ثبت نام‌های عجیب و غریب پارلمانی

آرمان ملي: چهارشنبه چهارمين روز ثبت نام نامزدهاي انتخابات مجلس بود و بيش از روزهاي گذشته شاهد حضور چهره‌هاي نام آشنا و مطرح اصلاح‌طلب و اصولگرا بوديم. جايي که چهره‌هايي چون حجت‌الاسلام هادي غفاري، مهدي شيخ، محمدرضا خباز و داريوش قنبري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب و حميد رسايي و محمدصادق کوشکي از چهره‌هاي اصولگرا به ثبت نام در انتخابات پرداختند. در همين راستا سخنگوي ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار داشت: «مجموع داوطلبان انتخابات در چهار روز گذشته به 4781 نفر رسيد که 88 درصد مردان و 12 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند.»
چهارمين روز ثبت نام
ثبت نام نامزدهاي يازدهمين دوره مجلس به چهارمين روز خود رسيد و در اين روز نيز تعداد زيادي از کانديداها براي امر ثبت نام به وزارت کشور و فرمانداري‌هاي تهران و شهرستان‌ها رفتند. نکته جالب ثبت نام‌‌هاي روز چهارم حضور چهره‌هاي نام آشناي اصولگرا و بعضا اصلاح‌طلبي بود که بالاخره براي ثبت نام حضور بهم رسانده بودند. هر چند حضور اصولگرايان از اصلاح‌طلبان چشمگير‌تر بود و گويا آنها وضعيت به مراتب مشخص‌تري در انتخابات نسبت به اصلاح‌طلبان داشتند. گرچه به‌نظر مي‌رسد طي روزهاي آينده کم‌کم شاهد حضور اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان‌ها براي ثبت نام در انتخابات باشيم. در اين راستا کارن‌خانلري نماينده ادوار ارامنه شمال نخستين کسي بود که با حضور در وزارت کشور در انتخابات ثبت نام کرد. پس از وي نيز مجيد فهميده برادر شهيد حسين فهميده، حميد رسايي نماينده سابق تهران، هادي غفاري نماينده دور اول مجلس، عليرضا منادي نماينده ادوار مجلس، مهدي وکيل‌پور دبيرکل حزب توسعه و عدالت، عبدالرضا ترابي نماينده سابق گرمسار، سيدمحمد مهدي پورفاطمي نماينده ادوار مجلس، جمشيد ايراني رئيس فراکسيون اعتدالگرايان خانه احزاب، جواد شرفخاني عضو شوراي مرکزي حزب مردمسالاري، سيدعباس حسيني حشمتيان رئيس شعبه 11 دادگاه کيفري استان تهران و عزت‌ا... اکبري نماينده سابق قائمشهر ثبت نام کردند. در همين راستا پيرو ثبت نام نمايندگان فعلي مجلس در انتخابات؛ اين امر روز گذشته نيز ادامه يافت که طي آن علي ادياني نماينده فعلي قائمشهر، مهرداد بائوج لاهوتي نماينده فعلي لنگرود و داوود محمدي و مهدي شيخ نمايندگان فعلي تهران، معصومه آقاپور نماينده فعلي شبستر، جلال ميرزايي نماينده فعلي ايلام و محسن کوهکن نماينده فعلي لنجان در انتخابات ثبت نام کردند. همچنين همزمان با وزارت کشور فرمانداري تهران نيز روز شلوغي از ثبت نام‌ها را پشت سر گذاشت. در اين بين ابوالفضل سروش نماينده فعلي تهران، محمدرضا خباز استاندار سابق خراسان شمالي، جاويد قربان اوغلي سفير سابق ايران در کنيا، ابوالفضل زهره‌وند سفير پيشين ايران در ايتاليا، مهدي دادفر دبير انجمن واردکنندگان خودرو، عزت‌ا... تالارپشتي نماينده ادوار مجلس، محمدصادق کوشکي فعال اصولگرا و داريوش قنبري نماينده سابق تهران به ثبت نام در يازدهمين دوره انتخابات مجلس يازدهم پرداختند. همچنين فرهاد رهبر رئيس هيات نظارت بر انتخابات استان تهران با حضور در فرمانداري تهران از روند ثبت نام نامزدهاي يازدهمين دوره مجلس‌ در فرمانداري تهران، بازديد کرد و در جريان امور قرار گرفت.
ثبت نام 4781


سخنگوي ستاد انتخابات کشور در پايان چهارمين روز ثبت‌نام کانديداها اظهار کرد: مجموع داوطلبان انتخابات در چهار روز گذشته به 4781 نفر رسيد که 88 درصد مردان و 12 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند. ايسنا نوشت؛ سيداسماعيل موسوي گفت: جوان‌ترين کانديدا امروز ثبت‌نام کرده که 30 سال سن دارد و مسن‌ترين 74 سال سن داشته است. وي افزود: 4 درصد از اين ميان تحصيلات حوزوي، 13 درصد دکترا و 77 درصد کارشناسي ارشد دارند و بقيه ليسانس و ديگر رده‌هاي تحصيلي را دارا هستند. سخنگوي ستاد انتخابات تاکيد کرد: استان‌هاي تهران، اصفهان و خراسان رضوي بيشترين داوطلبان را داشته‌اند و 3 نفر هم از خارج از کشور ثبت‌نام کرده‌اند و در نهايت به طور متوسط 16 نفر براي هر کرسي رقابت مي‌کنند.
