سازمان جنگل‌ها و مراتع برای آذر ماه برنامه‌ریزی کرد بسیج ملی برای کاشت 14 میلیون نهال درسراسر کشور

بخش خبری: برای نخستین بار در خارج از روز درختکاری،14 میلیون نهال از روز پنجشنبه تا پایان آذر در نقاط مختلف کشور غرس می‌شود و تا پایان سال در مجموع 34 میلیون نهال در نقاط مختلف کشور غرس خواهد شد.
خسرو شهبازی،سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دیروز در نشست خبری گفت: برای این کار سازمان جنگل‌ها از مشارکت فعال بسیجیان، جوانان عضو جمعیت هلال احمر، 97 هزار دهیار، مروجان و سایر گروه‌های اثرگذار اجتماعی، معتمدین محلی، قهرمانان، مدال‌آوران، نام‌آوران‌ ملی و استانی، نخبگان فرهنگی و هنری، شخصیت‌های مذهبی به ویژه اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی استفاده استفاده می‌کند.
وی درباره علت غرس نهال در خارج از فصل درختکاری اسفند ماه افزود: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی آب و هوایی، با نظر کارشناسان، تصمیم گرفتیم تا کار نهال‌کاری را به جای اواخر زمستان به فصل پاییز موکول کنیم. زیرا در دهه چهل میزان بارش حدود 300 میلیمتر در کشور بوده، اما در دهه اخیر میانگین بارش‌ها به 240 میلیمتر رسیده است.
وی گفت: کاشت 14 میلیون نهال به نیت 14 معصوم(ع) بوده و شروع آن از شهر قم خواهد بود.


سرپرست سازمان جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: با کاشت این 14 میلیون نهال، 57 هزار و 745 هکتار، زیر کشت خواهد رفت.
وی گفت: این عملیات در 243 شهر، 332 مکان و در 31 استان توسط 33 اداره کل منابع طبیعی در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.
آقای شهبازی در خصوص تنوع زیستی کاشت این نهال‌ها افزود: یک میلیون و 100 هزار اصله از این نهال‌ها در مراتع، 230 هزار اصله در جنگل‌ها، 2 میلیون اصله در بیابان‌ها و 9 میلیون و 700 هزار اصله برای زراعت چوب در کشور کاشته خواهد شد که تا امروز بی‌سابقه بوده است.
وی ادامه داد: مردم برای کمک و همیاری می‌توانند با شماره تلفن‌های 02122488534 و 09191234212 تماس بگیرند و در عملیات کاشت نهال کمک و همیاری رسانند.
شهبازی گفت: تا امروز همه چاله‌های کاشت این نهال‌ها آماده شده و تمام نهال‌هایی که کاشته می‌شود به صورت کشت گلدانی است و امکان انتقال آن به هر مکانی در کشوردر خارج از فصل درختکاری هم وجود دارد.
وی در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح نیز افزود: در هر هکتار آماده‌سازی چاله کاشت، انتقال و در نهایت کاشت نهال و آبیاری آن، حدود 3 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد.
آقای شهبازی ادامه داد: هم‌اکنون مشکل مالی درخصوص اجرای این طرح نداریم و بخشی از بودجه این طرح را از صندوق توسعه ملی و بخش دیگر را از منابع جنگلی شمال و زاگرس تامین کرده ایم.
سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سوالی در ارتباط با شهرک‌سازی یکی از معاونت‌های سازمان صدا و سیما در اراضی موسوم به جنگل و جلگه در شمال کشور گفت: رهبر معظم انقلاب به ما فرموده‌اند که حتی اگر حوزه علمیه نیز بخواهد به جنگل‌ها دست‌اندازی کند اجازه ندهید و این موضوع خط قرمز ما است.
شهبازی افزود: این موضوع بعد از این جلسه حتما توسط معاونت‌های ذیربط در سازمان جنگل‌ها، مراتع بررسی و نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی افزود: در بخش‌های مختلف تجاوز به حریم جنگل و مرتع ما پرونده‌ها را به محاکم قضایی ارسال می‌کنیم و قوه قضائیه در این زمینه‌ها می‌تواند کمک کند.
وی با بیان این که دوست دارم چشمم از کاسه سر خارج شود، اما یک درخت کنده یا قطع نشود در باره طرح انتقال آب خزر به کویر سمنان هم گفت: از لحظه‌ای که سرپرست سازمان جنگل‌ها شده‌ام تاکنون، هیچ‌گونه درخواست رسمی و یا نامه‌ای در خصوص انتقال آب خزر به کویر دریافت نکرده‌ام و اطلاعی درباره اجرای این طرح ندارم.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسات فوق‌العاده هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ ارز 4200 تومانی برای تامین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تصویب شد معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی صادرات: همبستگی و انسجام ملی راه عبور کشور از شرایط دشوار است دستگیری محرک اصلی حمله به کنسولگری ایران درنجف گمانه‌زنی‌ها درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام باید زنده بماند مدیرکل ضدتروریست وزارت اطلاعات: 79 نفر از عوامل اغتشاشات اخیر در خوزستان دستگیر شدند سازمان جنگل‌ها و مراتع برای آذر ماه برنامه‌ریزی کرد بسیج ملی برای کاشت 14 میلیون نهال درسراسر کشور دکتر روحانی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان: تلاش دولت مهیا کردن بستر مناسبی برای عملی ساختن قانون حمایت از حقوق معلولان است این، عدالت مالیاتی نیست برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در مسسجد نور تهران برگزای مراسم یادبود مرحوم سیف‌الله یزدانی