اعزام به زندان تا تامین وثیقه و کفالت با دستور رئیس قوه قضائیه ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلیمن سید ابراهیم رئیسی در جمع قضات اصفهان اظهار داشت: از سراسر کشور آماری در مورد کسانیکه از یک ساعت تا دو روز در زندان بوده‌اند گرفتم؛ پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می‌کنید فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورد.
 6 هزار قبولی‌ آزمون 96 تا پایان سال
 در قوه قضائیه جذب می‌شوند
رئیس قوه قضائیه‌ همچنین با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی، گفت: شش هزار نفری که سال 96 در آزمون شرکت کرده و قبول شدند تا آخر امسال همه‌شان را جذب خواهیم کرد؛ علت تاخیر در جذب این افراد مشکلات مالی بوده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رئیسی،  در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان اظهار داشت: توفیقی است که در این روز بسیار مبارک در جمع همکاران پرتلاشم در استان اصفهان باشم؛ گزارش ریاست کل دادگستری استان از اجرای سیاست‌ها و نکات مورد تاکید در این استان به ویژه توسط قضات قابل تقدیر و تشکر است.
وی  گفت: حقیقتا نیرو و امکاناتی که همکاران مطرح کردند، حکایت از کار و پرونده‌های زیاد در دادگستری است و همکاران با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند که با تلاش و پیگیری این امور را انجام می‌دهند که این گزارش‌ها حاکی از تلاش‌هایی است که در این دستگاه انجام می‌شود.
وی افزود: توجه به کرامت که در بین صحبت همکاران مطرح شده، شامل قاضی، وکلا، اصحاب دعوا و ... است و کرامت انسانی برای همه یک ضرورت است و همه دارای یک شخصیت انسانی هستند که باید مورد تکریم قرار بگیرند و صحبت آن‌ها باید توجه شود.
رئیسی ادامه داد: باید به صحبت همه افراد دل داده و شنیده شود و همه موظف هستند که دل بدهند به صحبتی که مخاطبش هستند؛ ما هم موظف هستیم که کرامت قضات را حفظ کنیم و یک بخش آن به استقلال و یک بخش به معیشت و بخشی مربوط به عزت نفس، بخشی مربوط به جایگاه اوست؛ کرامت فقط در بعد مادی نیست و توجه کردن به آن‌چه که قاضی در محضر خداوند تصمیم بگیرد و تصمیم خودش را احساس کند مطابق آنچه باید، وظیفه‌اش را انجام دهد.
رئیس قوه قضائیه‌ عنوان کرد: دستورالعمل کرامت که ابلاغ کردیم صرفا برای اطلاع و یک بار خواندن شما نیست و باید تک‌تک بندهای آن رعایت شود؛ تاکید مکرر بنده و همکاران این است که نسبت به ارباب رجوع عنایت ویژه داشته باشید.
وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی و کثرت پرونده‌ها هست ولی باید تلاش شود با روی گشاده با مردم مواجه شویم؛ بدانید اگر به یک سازمان مراجعه کردید، نخستین نکته‌ای که مردم بیان می‌کنند برخورد افراد آن سازمان است و فرای آن‌که کار فرد انجام شود یا نشود، این نوع برخورد است که در ذهنش باقی می‌ماند.
رئیسی اظهار کرد: مراجعینی که از سیستم قضایی خارج می‌شوند، این موارد را مطرح می‌کنند و برخوردی که شما قضات و کارمندان با افراد دارید در ذهن مردم باقی می‌ماند؛ گاهی اوقات کثرت پرونده‌ها باعث بداخلاقی می‌شود و من هم قبول دارم که تعداد پرونده‌ها باید به اندازه ظرفیت شعبه باشد، با این حال مواجهه با ارباب رجوع مهم است.
وی خطاب به قضات، ابراز داشت: مشورت کردن خلاف استقلال قضایی نیست و مخصوصاً در پرونده‌های اقتصادی از مشورت کردن استفاده کنید؛ فعالان اقتصادی و کشاورزی در دیدارهای این سفر مطرح کردند که نظر آن‌ها می‌تواند به قضاوت کمک کند به شرطی که قضات از آن‌ها استفاده کنند.
رئیسی با بیان این که بهره‌وری یک موضوع مهم در سیستم قضایی است، عنوان کرد: مسئله تمرکززدایی پیشنهادی بود که مطرح شد و به معاونم می‌گویم این موضوع را بررسی کند.
رئیس قوه قضائیه‌ تصریح کرد: اکنون 23 هیئت در 23 شهرستان‌ استان اصفهان حضور دارند و امشب در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با حضور مسئولان استانی گزارش آن‌ها شنیده خواهد شد و به میزان اعتبارات و امکاناتی که هست بخشی را در کوتاه مدت و بخشی که نیاز به زمان دارد را حل خواهیم کرد.
وی یادآور شد: هر چه که بشود با کدخدامنشی حل شود را از طریق همین شوراهای حل اختلاف حل خواهیم کرد و نسبت به صلاحیت‌ها بناست اجرایی شود، شورای حل اختلاف یک امکان بسیار خوبی است و خدا رحمت کند مرحوم شاهرودی را که این شورا را ایجاد کرد.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: نسبت به کسانی که مخل امنیت جامعه هستند، مثل این اغتشاشگران که ایجاد ناامنی در جامعه می‌کنند یا افرادی که در حوزه اقتصادی جنایات اقتصادی می‌کنند و امنیت قضایی مردم را به خاطر پول‌پرستی به خطر می‌اندازند، باید با این افراد برخورد جدی شود.
وی افزود: افرادی که مثل امروز در جامعه اعتراض می‌کنند، متفاوت هستند و این موضوع در پیام رهبری هم آمد؛ این افراد با اغتشاشگران و کسانی که با سلاح سرد و گرم امنیت جامعه را تهدید می‌کنند فرق می‌کنند، نسبت به اغتشاشگران نمی‌توان کوتاه آمد.
رئیسی تاکید کرد: جرم امنیتی و سیاسی با هم تفاوت دارد؛ با توجه به اختیارات قانونی و وظایفی که دارید، باید بدانید که هر حقی کنارش یک تکلیف وجود دارد.
رئیس قوه قضائیه یادآور شد: مجموعه نیروی انسانی در دادگستری کشور و سازمان‌های وابسته با مجموعه دانش‌هایی که داریم، مجموعه‌ای هستند از محدودیت و برای رسیدگی‌ها باید خودمان را به نامحدود مطلق متصل کنیم؛ همه این مسائل از شئون انبیاست و سخت نیازمند اتصال به اولیای الهی هستیم.
وی ادامه داد: نماز شب و نجوا با خداوند و اولیا خداوند است که می‌تواند گره‌های دنیایی را باز کند؛ به همکارانم که در این شهر دین و دینمداری، هنر، فرهنگ، اصالت و شهر فرهیختگان و علمای بزرگ زندگی می‌کنند، توصیه می‌کنم به اولیاءالله و خداوند تمسک بجویند.
رئیسی تصریح کرد: دستگاه قضایی در استان اصفهان باید در شأن مدنیت این استان باشد؛ اقدام و عمل باید در همه بخش‌ها و وظایف همکاران مورد توجه باشد.
رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: احساس عدالت باید بالا برود و مظلوم باید احساس کند که با مراجعه به قوه قضائیه، حقش را می‌گیرد.