پیام خصوصی آمریکا برای مذاکره

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با بيان اينکه با ادامه روند افزايش مصرف بنزين، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزين تبديل مي‌شديم، افزود: براي اينکه بتوانيم خودکفا باشيم و مصرف بنزين را کنترل کنيم، طرح سهميه‌بندي و اصلاح قيمت بنزين اجرا شد. حجت‌الاسلام حسن روحاني روز سه‌شنبه و همزمان با روز جهاني افراد داراي معلوليت در ديدار صميمي با جمعي از افراد داراي معلوليت، نخبگان معلول و نمايندگان تشکل‌هاي فعال در حوزه معلولان، اين ديدار را فرصتي ارزشمند توصيف و اظهارکرد: مهم‌ترين مساله در اين زمينه نگاه مردم و مسئولان به اين قشر از جامعه است. رئيس‌جمهور با بيان اينکه افراد داراي معلوليت حدود 10 درصد از مردم جامعه را تشکيل مي‌دهند، گفت: نگاه ما نسبت به اين بخش از جامعه بايد نگاه انسان‌هاي والا و فرهيخته‌اي باشد که با مشکلات بيشتري زندگي را مي‌گذرانند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در ديدار با نمايندگان جامعه معلولين کشور را در ادامه مي‌خوانيد:
در دو سال اول دولت يازدهم در تحريم قرار داشتيم، بعد از آن با کاهش شديد قيمت نفت مواجه شديم به طوري که قيمت نفت به طور ميانگين از 112 دلار در هر بشکه به کمتر از 30 دلار رسيد و فشار اقتصادي زيادي به دولت وارد شد. البته اواخر سال 94 و در سال 95 با اجرايي شدن توافق برجام توانستيم نفت بفروشيم و روابط بانکي و تجاري با کشورها داشته باشيم و سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي موفق به سرمايه‌گذاري در کشور شدند و شرايط بهتر شد اما دوباره با خروج غيرقانوني آمريکا از برجام با مشکل تحريم و فشار اقتصادي بي‌سابقه‌اي مواجه شديم.
اين تحريم‌هاي بي‌سابقه که به گفته خودشان سخت‌ترين فشار اقتصادي بوده است با اين هدف انجام شد که به خيال خودشان تا پايان سال 98 ما را به زانو درآورند و نه تنها آمريکا که کشوري جاني و تروريست است، ساير کشورها نيز فکر مي‌کردند اين اتفاق در مورد ايران خواهد افتاد. به رغم همه اين فشارهاي اقتصادي سنگين و تحريم‌هاي ناعادلانه، مردم ايران عزت خود را حفظ کردند و با مقاومت و تحمل سختي‌ها، از شرايط سخت ايجاد شده عبور کرده و پيروز شدند و نشان دادند که با ايستادگي و مقاومت خود اجازه نخواهند داد دشمن به اهدافش دست يابد.
وقوع حوادث و بلاياي طبيعي همچون زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب در سال 97 و سيل گسترده اوايل سال جاري که 25 استان کشور را دربرگرفت و خسارت‌هاي فراواني ايجاد کرد، همه تلاش دولت در سال‌هاي اخير اين بوده که برغم مشکلات اقتصادي خسارت‌هاي عظيم زلزله و سيل در کشور را جبران کند.


مروز شرايط به گونه‌اي است که آنها خودشان به‌دنبال گفت‌وگو و مذاکره هستند و پيام‌هاي خصوصي مي‌فرستند، پيام‌ها و درخواست‌هايي که به صورت خصوصي براي مذاکره مي‌فرستند برخلاف شعارهايي است که به صورت عمومي مطرح مي‌کنند و اروپايي‌ها که واسطه هستند نيز اين را مي‌دانند.
علت اجراي طرح اصلاح قيمت بنزين اين بود که با افزايش بي‌رويه مصرف، در شرايط تحريم نيازمند واردات بنزين نشويم. با ادامه روند افزايش مصرف بنزين، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزين تبديل مي‌شديم. براي اينکه بتوانيم خودکفا باشيم و مصرف بنزين را کنترل کنيم، طرح سهميه‌بندي و اصلاح قيمت بنزين اجرا شد و درآمد حاصل از اين طرح که حدود 31 هزار ميليارد تومان است نيز به طور کامل در اختيار اقشار آسيب‌پذير جامعه قرار مي‌گيرد.
معتقديم بايد گذشته را پشت سر گذاشته و به آينده بنگريم و با همکاري مشکلات منطقه را حل و فصل کنيم. سياست‌هاي دولت عربستان سعودي در سوريه، عراق و لبنان هيچ دستاوردي برايشان نداشته و اميدواريم مسئولان اين کشور مسير سياست خود را تغيير دهند. از منظر جمهوري اسلامي ايران هيچ مشکلي براي توسعه روابط با همسايگان و تجديد روابط با عربستان سعودي وجود ندارد. معتقديم در راستاي تامين امنيت و ثبات در منطقه بايد همه کشورها در کنار يکديگر قرار داشته باشند.