تل‌آویو در کمای سیاسی

ائتلاف آبی-سفید ، «بنیامین نتانیاهو» را به شدت مورد حمله قرار داد و اعلام کرد که نباید فرصتی دیگر به او برای تشکیل دولت جدید داده شود.
«رام بن باراک»، عضو ائتلاف آبی- سفید در کنست اظهار داشت: اصلا منطقی و اخلاقی نیست و جهان هم این را قبول ندارد که به بنیامین نتانیاهو فرصت دهیم دولت جدید را تشکیل دهد، زیرا او متهم به رشوه و کلاهبرداری است و در صورتی که چنین کاری کنیم، وجهه ما نزد تمام دنیا خراب می‌شود. بن باراک با اشاره به اینکه حزب متبوعش هرگز در دولتی که نخست وزیر آن یک شخص متهم به فساد باشد، مشارکت نخواهد کرد، عنوان کرد: منطقه غور اردن را بدون نتانیاهو هم می‌توان به اراضی تحت حاکمیت «اسرائیل» ملحق کرد.
نتانیاهو اخیرا اعلام کرده که تصمیم دارد منطقه غور اردن را هم به اراضی اشغالی ملحق کند.
روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» صبح دوشنبه از پیشنهاد جدید حزب لیکود به ائتلاف آبی- سفید برای تشکیل دولت وحدت پرده برداشت.این روزنامه افزود که لیکود پیشنهاد داده تا نتانیاهو در ۶ ماه اول تشکیل دولت وحدت نخست وزیر باشد.


به گفته روزنامه مذکور، هدف از این کار دادن فرصتی ۶ ماهه به نتانیاهو برای الحاق منطقه غور اردن به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی است. اسرائیل الیوم اشاره کرد که مذاکرات بین ائتلاف آبی- سفید و لیکود به خاطر اختلاف بر سر اینکه چه کسی اول نخست وزیر باشد، همچنان بی‌نتیجه مانده است.
دیدار بی‌نتیجه گانتس و نتانیاهو 
از سوی دیگر آخرین دیدار بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی -سفید و بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود برای تشکیل دولت وحدت بی‌نتیجه به پایان رسید.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که گانتس و نتانیاهو سه شنبه ۴۵ دقیقه با یکدیگر در مقر وزارت جنگ در تل‌آویو دیدار کردند. هدف از این دیدار، گفت‌وگو در مورد راه‌های تشکیل دولت وحدت و جلوگیری از برگزاری دور سوم انتخابات بود اما منابع صهیونیستی گفته‌اند که این دیدار هم نتیجه‌ای در پی نداشته و مذاکرات دو طرف شکست خورده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود رژیم صهیونیستی به سمت برگزاری انتخابات برای سومین بار پیش برود.
به گفته منابع اسرائیلی نتانیاهو مقدمات برای برگزاری دور سوم انتخابات را آغاز کرده و این انتخابات ظرف یک سال برگزار خواهد شد. مهلت قانونی گانتس برای تشکیل دولت وحدت ۸ روز دیگر به پایان می‌رسد و اگر او نیز همانند نتانیاهو نتواند راهی برای خروج از بحران کنونی و تشکیل کابینه جدید پیدا کند، چاره‌ای جز برگزاری انتخابات سوم وجود نخواهد داشت. 
مسئولان لیکود مدعی شده‌اند که نتانیاهو از بسیاری از خواسته‌های خود کوتاه آمده اما با این حال گانتس با تشکیل دولت وحدت به خاطر فشارهای یائیر لاپید نفر دوم ائتلاف- آبی سفید مخالفت کرده است.
این در حالی است که گانتس روز گذشته از نتانیاهو درخواست کرد برای تشکیل دولت وحدت همکاری کرده و از برخی شروط و خواسته‌های خود کوتاه بیاید.
وی در کنفرانسی خبری پس از پایان جلسه حزب متبوعش اظهار داشت که ائتلاف آبی- سفید در انتخابات اخیر پیروز شد و ما آماده‌ایم دولت وحدت را تشکیل دهیم بدین گونه که سمت نخست وزیری بین آبی- سفید و لیکود نوبتی باشد. گانتس تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم اسرائیلی‌ها را به سمت انتخابات سوم که هزینه‌هایی هنگفت و غیرضروری در پی دارد، بکشانیم.
 او اخیرا در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: اعضای لیکود هم دیگر تحمل نتانیاهو را ندارند و او باری سنگین بر دوش آن‌هاست و لیکودی‌ها اکنون در گفتگوهای خود یا دیدارهایی که با من داشته‌اند، از تشکیل دولت وحدت بدون نتانیاهو سخن می‌گویند.
در همین حال، لیکود هم «یائیر لاپید» شخص دوم ائتلاف آبی- سفید را به شکست مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت متهم کرده است.
هشدار لیبرمن به گانتس
در همین راستا گزارش‌های اسرائیلی حاکی از این است که اعضای حزب «اسرائیل خانه ما» به آویگدور لیبرمن، رئیس این حزب برای پیوستن به دولت راست‌گرا با ریاست نتانیاهو فشار می‌آورند. منابع می‌گویند لیبرمن شخصا به فراکسیون آبی-سفید گفته که احتمالا به چنین دولتی خواهد پیوست. به گفته منابع معاونان رؤسای شهرداری‌های این حزب خواهان دیدار با لیبرمن شده‌اند تا او را به پیوستن به دولت کوچکی با ریاست نتانیاهو تشویق کنند. روزنامه هاآرتص نوشت که لیبرمن ائتلاف آبی- سفید را تهدید کرده که در صورت عدم توافق با نخست‌وزیری نتانیاهو در ۶ ماه اول به دولت راست‌گرای کوچکی با ریاست نتانیاهو خواهد پیوست.