آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های بنزینی اعلام شود

نمایندگان مجلس خواستار اعلام رسمی تعداد کشته شدگان حوادث اخیر در پی گران شدن بنزین شدند. رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نباید این فرصت را به دست بیگانگان داد تا با دادن اطلاعات غلط از طریق رسانه‌های معاند به مردم، اعتماد مردم را نسبت به مسئولان و نظام 
سلب کنند.
علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت داشتن رفتار صادقانه با مردم بیان کرد: تمام مسئولان باید بدانند که مردم نامحرم نیستند. امروز اگر از اطلاع رسانی رسمی درباره تعداد کشته شدگان و افرادی که در نا آرامی‌های اخیر دستگیر شده اند، امتناع کنیم، رسانه‌های معاند اطلاعات غلط در اختیار مردم قرار می‌دهند.
وی در ادامه اظهار کرد: ما باید به این باور برسیم که با پنهان کاری امنیت جامعه بالا نمی‌رود بلکه باید با مردم صادقانه صحبت کرد و واقعیت‌ها را به مردم گفت. نباید این فرصت را به دست بیگانگان بدهیم تا با دادن اطلاعات غلط از طریق رسانه‌های معاند به مردم، اعتماد مردم را نسبت به مسئولان و نظام سلب کنند.


نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: ما در هر زمینه ای نیاز به شفافیت داریم. حتی اگر در خصوص طرح اصلاح قیمت بنزین نیز با مردم صادقانه صحبت می‌کردیم دیگر شاهد این اتفاقات در کشور نبودیم. مردم ما در دوران جنگ تحمیلی و حتی در دوران تحریم‌ها پای نظام و انقلاب خود ایستاده اند. نباید اجازه دهیم اعتماد مردم نسبت به مسئولان خود سلب شود.
بختیار در ادامه تاکید کرد: مراجع رسمی باید آمار دقیق کشته شدگان و افرادی که در درگیری‌های اخیر دستگیر شده اند را به طور دقیق اعلام کنند تا دیگر رسانه‌های معاند این فرصت را پیدا نکنند با ارائه آمارهای غلط به فضاسازی بپردازند.
مسئولان آمار کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر را اعلام کنند وگرنه...
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم گفت که اگر مسئولان آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند نمایندگان آن را منتشر خواهند کرد.
‏به گزارش ایسنا، محمود صادقی در مطلبی در صفحه شخی خود در توییتر خود نوشت: « هشدار به مسئولان!
‏اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.»
نهادهای مسئول شفاف‌سازی کنند
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم  از پیام خود به رئیس جمهور ۲ روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین خبر داد و با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق طبیعی شهروندان طبق قانون اساسی است بر ضرورت تامین امنیت شهروندان معترض از سوی نهادهای ذی ربط تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از امیدنامه، محمدرضا عارف در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان، از حضور مستمر و فعالیتهای این حزب جوان در شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان قدردانی کرد و با اشاره به محور فعالیتهای حزب ندا که بر عهده جوانان است، یادآور شد: در شرایطی که حزب ندا فعالیت خود را آغاز کرد و بعضا مورد برخی هجمه‌ها قرار گرفت شخصا به دلیل رویکرد جوانگرایی این حزب از شما حمایت کردم و در دو کنگره حزب ندا بر لزوم تداوم رویکرد جوانگرایی تاکید کردم.
وی اصلاحات را یک پروسه تدریجی و مستمر دانست و تصریح کرد: اصلاحات تعطیل بردار نیست و راه حل مشکلات کشور را حاکمیت گفتمان اصلاح طلبی می‌دانم به همین دلیل معتقدم  هیچکس حق ندارد به نمایندگی از گفتمان اصلاح طلبی از یاس و ناامیدی در داخل این جریان صحبت کند.
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حزب ندا در مسیر رعایت اصول گفتمان اصلاح طلبی تاکنون فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: اگر در یک حزب سیاسی مواضع متفاوت و متناقض از سوی اعضای حزب درباره موضوعات مختلف گرفته شود نشان از عدم انسجام تشکیلاتی است و احزاب ما بخصوص احزاب اصلاح طلب باید دقت کنند یک صدا از حزب درباره موضوعات مهم ملی شنیده شود.
