یادداشت

درباره حرف‌های انصاری‌فرد، منزوی و واکنش فدراسیون فوتبال
حرف‌های پوپولیستی مدیران نباید خریدار داشته باشد

رسول مجیدی



قرار بود لیگ امسال لیگی بدون تنش باشد. بدون تهمت و افترا. بدون جانبداری. بدون مصاحبه‌های تنش‌زا. ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هم در ابتدای لیگ عزم‌شان را جزم کرده بودند تا با این صحبت‌ها برخورد کنند.
آنها در هفته‌های ابتدایی آنقدر سختگیر شده بودند که حتی صدای برخی از رسانه‌ها هم درآمد که دیگر این همه احضار و بازخواست لازم نیست و در تمام دنیا مربیان ممکن است در کمال احترام نسبت به تصمیمات داوران انتقاد کنند.
حالا اما در میانه فصل اوضاع -مطابق پیش‌بینی‌ها- برگشته به همان روال سابق. حالا دوباره بازار تهمت داغ است. مدیرعامل پرسپولیس در پربیننده‌‌ترین شبکه تلویزیونی می‌گوید: «دوست ندارند ما قهرمان شویم» و بعد دلایلی برای خودش می‌آورد که می‌توان حق را به او داد. فردایش کامران منزوی، عضو هیأت مدیره استقلال می‌گوید: «تمامی ارکان فدراسیون فوتبال، از بالا تا پایین و تمامی رده‌های ملی و غیر ملی در اختیار یک رنگ بخصوص است».
ظاهراً شهر دوباره شلوغ شده است. اگر تا سال‌های پیش فقط مدیران و طرفداران سرخابی‌ها به همدیگر طعنه می‌زدند حالا پای مدیران تراکتور و سپاهان هم به این دعوا باز شده. همه به نظرشان در حق تیم‌شان اجحاف می‌شود و جالب اینکه همه موفق شده‌اند قشری از طرفداران را با خود همراه کنند!
مدیران قطعاً از این نگاه پوپولیستی ضرر نمی‌کنند. همین دیروز بیشتر صفحه‌های طرفداری پرسپولیس پر شده بود از حمایت انصاری‌فرد. او به دلیل سال‌ها حضورش در فضای فوتبال ایران خوب رگ هواداران فوتبال را می‌شناسد. مسأله اینجاست که چرا تصمیمات فدراسیون فوتبال طوری گرفته می‌شود که همه خود را ضرر دیده می‌دانند و حرف‌شان هم در بین طرفداران‌شان خریدار دارد؟
چرا این فضا در فوتبال ایران وجود دارد که حتی طرفدارانی که کمتر وارد وادی چنین بازی‌هایی می‌شوند این روزها دارند با جو همراه می‌شوند که همه نتایج بیرون از زمین رقم می‌خورد. قطع به یقین چنین نیست اما مسأله این است که تصمیمات فدراسیون‌نشینان به گونه‌ای است که کار را برای دفاع از این هجمه‌ها سخت کرده.
در لیگ امسال هم ظاهراً قرار است حواشی 3 فصل گذشته تکرار شود. اگر تا سال گذشته موفقیت‌های پرسپولیس باعث می‌شد تا برخی دلیل چنین اتفاقی را به مسائل بیرونی ارتباط دهند، حالا زمین بازی عوض شده و پرسپولیسی‌های زخم ‌خورده از این اتهامات، حرف‌های مدیرعامل تیم‌شان را در اینستاگرام‌شان بگذارند و از آن دفاع کنند.
مهم این است که فدراسیون طوری واکنش نشان دهد که دیگر اهالی فوتبال به این راحتی همدیگر را محکوم نکنند. و البته مهم‌تر اینکه، فدراسیون باید طوری تصمیم‌گیری کند که این ذهنیت برای طرفداران فوتبال به وجود نیاید. سپاهان و استقلال و پرسپولیس و تراکتور ندارد؛ فدراسیون باید با شفافیت و نگاه یکسان، شرایط را به سمتی ببرد که این حرف‌های پوپولیستی خریداری نداشته باشد. به سمتی که چنین ذهنیت‌هایی به وجود نیاید.