گزارش همدلی از ستاد انتخابات کشور و روز دوم ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم؛

تنور انتخابات گرم‌تر می‌شود
همدلی| در دومین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و با ثبت نام تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس، فضای نسبتا سرد روز اول تا حدودی به گرمی گرایید. با این وجود انتظار خبرنگاران برای حضور چهره‌های سیاسی مهم و شناخته شده کشور برای نام‌نویسی در این روز، تا آخرین ساعات اداری دیروز برآورده نشد. البته در همین مورد سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در مجموع از 2 روز اول 1۵۵۱ نفر ثبت نام کرده‌اند که نام‌نویسی یک هزار و ۲۶۵ نفر از آنان نهایی شده است و بقیه هم در حال ثبت‌نام هستند. او تاکید کرد: ۹۱درصد از داوطلبان تاکنون مرد و بقیه زن هستند. او از علاقه‌مندانی که مایل هستند برای ثبت نام به ستاد انتخابات مراجعه کنند درخواست کرد که پیش از آن حتما شرایط خود را با قانون و شرایطی که در اطلاعیه‌های ستاد انتخابات منتشر شده مطابقت دهند و مدارک مورد نیاز را آماده کرده و بعد مراجعه کنند. به گفته موسوی داوطلبان تا شانزدهم آذر برای نام نویسی فرصت دارند و می‌توانند مدارک خود را کامل کرده و برای ثبت نام به ستادها مراجعه کنند. دیروز از میان نمایندگان ادوار مجلس،‌هادی مقدسی نماینده مردم بروجرد در مجلس هشتم، سلیمان فهیمی نماینده پارس‌آباد در دوره هفتم و محمد عباسپور نماینده دوره‌های چهارم، ششم و هفتم مجلس از جمله چهره‌های سیاسی بودند که با حضور در وزارت کشور برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم ثبت نام کردند. همچنین حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در دوره نهم مجلس که برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این که از حوزه انتخابیه خاش و میرجاوه در انتخابات مجلس شرکت می‌کند، اظهار کرد: صحبت‌های رهبری فصل‌الخطاب و لازم‌الاجرا برای همه است. من با توجه به سابقه حضور در مجلس، احساس کردم که به ندای رهبری لبیک گفته و در انتخابات شرکت کنم. از خداوند هم می‌خواهم که توفیق بدهد تا بتوانم به نحو احسن وظایف قانونگذاری و نظارت را انجام دهم. وی در پاسخ به این پرسش که از طریق چه جریان سیاسی وارد انتخابات می‌شوید، تصریح کرد: من حزب ندارم و خادم مردم و پیرو رهبری هستم. پشنگ درباره هزینه‌های انتخاباتی خود خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم، هشتم و نهم ریالی هزینه نکرده‌ام. من یک بازنشسته فرهنگی هستم و با اعتماد مردم وارد انتخابات شدم. چیزی برای پنهان کردن ندارم.
سلیمان فهمیمی گیگلو نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلان‌دوز چهره دیگری بود که برای ثبت نام پیش از ظهر دومین روز انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرد. او که نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است در گفت‌وگو با ایرنا درباره حضور نیافتنش در دوره‌های قبل گفت: من در دور نهم ثبت نام و رای نخست را کسب کردم اما به دلیل کشیده شدن آن دوره از انتخابات به دور دوم، رقیب از من پیشی گرفت و نتوانستم وارد مجلس شوم. در دوره دهم هم صلاحیت من برای انتخابات احراز نشد.
