300 نفر در تهران بازداشت شده‌اند

گروه سیاسی/ نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضائیه همچون جلسه پیش، با موضوع  حوادث اخیر کشور آغاز شد. غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران بار دیگر اعلام کرد که ما کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و علی‎رغم اینکه فاقد مجوز قانونی بودند، اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی‎دانیم. او همچنین گفت که تخریب اماکن و اموال عمومی و غارت فروشگاه‎ها و مراکز دولتی و به شهادت رساندن مدافعان امنیت و کشتن جمعی از شهروندان بیگناه کار گروه خاصی از اراذل و اوباش بود که وابستگی آنها به گروهک‎های ضدنظام و خارج‎نشین محرز شده است.
اسماعیلی آمار بازداشتی‎های تهران را هم 300 نفر اعلام کرد. او گفت: «اکثریت بازداشت‎شدگان حوادث اخیر که در روزهای اغتشاشات بازداشت بودند، آزاد شدند و امروز عدد بازداشتی‌های ما به حداقل رسیده است. در تهران تعداد بازداشتی‌ها ۳۰۰ نفر است که در مورد آنها تأکید شده که مقامات قضایی با بررسی دقیق، وضعیت بازداشت‎شدگان را روشن کنند. کسانی که در زمره خرابکاران هستند، در اسرع وقت پرونده‎شان به دادگاه ارسال شود و باقیمانده آنها نیز آزاد خواهند شد.» اسماعیلی درباره اینکه آیا عنوان محاربه و افساد فی‎الارض در مورد بازداشت‎شدگان صادق است، گفت: ما به عنوان دستگاه قضا پیشداوری نمی‎کنیم و ابتدا رکن مادی اعمال مجرمانه منتسب به هر فرد را بررسی می‎کنیم و اگر انتساب داشت، رکن معنوی و بعد رکن قانونی را بررسی می‎کنیم تا ببینیم اقدام شخص با کدام عناوین مجرمانه قانون ما انطباق دارد. ما براساس اسناد و مدارک و دلایل در پرونده و ادله جمع‎آوری شده در چارچوب ضوابط به اتهامات رسیدگی می‎کنیم. برای ما رسیدگی عادلانه برمبنای قانون موضوعیت دارد. پیشداوری نمی‎کنیم که مفسد فی‎الارض و یا محاربند یا اقدام‌شان تخریب بوده یا اقدام علیه امنیت ملی بوده است‌.
 بسیاری از آمار کشته‎های اعلامی گروه‎های معاند زنده هستند
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درخصوص جبران خسارات جانی و مالی اعتراضات اخیر و رقم کشته ‏شدگان، گفت: اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام‌ می‌شود، کذب محض است و آمار کمتر از ارقام ادعایی آنهاست. بین رقم ادعایی از تعداد کشته‌ها و اسامی اعلام شده تفاوت وجود دارد. کشته‎های بی‎ربط و عادی را در این زمینه هم آوردند و تلاش داشتند به کشته‌های اغتشاشات اخیر ربط بدهند و این در حالی است که بسیاری از آمار کشته‎های آنان زنده هستند. در حوادث سال ۸۸ هم به عنوان مثال گفتند سعیده پورآقایی فوت کرده و مراسم ترحیمی هم به اسم او گرفتند که درست نبود و این فرد زنده بود. این شگردها کهنه است. این در حالی است که در حوادث اخیر هم شاهد بودیم گفته‌اند نیکتا اسفندانی دختر 14 ساله در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است در حالی که هم پزشکی قانونی و هم خانواده او تأیید می‎کنند او در اثر مسمومیت فوت کرده است. بخش قابل توجهی از افراد هم توسط اشرار و ازادل و اوباش کشته شدند و بسیاری از مأموران برای برقراری نظم هم با اسلحه‌های این اشرار زخمی شدند. بسیاری از تیرخوردگان هم در بیمارستان‌ها تأیید می‌‌کنند که از ناحیه اشرار تیر خوردند. ما مدعی هستیم که تعدادی از کشته شدگان از سوی اشرار کشته شده‌اند و دشمنان آمارسازی می‎کنند. اسماعیلی درخصوص دانشجویان بازداشتی در این حوادث هم گفت: در ارتباط با حوادث اخیر تعدادی از دانشجویان که در زمره معترضین بودند و آنها را جزو اراذل و اوباش نمی‌دانیم، بازداشت شدند ولی به لحاظ نگاه ویژه رئیس قوه قضائیه به دانشجو، ایشان دستور داد که به این گروه از بازداشت شدگان به شکل ویژه‌ای نگاه شود و از تعداد دانشجویان بازداشت شده اکثریت آنها آزاد شدند و اکنون تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و امیدوارم آنها نیز بزودی آزاد شوند.