وی درباره پیشینه  شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان نیز گفت: در جبهه اصلاحات اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در سال ۹۳-۹۲  به این نتیجه رسیده بودند که باید ساز و کاری برای اجماع در داخل خانواده اصلاحات تعبیه شود و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ساز و کار مناسبی برای تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از سوی اعضای شورای هماهنگی مطرح شد.
عارف مبنای فعالیت شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان را خرد جمعی دانست و گفت: تجربه فعالیت ۲ دوره شورای عالی اصلاح طلبان که اکنون در  دوره سوم آن قرار دادیم نشان داده از این ساز و کار جواب گرفتیم البته نافی برخی مشکلات نیستیم به عنوان مثال اعضای حقوقی شورای عالی اصلاح طلبان عموما در جلسات به نمایندگی از حزب خود صحبت نمی‌کنند و بعضا نظرات شخصی خود را بیان می‌کنند.
وی در همین زمینه ادامه داد: اگر برخی نخبگان اصلاح طلب به جای موضع گیری در فضای رسانه ای در کارگروه‌های تخصصی شورای عالی اصلاح طلبان وقت بیشتری می‌گذاشتند مطمئنا برخی مشکلات راحت تر حل می‌شد.
رئیس شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان انسجام و وحدت را برای اصلاح طلبان بسیار حیاتی برشمرد و تصریح کرد: بعد از موفقیت‌هایی که شورای عالی اصلاح طلبان در انتخابات‌های گذشته داشت، وحدت و انسجام ما از داخل خانواده اصلاحات هدف گیری شده است.
وی با یادآوری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در خرداد ۹۶ ، گفت: بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات شوراها در کلان شهر چه توهین‌هایی که به منتخبین مردم از سوی افراد مدعی صورت نگرفت به جای قدردانی از مردم بواسطه اعتماد به لیست امید همان افراد مدعی می‌خواستند از مردم به دلیل رای به لیست امید  به نوعی انتقام بگیرند.
رئیس فراکسیون امید با اشاره به اظهارنظرهایی که درباره انتخابات مجلس در فضای رسانه ای کشور صورت می‌گیرد، گفت: قرار نیست انتخابات مجلس یازدهم آخرین انتخابات باشد باید در صحنه بمانیم و تاثیرگذار باشیم.
وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق طبیعی شهروندان طبق قانون اساسی است، بر ضرورت تامین امنیت شهروندان معترض از سوی نهادهای ذی ربط تاکید کرد و گفت: حفظ جان و مال شهروندان برای ما بسیار مهم و حیاتی است از نهادهای مسئول تقاضا دارم درباره اغتشاشات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع رسانی کنند و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد برای مردم که باید آنها را محرم بدانیم روشن شود و در مجلس نیز از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و نیز کمیته‌ای که درهمین خصوص در فراکسیون امید تشکیل شده است به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد و به مردم گزارش 
خواهیم داد.
یک عضو کمیسیون اصل نود هم  از تشکیل «کمیسیون ویژه » برای پیگری حوادث اخیر خبر داد.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درخصوص حوادث اخیر کشور گفت: هفته گذشته رؤسای سه فراکسیون جلسه‌ای درباره ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین  داشتند و  به این جمع بندی رسیدند کمیسیون اصل نود به موضوع ورود کند و ما هم بر اساس آن‌چه که آئین‌نامه اجازه می‌دهد یک «کمیسیون ویژه» برای بررسی اتفاقات تشکیل خواهیم داد.
وی درباره مواردی که این کمیسیون بررسی خواهد کرد، گفت: ما در کمیسیون ویژه حوادث ناشی از بعد از گرانی‌های بنزین، گلایه‌ها و آنچه که این روزها اتفاق افتاده را بررسی خواهیم کرد زیرا راه قانونی و نظارتی مجلس تشکیل چنین کمیسیونی است.
وی درباره اینکه آمار دقیقی از افراد مجروح و یا کشته شده اتفاقات اخیر در دست نیست، آیا خانواده‌هایی که فردی را در حوادث اخیر از دست داده‌اند می‌توانند به «کمیسیون ویژه» مراجعه کنند، گفت: اگر این کمیسیون ویژه که در آئین‌نامه هم وجود دارد به تصویب برسد یکی از منابعی که ما به سراغ آن خواهیم رفت خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان
 هستند.