دوباره بوی مرموز

شهروند| یازده ماه بعد از آن بعدازظهری که بویی عجیب در تهران پیچید و معلوم نشد که از کجا آمده، دوباره بویی بد به مشام اهالی پایتخت رسید. بوی مرموز هفت محله را فرا گرفت و مثل ‌سال پیش، اهالی شهر به هم خبر دادند. ستاد بحران در استانداری فعال شد و کارشناسان گروه‌گروه راهی محله‌های مختلف شدند تا منشأ آن را پیدا کنند. بویی که عصر دیروز به مشام اهالی محله‌های فردوسی، شمس‌آباد، انقلاب، امام حسین(ع) و آزادی رسید، همانی بود که دی‌ماه ‌سال پیش در شهر پیچیده بود، یک هفته سروصدا به پا کرده بود و به منابع مختلف نسبت داده شد و دست آخر معلوم نشد که منشأ آن کجاست.
شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که گروه‌های کارشناسی جهت بررسی موضوع به مناطقی که بوی نامطبوع در آنجا احساس می‌شد، اعزام شدند. «در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شده و اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران در این مناطق درحال بررسی موضوع است.»
دیروز در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران موضوع بوی نامطبوع مطرح شد و محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت: «همکاران ما درحال آنالیز این موضوع هستند تا منشأ این بو را پیدا کنند. قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم، در مورد تشخیص منشأ آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.» به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران هم درخصوص مرکاپتان‌ها از نماینده اداره گاز استان پرسید که علی فارسیجانی، رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز استان تهران در پاسخ گفت: «مرکاپتان‌ها در ایستگاه‌های ورودی شهر به شبکه گاز تزریق می‌شوند و اقدامات کنترلی روی آنها براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط اعمال می‌شود. گاز به ‌صورت طبیعی هنگامی که از طریق خطوط انتقال به ورودی‌های تهران می‌رسد، به خودی خود بویی ندارد و هنگام ورود به دروازه‌های شهر به دلیل ایمنی و ضرورت اطلاع شهروندان هنگام نشتی مرکاپتان‌های مایع با نظارت‌های کامل براساس حجم گاز مصرفی به گاز تزریق می‌شود تا بودار شود و هنگام نشتی شهروندان بوی گاز را تشخیص دهند.»یکی از کارشناسان محیط‌زیست شهرداری که نخواست نامش عنوان شود، عصر دیروز به «شهروند» خبر داد که این موضوع از سوی مدیریت بحران استانداری درحال پیگیری است. او گفت که ‌سال گذشته هم که چنین بویی در پایتخت پیچید، دلیل آن معلوم نشد. بعدازظهر دوازدهم دی‌ پارسال بود که بوی تعفن در بخش وسیعی از پایتخت استشمام شد و در گمانه‌زنی‌های مختلف شکستگی لوله فاضلاب، نشت گاز در پالایشگاه تهران و فعال‌شدن آتشفشان دماوند به‌عنوان دلایل احتمالی عنوان شد. هیچ‌کدام این دلایل اما تأیید نشدند و تلاش مأموران آتش‌نشانی و کارشناسان محیط‌زیست برای یافتن منشأ بو بی‌نتیجه ماند. روابط عمومی پالایشگاه تهران، آبفای تهران و سازمان پسماند شهرداری ارتباط بو با این مراکز را رد کردند. محیط‌زیست شهرداری هم دلیل دقیقی برای بو پیدا نکرد و آتش نشانی هم اعلام کرد که اطلاعی از منشأ بو
 در دست نیست.