خوب، بد، زشت



حامد جیرودی / «باید به دنبال رفتار حرفه‌ای درست باشیم، چون می‌خواهیم فوتبال ایران پیشرفت کند. وقتی مربی ایتالیایی و ترکیه‌ای و بازیکنان خارجی می‌آوریم، این‌ها کمک می‌کند که فوتبال ایران را بهتر کنیم. اشتیاقی که در طرفداران ایرانی می‌بینیم، خیلی مهم است. من خودم هم این را انتقال می‌دهم و برای خارج از ایران گواه این اشتیاق هستم، چون خیلی‌ها خارج از ایران از محبوبیت فوتبال در ایران خبر ندارند. خیلی از اطلاعات لیگ ایران به خارج از کشور نمی‌رود ولی این فضا و شرایط فوق‌العاده است.» این بخشی از صحبت‌های آندره‌آ استراماچونی در نشست خبری بعد از تساوی 2-2 استقلال برابر سپاهان است. سرمربی ایتالیایی آبی‌پوشان پایتخت، نه تنها اشراف خوبی از لحاظ فنی روی تیم و شاگردان پیدا کرده بلکه با این اظهار نظرها نشان می‌دهد درباره کلیت فوتبال ایران هم به دیدگاه مناسبی دست پیدا کرده است. استراماچونی یکی از خارجی‌های سرشناسی است که با سابقه سرمربیگری اینتر ایتالیا به ایران آمده و می‌خواهد به آرزوهای خود و هواداران استقلال جامه عمل بپوشاند. او به واسطه عملکردش در هفته‌های اخیر نگاه علاقه‌مندان به فوتبال را به خود جلب کرده، گرچه سرمربی استقلال تنها خارجی خبرساز فوتبال ایران در روزهای اخیر نبوده و بازیکنان و مربیان خارجی دیگری هم بوده‌اند که به واسطه عملکرد مثبت یا منفی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.
استقلال دیدنی با استراماچونی


استقلال که تا پیش از مصاف با سپاهان صاحب 8 برد پیاپی (6 پیروزی در لیگ و 2 بازی در جام حذفی) شده بود در این بازی نوار پیروزی‌هایش قطع شد. با این حال، فوتبالی که آبی‌ها ارائه دادند، نشان داد تیم استراماچونی هفته به هفته درحال بهتر شدن و پیشرفت است و با قرار گرفتن روی پله سوم جدول و در شرایطی که تنها یک امتیاز کمتر از سپاهان و شهرخودرو دارد، می‌توان استقلال را یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی لیگ نوزدهم قلمداد کرد. تیم تحت هدایت استراماچونی پس از اینکه تراکتور را در تبریز از پیش رو برداشت، برابر سپاهان که تیم بدون باخت لیگ است و بهترین خط دفاعی را هم در اختیار دارد، با ارائه فوتبالی برتر 2 بار در جریان بازی دروازه این تیم را باز کرد که پیش از این در لیگ جاری برای سپاهان رخ نداده بود. به نظر می‌رسد استقلالِ استراماچونی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
دیاباته؛ مهاجمی زهردار
قطعاً شیخ دیاباته یکی از چهره‌های ویژه استقلال در فصل جاری است. مهاجم 31 ساله اهل مالی در 9 بازی لیگ مجموعاً 526 دقیقه بازی کرده و برابر تراکتور هت‌تریک کرد و به صنعت نفت آبادان هم گل زد. او در بازی با سپاهان گل دوم استقلال را به ثمر رساند تا پنجمین گلش را برای آبی‌پوشان بزند و در رده دوم جدول گلزنان لیگ قرار بگیرد. دیاباته که با درخشش در ترکیب آبی‌ها نگاه‌ها را به خود جلب کرده، 3 کارت زرد هم گرفته و در آستانه چهار اخطاره شدن و محرومیت نیز قرار دارد.
