تحقیر و تمسخر ترامپ در نشست رهبران ناتو

انبوهی از معترضان در جریان برگزاری نشست سران ناتو با حضور دونالد ترامپ در شهر لندن، با برپایی تظاهرات گسترده در این شهر به اقدامات و سیاستهای رئیس جمهور آمریکا و همینطور مسائلی نظیر افزایش بودجه‌های نظامی کشورها و تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای اعتراض کردند.
این تظاهرکنندگان با تجمع در خیابان‌های شهر لندن، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که همزمان با این تظاهرات در نشست سران ناتو حضور یافته بود را موضوع  اصلی اعتراضاتشان قرار دادند. در حالیکه رهبران ناتو سعی دارند در گردهمایی خود در لندن اتحاد را به نمایش بگذارند اما ویدئویی که از چند تن از آنها در کاخ ملکه انگلیس منتشر شده نشان می‌دهد که در حال غیبت کردن درباره عملکرد ترامپ هستند. در واکنش به این حواشی،به دنبال ناخوشنودی رییس جمهوری آمریکا از مواضع رهبران اعضای ناتو، ترامپ روز چهارشنبه به طور ناگهانی کنفرانس مطبوعاتی پایانی نشست ناتو را لغو کرد.
ترامپ در پیامی توییتری با مهم نبودن نشست پایانی ناتو گفت: «بعد از اتمام جلسات امروز به واشنگتن باز می‌گردم. در پایان کنفرانس ناتو نشست خبری نخواهیم داشت چون ظرف دو روز گذشته بارها کنفرانس خبری داشته‌ایم. سفر همه به سلامت.» کنفرانس مطبوعاتی ترامپ قرار بود پس از یک سری جلسات دو جانبه میان اعضای ناتو از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا برگزار شود اما ساعاتی قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی فیلمی از «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا بعد از دیدار دو جانبه با «دونالد ترامپ» در جمع «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه منتشر شد که وی درحال تمسخر ترامپ است.
ترامپ نیز در واکنش به همین موضوع نخست‌وزیر کاناد را فردی دو رو توصیف کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این تصاویر که در مراسم برگزار شده در کاخ باکینگهام انگلیس گرفته شده جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و مارک روته، نخست‌وزیر کانادا و شاهزاده آن، دختر ملکه سرگرم گفت‌وگو است.
در میان گفت‌وگو جانسون از مکرون می پرسد: چرا دیر کردید؟ ترودو با صدایی که به وضوح شنیده می شود می‌گوید: دیر کرد چون ۴۰ دقیقه کنفرانس خبری داشت.بله، بله، بله ۴۰ دقیقه! این سخنان او به جلسه طولانی و بدون برنامه پرسش و پاسخ ترامپ با خبرنگاران اشاره دارد.
ترودو می افزاید: تیمش را دیدید که چطور فکشان پایین افتاد؟ 
مشخص نیست که ضمیر «او» در سخنان رهبر کانادا به ترامپ اشاره دارد یا خیر.
در این مکالمه هیچ اشاره مستقیمی به ترامپ نمی‌شود، اما اوایل سه‌شنبه دونالد ترامپ در دو جلسه طولانی پرسش و پاسخ با خبرنگاران، موضوعات مختلفی از ناتو تا کره‌شمالی و تجارت تا استیضاح را مورد بحث قرار داده بود؛ گفت‌وگوی اول در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بود و مورد دوم با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه. او در یکی از کنفرانس‌های خبری، سخنان مکرون را «بسیار زننده» توصیف کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی او نشستی پر تنش در حاشیه اجلاس سران ناتو در لندن داشتند، به نحوی که ترامپ در مقطعی از این نشست با لبخند به امانوئل مکرون به طعنه هشدار داد که اگر دلش می‌خواهد می‌تواند تعدادی از شبه‌نظامیان داعشی را به فرانسه بفرستد. با این حال رئیس‌جمهوری فرانسه که به وضوح از این صحبت ترامپ آزرده خاطر شده بود، پاسخ داد: «بیاید جدی باشیم.» او در ادامه این صحبت‌هایش استدلال کرد: «تعداد شبه‌نظامیان خارجی اروپایی داعش چندان زیاد نیستند و اینکه صرفاً به جای کلیت مساله، روی این موضوع جزئی متمرکز شویم مفید نخواهد بود.» مکرون در ادامه با بیان اینکه اکثر شبه‌نظامیان داعشی از کشورهای سوریه و عراق آمده‌اند، در عین حال صحبت ترامپ مبنی بر شکست خوردن این گروه تروریستی را زیر سوال برد.
اختلافات جدی در ناتو
روزهای گذشته لندن بار دیگر شاهد جنگ لفظی فرانسه وآمریکا به عنوان دو عضو کلیدی ناتو بود. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز چهارشنبه در توئیتی نوشت حرف خود را درباره «مرگ مغزی» ناتو پس نگرفته است.
این اظهارات که نخست در مصاحبه با روزنامه اکونومیست مطرح شده بود واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است و ازجمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آن را توهین آمیز خوانده است.
ییشتر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان انتقاد مکرون از ناتو را به منزله تخریب این پیمان نظامی ارزیابی و تاکید کرده بود که  اروپا در سال‌های آینده نیز به وجود این پیمان نظامی نیاز دارد.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز مخالفت خود را با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه اعلام و گفته که  مکرون «واژه‌های تندی» به کار برده که مورد قبول او نیست.
موضوع بودجه دفاعی و فشارترامپ بر متحدانش درناتو برای افزایش بودجه نظامی دیگر موضوع‌های اختلافی سران ناتو است.
«فوک راسموسن» دبیرکل سابق ناتو تایید کرده که این سازمان هرگز پیش از این به اندازه  مقطع زمانی کنونی اختلافات سیاسی میان اعضایش را تجربه نکرده است.
راسموسن سه موضوع اختلافی در بین اعضای ناتو اشاره کرد که شامل اقدام ترامپ برای زیر سوال بردن بندپنجم منشور ناتو درباره همکاری این ائتلاف و انتقاد رئیس جمهور آمریکا از فقدان تعهد ناتو برای افزایش بودجه دفاعی خود است. به باور راسموسن اظهارات مکرون درباره مرگ مغزی ناتو و مخالفت این ائتلاف با حمله گسترده ترکیه به عنوان عضو ناتو به شمال سوریه از دیگر موارد اختلافی ناتو است.
نشست سالانه سران ناتو در ناتو در  روزهای ۱۲ و ۱۳ آذر (۳ و ۴ دسامبر) در لندن همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو برگزار می شود. این ائتلاف با هدف دفاع جمعی  پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۹ عضو دارد.
بهانه تاسیس ناتو همچنان به قوت خود باقیست
شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا دلیل اصلی تاسیس ناتو را مقابله به تهدیدهای احتمالی روسیه توصیف کرد ونوشت این ادله همچنان به قوت خود باقیست.
یکی از موضوع‌های مورد بحث در اجلاس ناتو، چالش کنونی و امنیتی نوظهور روسیه است.
ناتو در سال ۱۹۴۹ به عنوان یک ائتلاف نظامی بین ۱۰ کشور اروپایی، کانادا و آمریکا تشکیل شد تا همکاری بین اعضا و نگهبانی از آزادی این کشورها را در چارچوب مقابله با تهدید اتحادیه جماهیر شوروی سابق گسترش دهد.