این نماینده سابق مجلس که خود را اصول‌گرا می‌داند، اضافه کرد: اگرچه در اصل اصول‌گرا هستم اما در این انتخابات به صورت مستقل شرکت می‌کنم. از دیگر نمایندگان ادوار مجلس که دیروز در انتخابات ثبت نام کرد، ولی آذروش نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بود. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من از اصلاح‌طلبان معتدل هستم و قرار است از حوزه اردبیل در انتخابات شرکت کنم.او اضافه کرد: من حاضرم هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف برای مردم اعلام کنم. البته تمامی هزینه‌هایم شفاف و روشن است و توسط مردم تهیه شده‌ است. آذروش خاطرنشان کرد: قطعاً افرادی که با هزینه‌های گزاف وارد انتخابات می‌شوند، وام‌دار غیر مردم بوده و در مجلس دغدغه‌های مردم را دنبال نخواهند کرد. وی تصریح کرد: وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت بر آن است و باید بکوشند در مسیر حل معضلات و مشکلات مردم و جامعه قدم بردارد. وی گفت: اگر نماینده‌ای خدای نکرده به غیر از مردم متصل بوده و به فکر جریان و گروه خاصی باشد، قطعاً نمی‌تواند رسالت عظیم و سنگین و بار سنگین وکالت مردم را برعهده بگیرد. نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: مجلس باید محل انسان‌های کاربلد، کارآمد، آگاه، باسابقه، دلسوز و امانتدار باشد. این در حالی است که امانتداری یعنی عدم وام‌داری به هیچ فرد و جریان و اینکه فرد نماینده کاملا به صورت مستقل برای مردم آمده و در جهت خدمت به آنان باشد.از نمایندگان فعلی مجلس نیز محمد خدابخشی نماینده فعلی الیگودرز و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، با حضور در وزارت کشور برای نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کرد. خدابخشی در جمع خبرنگاران گفت: دغدغه اصلی مردم ثبات اقتصادی است و فقدان آن رای مردم نگران کننده است. او اشاره کرد: از تیم اقتصادی دولت انتظار می‌رود که در این ارتباط بهتر عمل کند، ولی ما نمایندگان مجلس هم باید راه حلی برای این نگرانی‌ها داشته باشیم. وی افزود: در مجلس یازدهم باید ثبات اقتصادی، توجه به معیشت مردم و اصلاح ساختار بودجه در دستور کار اصلی باشد و می‌بایست بودجه متناسب با شرایط کشور تنظیم شود.


این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های انتخاباتی‌ خود، گفت: من در دوره گذشته در کل کشور کمترین هزینه انتخاباتی را داشتم و به طور کلی در گردهمایی‌های انتخاباتی که شام و ناهار، مطرح باشد، شرکت نمی‌کنم. پیش از این هم در جلسات معرفی خودم در انتخابات فقط با چای از دعوت شدگان پذیرایی می‌شد. خدابخشی در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به عملکرد خود در چهارسال گذشته می‌دهد، اظهار کرد: نمره را باید مردم بدهند اما فکر می‌کنم که با توجه به شرایط تحریم، فعالیت‌های من نسبتاً خوب بوده‌ است. در میان ثبت نام شوندگان دیروز در انتخابات مجلس، نام سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان هم دیده شد. او درباره گرایش سیاسی خود گفت: به جریان اصول‌گرایی تعلق دارم و در بین اصول‌گرایان به جریان نواصول‌گرایی و قالیباف نزدیک‌تر هستم.
مدیرمسئول روزنامه خراسان در پاسخ به این سوال که آیا آقای قالیباف در قامت نامزد انتخاباتی وارد عرصه انتخابات مجلس می‌شوند یا خیر گفت: باید صبر کنیم. اما اعتقاد ایشان هم بر نواصول‌گرایی است و از این خط حمایت می‌کنند.
مرتضی مرتضوی معاون پارلمانی وزارت ارتباطات، همایون سامعه نجف‌‌آبادی رئیس انجمن کلیمیان ایران و شهاب‌الدین صدر نماینده ادوار مجلس، از دیگر چهره‌های سیاسی بودند که در دومین روز برای نامزدی درانتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند.
دیروز همچنین نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس با ثبت نام توحید نوبخت، فرزند محمدباقر نوبخت رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه از حوزه انتخابیه شهر رشت، ادامه پیدا کرد. پیش از این پدر و عموی او نیز سابقه نمایندگی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را داشته‌‎اند. محمد شاهی عربلو، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از دیگر افرادی بود که دیروز برای این دوره از انتخابات مجلس نام‌نویسی کرد. همچنین سیدشهاب‌الدین صدر نماینده مجلس هشتم نیز برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در محل ثبت نام فرمانداری تهران حضور یافت. با توجه به حضور تعداد بیشتری از علاقه‌مندان برای نشستن بر صندلی وکالت در روز دوم و حضور برخی چهره‌‎های آشنا نه نامی در بین ثبت نام کنندگان، به نظر می‌رسد چهره‌های شاخص سیاسی به روال دوره‌های قبل ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول کنند. در فضایی که هنوز احزاب سیاسی دچار اختلافات مختلفی هستند، احتمالا این چند روز ابتدایی را درگیر تعیین تکلیف موضع خود خواهند بود و بی‌تردید در روزهای آینده ستاد انتخابات وزارت کشور شلوغ‌تر می‌شود. چهره‌هایی که تصمیمشان برای حضور در انتخابات قطعی می‌شود و خود را برای ثبت نام آماده می‌کنند.