مرور مستمر قانون انتخابات
رئيس ستاد انتخابات استان تهران اظهار داشت: يکي از وظايف ذاتي وزارت کشور برگزاري انتخابات است و با توجه به حساسيت بالاي اين مهم، بايد به‌ نحو احسن آن را به انجام رسانيم. شکر‌ا... حسن‌بيگي در چهاردهمين جلسه هماهنگي انتخابات شهرستان پيشوا گفت: فرماندار‌ها بايد آرايش انتخاباتي بگيرند و با تمهيدات و برنامه‌ريزي‌هاي لازم اجازه ندهند خدشه‌اي به انتخابات وارد شود. معاون سياسي اجتماعي استاندار تهران افزود: بايد وقت گذاشت و به صورت مستمر قانون انتخابات را مرور کرد تا بتوان انتخاباتي بر مبناي مرّ قانون برگزار و از آراي مردم صيانت کرد. وي ادامه داد: قانونگرايي شاه‌بيت فعاليت‌هاي ما در انتخابات است و تمام تلاشمان اين است که در اولين انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامي بر مبناي قانون عمل کرده و انتخاباني باشکوه و با مشارکت حداکثري مردم برگزار کنيم. رئيس ستاد انتخابات تهران بيان کرد: هر آنچه در انتخابات به دنبال آن هستيم از جمله بي‌طرفي، صيانت از آراي مردم، امنيت و... همه در عمل به قانون نهفته است. حسن‌بيگي تصريح کرد: با توجه به نقش حساس فناوري اطلاعات و نماينده فرماندار در روز انتخابات بايد از افراد مجرب و آموزش ديده در اين راستا بهره گرفته شود تا در روز انتخابات با مشکلي در اين زمينه مواجه نشويم‌.
فراخوان اصلاح‌طلبان براي ثبت نام
شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان طي بيانيه‌اي از نخبگان و افراد واجد صلاحيت و سلامت براي ثبت نام در يازدهمين دوره انتخابات مجلس يازدهم دعوت کرد. در متن اين فراخوان آمده است: شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان ضمن درک شرايط خطير کشور و فشارهايي که بر گرده مردم سنگيني مي‌کند، بر ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي کشور براي پيگيري خواست و مطالبات مردم، از همه نخبگان، زنان و مردان واجد صلاحيت و سلامت دعوت مي‌کند تا در مهلت مقرر در انتخابات يازدهمين دور مجلس ثبت نام کنند و اجازه ندهند شأن و جايگاه نهاد قانونگذاري کشور از رأس به حاشيه رود. در بخش ديگري از اين فراخوان آمده است: اين شورا تأمين الزامات انتخابات پرشور، عادلانه و بر اساس رعايت مر قانون را لازمه و شرط اصلي مشارکت و اعتماد مردم به صندوق‌هاي راي و انتخابات مي‌داند و از نهادهاي نظارتي و اجرايي مي‌خواهد، با رعايت قانون نسبت به تأمين اين الزامات متعهد باشند.
حاشيه‌هاي ثبت نام
ثبت نام‌هاي ديروز مجلس صحنه‌هاي حاشيه‌اي نيز کم نداشت. در ساعات ابتدايي صبح حسين ‌ا...کرم رئيس شوراي هماهنگي حزب‌ا... و برادر شهيد محمدحسين فهميده براي ثبت‌نام به سالن شماره يک وارد شدند که ا...کرم در جمع خبرنگاران ثبت‌نام در انتخابات را رد کرد و گفت آمده‌ام تا به صورت نمادين از حضور نسل جوان و انقلابي در مجلس حمايت کنم. چهره حاشيه‌ساز ديگر حميد رسايي نماينده سابق تهران بود که با جمعي از همراهان دوربين به دست وارد سالن شد و کليدي را به نشانه اعتراض به سياست‌هاي حسن روحاني بالا گرفت و از لزوم تغيير در ترکيب مجلس و دولت سخن گفت. چهره ديگر حاشيه‌ساز و جنجالي هادي غفاري عضو مجمع نيروهاي خط امام بود که پس از ثبت نام گفت علم غيب ندارم بدانم تاييد صلاحيت مي‌شوم يا نه. مرتضي آقاتهراني نيز که سه‌شنبه براي ثبت نام حاضر شده بود ديروز براي تکميل مدارک به فرمانداري تهران مراجعه کرد.