مواضع ضد و نقيض صداوسيما در قبال دعوت از اصلاح طلبان

آرمان ملي - مطهره شفيعي: تنها مانده که يک تابلوي بزرگ در مقابل درِ جام جم نصب کنند و بر آن بنويسند ورود اصلاح‌طلبان ممنوع! برخورد صداوسيما با فراکسيون اميد شبيه ممنوع‌التصويرهاست. چرا که در عمل چنين ممنوعيتي وجود دارد و مسئولان اين رسانه نمي‌توانند منکر آن شوند که نمونه بارز آن جلوگيري از حضور غلامحسين کرباسچي دبيرکل حزب کارگزاران بود. ديروز ايسنا نوشت: «غلامحسن کرباسچي که روز سه‌شنبه به برنامه «عصرانه» دعوت شده بود، در آخرين لحظات از حضورش در اين برنامه ممانعت به عمل آمد. پس از اين ماجرا، کرباسچي در توئيتي، توضيحاتي را درباره حضورش در اين برنامه نوشته است. او در اين زمينه توضيح داده است: «با اصرار زياد از من مي‌خواستند در برنامه عصرانه شبکه افق درباره پيام اخير آقاي ميرحسين موسوي صحبت کنم. من با اين ملاحظه که نمي‌آيم فحاشي کنم و حرف خود را مي‌زنم، دعوت را پذيرفتم. تا ساعت 7 شب يعني زمان آغاز برنامه بارها پيام دادند و تلفن زدند. وقتي رسيدم به اتاق گريم رفتم و بعد استوديو. تيتراژ برنامه که شروع شد گفتند به اتاق بغل بروم. مدير شبکه با خجالت بسيار آمد که ميرباقري معاون سيما مخالف است! نفهميدم به خاطر موسوي بود يا حضور من و يا هر دو. دلم براي مجري حيران شده و جوانان دست‌اندرکار و عذرخواهي مکررشان سوخت».
ممانعت نکرديم
عصر ديروز صداوسيما درصدد توجيه رفتاري برآمد که با کرباسچي داشتند. مدير شبکه افق گفت: وضعيت نارضايتي عمومي مردم از اعلام و نحوه اجراي سهميه‌بندي بنزين داراي وجوهي است که نياز به حضور گروه‌هاي سياسي مختلف دارد. شبکه افق در رويکرد خود به دنبال گفت‌وگوي صريح با افکار و آراي مختلف کشور است و فرصت را براي حضور مدافعان فکري و رسانه‌اي فراهم کرده است. جلال غفاري قدير ادامه داد: البته استقبال طيف سياسي- فکري و رسانه‌اي حامي دولت، از گفت‌وگوهاي اين‌چنيني بسيار مغتنم است؛ چرا که ايشان هم به عنوان حامي دولت پاسخگوي وضع موجود باشند. سابقه شبکه افق هم در دعوت از ديدگاه‌هاي مختلف سياسي فکري کشور در اين زمينه موجود است که البته تاکنون از سوي برخي پاسخ داده نشده بود. حضور آقاي کرباسچي از اين قسم کار بوده است و امر جديدي محسوب نمي‌شود. هرچند پوزش از ايشان يک ادب و انتظار طبيعي از ميزبان است ولي لغو يک برنامه در اين بازه زماني اتفاق ويژه‌اي محسوب نمي‌شود و اينکه در اين زمينه حاشيه پردازي بشود، عجيب نيست. غفاري در پاسخ به اينکه آيا ممانعت از حضور غلامحسين کرباسچي روي آنتن زنده در آخرين لحظه، توسط معاون سيما صورت گرفته است، گفت: «در حقيقت ممانعتي در کار نبوده است؛ بايد هماهنگي سامانه‌اي اتفاق مي‌افتاد که خللي به وجود آمد و بعضي اوقات هم به دليل تراکم برنامه‌ها پيش مي‌آيد. ان‌شاءا... در يک فرصت مناسب ديگر از ايشان استفاده مي‌کنيم. وي درباره اينکه آيا منظور وي از خلل در هماهنگي سامانه‌اي به عدم هماهنگي با مسئولان سيما مربوط مي‌شود؟ توضيح داد: ما هميشه با حمايت معاون سيما همه جريانات به‌خصوص طرفداران دولت مستقر را به روي آنتن برده‌ايم. بنده هم به ايشان اين حرف را نزدم که آقاي ميرباقري ممانعت کردند. ايشان شايد برداشت‌شان اين بوده است. به لحاظ سامانه‌اي ما بايد مجوزي براي طرح موضوع توسط آقاي کرباسچي مي‌داشتيم که مراحلش طي نشده بود. حداقل مي‌شود گفت که با تأخير همراه بود. البته اين مساله دليل هم داشت؛ چرا که ديروز همايش منشور رسانه بود و درگيري‌ها هم زياد. يک مقدار تعلل از اينجانب بود و ما اصرار داريم و تلاش مي‌کنيم که ان‌شاءا... در يک فرصت مناسب در خدمت آقاي کرباسچي باشيم.