 بازداشت بدهکار 3 هزار میلیاردی
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری، اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری یکی از بدهکاران بزرگ بانکی، گفت: یکی از بدهکاران بانک اقتصاد نوین بازداشت شده و اکنون هم در بازداشت هست. رقم بدهی او ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و تا امروز 2 هزار و 500 میلیارد تومان را تسویه کرد و بزودی باقیمانده بدهی این فرد تسویه خواهد شد. ما به سراغ بدهکاران بانکی دیگر هم خواهیم رفت.
وی درباره آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز هم گفت: پرونده گسترده‌ای است و تا امروز اطلاعات خوبی از این پرونده به دست آمده است. هم در دستگیری این متهم اقدام اطلاعاتی بی‎نظیر اتفاق افتاد و هم در جمع‎آوری اطلاعات این پرونده. انبوهی از اطلاعات در اختیار ماست. عزیزان‌مان در سازمان اطلاعات سپاه که کاشف و ضابط پرونده هستند، مشغول بررسی و انطباق محتویات به دست آمده‎اند. در زمانی که پایگاه فعال بود، اخبار جعلی زیاد داشت و تشخیص سره از ناسره نیازمند کار کارشناسی دقیق است که در حال انجام است.
 بازداشت فرماندار شهر قدس صحت ندارد
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته شده فرماندار شهر قدس به دلیل اظهاراتش مبنی بر صدور دستور تیراندازی بازداشت شده، آیا خبر بازداشت صحت دارد و آیا او حق داشته که دستور تیراندازی بدهد، گفت: بازداشت او صحت ندارد. اینکه چنین حرفی را زده را نمی‎دانم از مقامات مربوطه بپرسید. اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد به اتهام ارتباط با کانال آمدنیوز دستگیر شد هم گفت: بازداشت این فرد را تأیید می‌کنیم. او اتهامات متعدد دارد. از بیان جزئیات اتهامات معذوریم. موضوع ارتباط با این شبکه یکی از مواردی است که در مورد وی مطرح است. پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دستگیری پسر یکی از وزرای سابق را تأیید می‌کنید و جزییات اتهامات وی چه بوده است، گفت: اصل خبر که بازداشت انجام شده را تأیید می‌کنم. این متهم تنها نیست و چهار نفر از مرتبطین با پرونده در بازداشت هستند. این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است. درست است که شما بزرگواری کردید اسم نیاوردید. اما این امر از ضمیرهایی‌ است که مرجع خود را براحتی پیدا می‌کند. پس از بیان جزییات اتهامی معذورم و به شکل کلی می‌گویم که این پرونده در ارتباط با موضوع اقتصادی و مالی است.

پیگیری وزرای مرتبط با پرونده زنجانی
اسماعیلی درباره ارتباط برخی وزرای دولت دهم با پرونده بابک زنجانی گفت: تحقیق از برخی وزرا انجام شده و اصل آن هم به موضوع نفت و دور زدن تحریم‌ها برمی‌گشت. برای وزرا کیفرخواست صادر نشده. ‌بخشی از پرونده هم مربوط به، به اصطلاح جعبه سیاه بابک زنجانی بود؛ لذا پرونده بسیار وسیع است که بخشی از آن در حال رسیدگی است و بخشی هم رسیدگی شده است.