گولسیانی؛ مدافع مطمئن و گلزن
در بازی سپاهان و استقلال، گل اول بازی را گئورگی گولسیانی به ثمر رساند. مدافع 28 ساله گرجستانی که اولین بار در فوتبال ایران به ذوب آهن پیوست و در لیگ هفدهم برای تیم امیر قلعه‌نویی بازی کرد. گولسیانی فصل گذشته برای نساجی به میدان رفت و 5 گل هم برای قائمشهری‌ها به ثمر رساند. او در این فصل به سپاهان آمده تا برای دومین بار شاگرد قلعه‌نویی شود. گولسیانی در این فصل در 11 بازی 990 دقیقه در ترکیب سپاهان بازی کرده، بدون اینکه حتی در یک بازی تعویض شود و این نشان از اعتماد ژنرال به او دارد. گولسیانی که 2 کارت زرد هم گرفته، در هفته ششم هم به ذوب آهن گل زد و این دومین گل او برای سپاهان در این فصل بود.
کی‌روش استنلی؛ آقای گلی با هَند واضح
مطمئناً یکی از چهره‌های خبرساز بازی سپاهان و استقلال، کی‌روش استنلی سوارز فراز مهاجم 31 ساله و برزیلی اصفهانی‌ها بود. بازیکنی که فصل گذشته با 16 گل به همراه هموطنش لوسیانو پریرا مندز که در فولاد توپ می‌زند، عنوان آقای گلی مشترک لیگ هجدهم را به دست آورد. کی‌روش در این فصل در 10 بازی لیگ، 736 دقیقه به میدان رفته و 3 گل هم به پرسپولیس، ذوب آهن و تراکتور زده است. با این حال، عدم گلزنی او در 7 بازی نشان می‌دهد که کی‌روش از روزهای خوب فصل گذشته‌اش فاصله گرفته است. او در بازی با استقلال خطای هند واضحی را در محوطه جریمه تیمش انجام داد که از چشم داور بازی پنهان ماند و با خوش شانسی خودش و تیمش، پنالتی به سود استقلال گرفته نشد.
صنعت نفت؛ تیم خوب اسکوچیچ
در هفته دوازدهم نتیجه غیرمنتظره دیگری هم رقم خورد و صنعت نفت آبادان 1-0 شهرخودرو را که تا پیش از این دیدار صدرنشین بود، در مشهد شکست داد تا شاگردان دراگان اسکوچیچ به پیروزی ارزشمندی دست یابند. این مربی 51 ساله کروات که سابقه هدایت ملوان، فولاد و خونه به خونه را در کارنامه خود دارد، در حالی این فصل هدایت صنعت نفت را برعهده گرفت که آبادانی‌ها در وضعیت مالی بدی به سر می‌برند. با این حال، اسکوچیچ تیم خوبی را ساخته که توانسته فولاد، گل گهر،سایپا، تراکتور و حالا شهرخودرو را شکست دهد و با 19 امتیاز و با تفاضل گل کمتر نسبت به پرسپولیس و فولاد، در رده ششم جدول قرار بگیرد.
براندائو؛ فسخ بدون گل زده
جونیور براندائو را باید یکی از بدترین خریدهای تاریخ فوتبال ایران دانست. مهاجم 24 ساله برزیلی که با وعده زدن گل‌های زیاد به پرسپولیس پیوست و شماره 7 معروف علی پروین هم به او داده شد اما در بازی‌هایی که برای سرخپوشان پایتخت به میدان رفت، هیچ نشانی از هموطنان معروف خود و حتی «فوتبالِ برزیلی» نداشت و گاهی در استپ کردن توپ هم عاجز بود تا جایی که گابریل کالدرون بارها او را گزینه نهم فهرست خرید خود معرفی کرد. براندائو که در 5 بازی لیگ، 273 دقیقه به میدان رفت، نه گلی به ثمر رساند و نه پاس گلی داد و در کل حضورش هیچ تأثیری نداشت. او پنجشنبه گذشته با توافقی که با مسئولان پرسپولیس داشت، با دریافت 102 هزار دلار قراردادش را فسخ کرد تا پرونده یکی از بدترین خریدهای خارجی پرسپولیس، بسته شود.