روايتي از رويکرد قهري با اصلاح‌طلبان


رويکرد قهري صداوسيما با اصلاح‌طلبان مربوط به امروز و ديروز و لغو برنامه با حضور دبيرکل حزب کارگزاران نيست بلکه خط و مشي برنامه‌ريزان آن سال‌هاست به‌طور ثابت در راستاي ممنوعيت شنيده شدن صداي اصلاح‌طلبان درعين تخريب آنهاست. چندي پيش عباس عبدي نوشته بود: «راديو تلويزيون ايران به مثابه رسانه در مفهوم عرفي جهان نيست. براي کارهاي خاص است، مثلا گاندو بسازد و در داخل دعوا درست کند يا ابزاري عليه جناح‌هاي سياسي شود. در کنار اين کارها چند برنامه سرگرمي مثل خندوانه و... هم بسازد. چه بسا پمپئو با راديو و تلويزيون ايران صحبت کند و اصلا ما حرف‌هايش را نشويم يا اگر هم پخش شود معلوم نيست ترجمه درست باشد، بنابراين به هدفش نمي‌رسد.» صداوسيما از نگاه بسياري، توان و نفوذ چند سال پيشِ خود را به عنوان رسانه فراگير در جامعه از دست داده است. اين وضعيت نه فقط به خاطر گسترش شبکه‌هاي مجازي که بيشتر به دليل عملکرد يک سويه و تنگ نظري‌ مسئولان جام جم است. مشي صداوسيما در تقابل با اصلاح‌طلبان در دولت اصلاحات نمايان بود که از جمله آنها پخش برنامه چراغ بود و در سال 77 به محل افشاگري روح‌ا... حسينيان درباره قتل‌هاي زنجيره‌اي اختصاص يافت. حسينيان که در آن دوران بيشتر با سوابق قضايي و رفاقتش با سعيد امامي شناخته مي‌شد، در آن برنامه برخي چهره‌هاي دست‌اندرکار در اين قتل‌ها را از حاميان دولت خواند و سعيد امامي را مظلوم لقب داد. يک سال بعد در سال 78 کوي دانشگاه و در سال 79 کنفرانس برلين و نمايش برخي تصاوير از اين کنفرانس درفروردين 79 موجب شد اصلاح‌طلبان، تلويزيون را در مقابل دولت ببينند. دولت اصلاحات راهي براي اصلاح روند صداوسيما نداشت اما دلواپسان داستان‌هاي زيادي درباره انتقام اصلاح‌طلبان از صداوسيما در آن سال‌ها نوشتند مانند تسنيم که مدعي شد: «بخشي از دوران رياست لاريجاني بر صداوسيما مصادف با دوره اصلاحات و مجلس ششم بود. پخش فيلم کنفرانس برلين در سال 78، پخش برنامه «هويت» و برنامه «چراغ» موجب شد تا مجلس ششم بر سر راه صداوسيما سنگ‌‌اندازي کند و به‌بهانه تحقيق و تفحص از اين سازمان، لاريجاني را تحت فشار قرار دهد. در اين دوره صداوسيما با کاهش بودجه از سوي مجلس روبه‌رو بود و بعد از پخش برنامه چراغ و سخنان روح‌ا... حسينيان درباره پشت‌پرده قتل‌هاي زنجيره‌اي در اين برنامه، از حضور لاريجاني در جلسات هيات دولت جلوگيري شد.»
دلخوري از درخواست عدم پخش اعتراف؟
به نظر مي‌رسد صداوسيما اکنون بهانه خوبي براي مخالفت با اصلاح‌طلبان دارد و آن هم مخالفت اين جريان سياسي با پخش اعترافات متهمان از صداوسيماست. نماينده مردم تهران گفت طبق قانون اساسي بايد دادگاه يک متهم علني پخش شود نه اينکه در مراحل رسيدگي پرونده اعترافاتي از او در صداوسيما پخش شود. احمد مازني درباره طرح فراکسيون اميد مبني بر ممنوعيت پخش اعترافات از طريق رسانه‌هاي ديداري و شنيداري گفت: طي سال‌هاي گذشته شاهد پخش اعترافات از افرادي بوديم که بعدها مشخص شد يا واقعي نبودند يا اينکه همه آن چيزي که بايد گفته نشده است. وي در بخش ديگري اظهارداشت: «فردي ابزاري در دست دشمن براي جاسوسي بوده است و از او استفاده شده در دادگاه بايد به اتهامات او رسيدگي شود و مجازاتش در همان جا هم صادر شود. اگر ما مي‌خواهيم حرف‌هاي او را بشنويم بايد دادگاهش را به طور علني پخش کنيم همان چيزي که قانون اساسي به ما مي‌گويد.»