنظرشان در عرصه حضور داشته باشند.
وی از صادرات غیرنفتی به عنوان یک مبارزه با رقبا برای به دست آوردن بازارهای بین‌المللی یاد کرد و با تاکید بر اینکه صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای می‌تواند به صادرات لطمه وارد کند، گفت: مدیر واقعی کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و نسبت به آن پاسخ دهد. هر تصمیم و سیاستگذاری ما ممکن است برای یک بخش مفید باشد اما باید ابعاد و زوایای مختلف و تاثیرات آن بر سایر بخش‌ها را نیز به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
جهانگیری صادرات غیرنفتی را از مهمترین پیشران‌های اقتصاد کشور برشمرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده نظام بانکی 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیشران اقتصاد پرداخت خواهد کرد که در این راستا واحدهای تولیدی که فعالیت صادراتی دارند در اولویت خواهند بود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده مبنی بر ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات گفت: این موضوع در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شد و به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه ماموریت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را در این خصوص تدوین و ارائه کند.
وی گردشگری را از مهمترین محورهای صادرات برشمرد و با تاکید بر لزوم حمایت از بخش گردشگری گفت: علاوه بر بخش گردشگری شرکت‌های دانش بنیان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که این شرکت‌ها در حقیقت به جای صادرات کالا از طریق فروش دانش و خدمات فنی برای کشور ارزآوری می‌کنند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر این که کشورهای همسایه مهمترین بازارهای هدف صادرات غیر نفتی هستند، گفت: میزان واردات 15 کشور همسایه ما سالانه بیش از 1100 میلیارد دلار است و این درحالی است که ایران سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد
وی با تاکید بر اهمیت توجه هر چه بیشتر به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه افزود: صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است و اهمیت صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق،‌ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی دو چندان است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: ایران عضویت در اوراسیا را با این استدلال پذیرفت که برای صادرات 300 تا 500 قلم کالا از طرف کشورهای عضو این اتحادیه به ایران امتیاز داده شد تا با تعرفه پایین و یا صفر نسبت به صادرات اقدام کند و امتیاز مشابهی نیز به کشورهای طرف مقابل برای صادرات به ایران داده شد که لازم است صادر کنندگان به سرعت سهم خود را در بازار این کشورها پیدا کنند و شاهد تراز منفی نباشیم.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی خاطر نشان کرد: وقتی روسیه ازسوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد برای تامین نیازهای خود از محصولات ایرانی استفاده کنند اما مشکلی که پیش رو بود این بود که شرکت‌های بزرگ و صاحب برند صادراتی در ایران وجود نداشت. باید اتاق بازرگانی با همکاری فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان با فوریت شرکت‌های بزرگی برای رونق صادرات تشکیل بدهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم یکی از راهبردها برای مقابله با تحریم را مشارکت مردم و فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: این یک شعار نیست بلکه سیاست دولت و سیاست وزارت صمت است که تشکل‌ها، بخش خصوصی و مردم محور فعالیت‌های اقتصادی باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم توسعه صادرات را یکی از راه‌های دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و گفت: بسیاری از کشورها با تاکید بر بخش صادرات توانسته‌اند به رشد بالای اقتصاد دست پیدا کنند.
مساله تامین مالی صادرات، مالیات بر ارزش افزوده، نبود متولی واحد و مدیریت یکپارچه برای سیاست‌گذاری در امر صادرات از مهمترین مسائلی بود که ازسوی رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد
گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از شرکت‌های ممتاز صادراتی و نیز 6 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه صادرات با اهدا تندیس قدردانی شد.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسات فوق‌العاده هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ ارز 4200 تومانی برای تامین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تصویب شد معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی صادرات: همبستگی و انسجام ملی راه عبور کشور از شرایط دشوار است دستگیری محرک اصلی حمله به کنسولگری ایران درنجف گمانه‌زنی‌ها درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام باید زنده بماند مدیرکل ضدتروریست وزارت اطلاعات: 79 نفر از عوامل اغتشاشات اخیر در خوزستان دستگیر شدند سازمان جنگل‌ها و مراتع برای آذر ماه برنامه‌ریزی کرد بسیج ملی برای کاشت 14 میلیون نهال درسراسر کشور دکتر روحانی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان: تلاش دولت مهیا کردن بستر مناسبی برای عملی ساختن قانون حمایت از حقوق معلولان است این، عدالت مالیاتی نیست برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در مسسجد نور تهران برگزای مراسم یادبود مرحوم سیف‌الله یزدانی