فرار از استيضاح يا پاسخگويي؟

آرمان ملي: استعفا مي‌دهند تا استيضاح نشوند و اين امر به صورت يک رسم و عادت در ميان وزرا وجود دارد. آخرين نمونه استعفا به‌جاي استيضاح به وزير جهادکشاورزي باز مي‌گردد. در شرايطي که مجلس طرح استيضاح وزير جهادکشاورزي را در دستور کار داشت، رئيس‌جمهور با استعفاي وي موافقت کرد تا حجتي استيضاح نشود. برخي ازمديران حجتي بازداشت و از تخلفات مالي دراين وزارتخانه گفته مي‌شد که همين امر سبب راي نمايندگان به استيضاح حجتي شد. نمايندگاني مانند جواد کاظم‌نسب، عضو کميسيون کشاورزي مجلس تاکيد کردند که استيضاح وزير کشاورزي راي خواهد آورد و او برکنار مي‌شود. پيش از او هم وزير بهداشت يعني قاضي‌زاده هاشمي استعفا داده بود. در اواخر سال گذشته بود که خبر استيضاح وزير بهداشت پررنگ شد اما رئيس‌جمهور بدون تعلل با استعفاي قاضي‌زاده هاشمي موافقت کرد. علي نوبخت، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس 11 دي همان سال ضمن تأييد خبر استعفاي وزير بهداشت به دليل کاهش بودجه سال آينده اين وزارتخانه، ادعاي وزير را رد کرد و يادآور شد: «بايد گفت در بودجه، بودجه بيمه سلامت و وزارت بهداشت افزايش داشته است. وي همچنين از به جريان افتادن طرح استيضاح وزير بهداشت خبر داد و استعفاي قاضي‌زاده هاشمي را اقدامي در جهت فرار از آن ارزيابي کرد. جالب‌ترين استعفا براي فرار از استيضاح به سيدمحمد بطحايي وزير وقت آموزش و پرورش مربوط است که قرار بود کانديداي مجلس شود اما نشد. دو وزير قبلي وعده‌اي براي آينده نداده بودند.
وعده بي‌حاصل براي فرار از استيضاح
وزير مستعفي آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال که دليل استعفاي شما از وزارت آموزش و پرورش، نامزد شدن در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي عنوان شد، پيرو اين موضوع چه زماني براي داوطلبي انتخابات ثبت‌نام خواهيد کرد، گفت: خير، من بنايي بر ثبت نام در انتخابات مجلس ندارم. سيدمحمد بطحايي تاکيد کرد: من کار معلمي را با هيچ کار ديگري عوض نمي‌کنم، به همکاران خودم در آموزش و پرورش توصيه مي‌کنم در انتخابات شرکت کنند، زيرا حل مشکلات کشور تنها توسط افرادي که نگاه فرهنگي دارند قابل حل است.
استعفا به بهانه مجلس؟


اين پاسخ بطحايي عجيب بود. در زماني که بطحايي استعفاي خود از جلوس بر کرسي وزارت آموزش و پرورش را تقديم رئيس‌جمهورکرد، شرکت در انتخابات مجلس يازدهم دليل اين تصميم بطحايي عنوان شد اما ظاهرا وزير مستعفي آنچه درآن روز گفته شد را فراموش کرده است. 16 خرداد سال جاري بودکه دفتر سخنگوي دولت اعلام کرد سيدمحمد بطحايي وزير آموزش و پرورش به دليل شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده است. همچنين به دنبال استعفاي بطحايي، رئيس‌جمهوري نيز پيش از موعد مقرر ثبت نام براي کانديداتوري مجلس، با اين استعفا موافقت نموده است. در آن روزها نمايندگاني به بطحايي اعتراض کردند که چرا کرسي دولت را براي جلوس بر کرسي مجلس ترک کرده است. به عنوان نمونه 30خرداد ذوالنوري نماينده قم در مجلس خطاب به رئيس‌جمهور گفت: «آقاي رئيس‌جمهور؛ وعده داده بوديد که صادقانه با مردم رفتار کنيد. وزارت آموزش و پرورش با حساب استاد، شاگرد و کارمندانش حدود 16 ميليون نفر جمعيت دارد که بيش از جمعيت چند کشور اروپايي است. به نظر شما مردم اين استدلال را مي‌پذيرند که وزيري اين حوزه گسترده را رها کند و به احتمال نسيه نماينده شدن نقد زيرساختي‌ترين وزارتخانه را رها کند؟» يا يک خبرگزاري اصولگرا نوشت: «از پخش مسابقات فوتبال در مدارس تا مسائلي چون آزار و اذيت جنسي در يک مدرسه غيرانتفاعي در تهران و همچنين انتقاداتي که نمايندگان اصلاح‌طلب به نوع واکنش وزير به موضوعات مختلف داشتند، همه و همه زمزمه‌هاي حضور بطحايي در مجلس را پررنگ‌تر مي‌کرد و شايد بايد منتظر وي در مجلس مي‌بوديم اما همه آنهايي که احتمال حضورشان در مجلس مي‌رفت، استعفا ندادند و بطحايي که هيچ‌کس فکر کانديدا شدنش را نمي‌کرد با تسليم متني که پس از اعلام ربيعي سخنگوي جديد دولت منتشر شد، استعفايش را از دولت اعلام کرد؛ به‌طوري‌که فقط دقايقي لازم بود تا حسن روحاني نيز در متني سه خطي ضمن تشکر از اين وزير، استعفايش را بپذيرد.» در آن زمان تعداد کمي از نمايندگان پيش‌بيني رفتار امروز بطحايي را داشتند، مانند جعفرزاده ايمن‌آبادي نماينده رشت که خردادماه گفت: «علت استعفاي بطحايي کانديداتوري مجلس نيست و واقعيت اين است که علت استعفاي وزير آموزش و پرورش عدم رضايت رئيس‌جمهور از وزير آموزش و پرورش بود. بطحايي قصد ورود به انتخابات مجلس را ندارد و اگر امروز نيز به اين تصميم رسيده است، اين تصميم به هيچ عنوان تصميم درستي نيست.» 22 تيرماه هم که رفتن بطحايي به دانشگاه آزاد قطعي شد برخي رسانه‌ها دليلي که براي استعفايش از وزارت آموزش و پرورش منتشر شده بود، چنين به او يادآور شدند: «پيش از اين اعلام شده بود، سيدمحمد بطحايي، وزير مستعفي آموزش و پرورش که چندي‌پيش به بهانه ثبت نام براي شرکت در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از وزارت آموزش و پرورش استعفا کرده بود، با حکم طهرانچي به عنوان معاون مهارتي و آموزش‌هاي عمومي (سازمان سما) در دانشگاه آزاد اسلامي منصوب خواهد شد»، اما بطحايي به‌رغم مشاهده هجمه‌هاي مخالفان دولت به رئيس‌جمهور به بهانه استعفاي او حاضر نشد به شرح دليل واقعي استعفا بپردازد يا برنامه‌اش براي حضور در مجلس را تکذيب کند.