آقای رئیس جمهور! به اعتماد مردم رحم کنید

>یک جامعه‌شناس: همین موضوعات باعث می‌شود که
هنگام زلزله مردم خودشان کمک‌ها را به زلزله‌زدگان برسانند
و یا به سلبریتی‌ها بسپرند
>آقای رئیس جمهور به جای پذیرش استعفا، خود مدعی


بررسی و مجازات متخلفان شوید
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در حالی به اتهام تخلف‌های مالی توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده بود که ظهر سه‌شنبه ۱۲ آذرماه، خبر استعفای او از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده بود. اما ماجرا از آن جا آغاز شد که طبق خبر‌های منتشر شده رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر شهریورماه سال جاری برای بررسی فساد مالی به دادسرای جرائم اقتصادی احضار شده بود و پس از چند بار توضیح، سرانجام در روز ۱۱ آبان ماه بازداشت و البته پس از چند ساعت با قید وثیقه آزاد شد. این خبر اذهان عمومی را در بهت فرو برد و خیلی‌ها این خبر را یک فاجعه بزرگ قلمداد کردند چرا که فساد، آن هم در یک ارگان مدنی که وظیفه‌اش حل بحران‌های اجتماعی جامعه است یک خطای نابخشودنی و بسیار بزرگ تلقی می‌شود.
>ماجرای استعفا چه بود؟
خبر استعفای علی اصغر پیوندی را اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در توئیترش منتشر کرد و در مورد علت این استعفا، نوشت: «رئیس جمعیت هلال احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرده است.» اما ساعتی پس از اعلام استعفا، ایسنا از بازداشت رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر خبرداد. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که پیوندی در حالی که قصد سفر به ژنو را داشته، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده است و در نهایت در ساعات پایانی سه‌شنبه در فرودگاه امام خمینی‌(ره) بازداشت شده است. البته خبر‌ها حاکی از آن است که علی اصغر پیوندی چند روز پیش از استعفا از ریاست جمعیت هلال احمر، از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران نیز کناره گیری کرده بود.
>علت بازداشت علی اصغر پیوندی چیست؟
تاکنون مقامات رسمی جزئیاتی از پرونده رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشر نکرده‌اند. اما به گزارش فرارو برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، نوشته‌اند که علت بازداشت پیوندی به دلیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست او در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. گفته شده که اتهام پیوندی «اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی» است. با اینکه علی اصغر پیوندی ۱۱ آبان ماه از سوی دادسرای جرائم اقتصادی متهم وبازداشت شد، اما ساعاتی بعد او با تودیع وثیقه ۳ میلیاردی آزاد شد. البته گفته می‌شود پیش‌تر از پیوندی، علی فرجی، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هم به دلیل پرونده واردات داروی سالک بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شده بود.
اما اولین نفری که مدعی فساد مالی در جمعیت هلال احمر شد، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود. او چند ماه قبل در توئیترش نوشت: «اگر رئیس جمعیت هلال احمر مراقب تخلف در حوزه کاری خود بود قطعاً برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ تخلف در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است. » محمود صادقی سپس در همایش فصلی شورای اصلاحات رباط کریم، هم گفته بود:«مفاسد زیادی در هلال احمر از مدتها پیش کشف و اتفاقا محرز شده و در آن تردیدی وجود ندارد. »
صادقی گفته بود:«مجلس، بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، شورای عالی هلال احمر به این موضوع رسیدگی کرده و برای همه مشخص شده که آقای رئیس آلوده تخلف است، ولی آقای روحانی او را نگه داشته است.» پس از مطرح شدن این ادعاها، روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور در واکنش به حرف‌های محمود صادقی این اتهامات را اثبات نشده و نسنجیده خواند و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.
اما بعد از بازداشت علی اصغر پیوندی، محمود صادقی در توئیترش خطاب به روابط عمومی جمعیت هلال احمر نوشت: « رئیس محترم و پاکدست جمعیت هلال احمر بازداشت شدند؛ روابط عمومی جمعیت توضیح جدیدی ندارد؟!»
>واکنش‌ها به بازداشت علی اصغر پیوندی
پس از بازداشت علی اصغر پیوندی توسط یک نهاد امنیتی، بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. علی خلف روزنامه نگار ورزشی، که تخلف پیوندی را به جمعیت هلال احمر مرتبط دانسته، در توئیترش نوشته است: «اموالی که در اختیار هلال احمر هست، پولی است که مردم می‌دهند تا به دست سیل زده‌ها و زلزله زده‌ها و آسیب دیده‌ها برسد. اختلاس کار کثیفی است و تخلف در هلال احمر‌ هزار برابر کثیف‌تر.»
این در حالی است که در مواردی مثل زلزله سر پل ذهاب شاهد بودیم هلال احمر از اقبال عمومی برخوردار نبود و به همین دلیل هم پای سلبریتی‌ها برای جمع آوری کمک‌های مردمی به میان آمد، حال در چنین شرایطی و با بازداشت رئیس هلال احمر آن هم به جرم تخلف اقتصادی به نظر می‌رسد این ارگان دولتی که رسالت آن امانت داری مردم برای کمک به آسیب دیدگان است، اعتماد عمومی بیش از پیش از دست داده است و اینجاست که پاسخگویی مسئولین در جهت انتخاب چنین مدیری ضروری به نظر می‌رسد.
>اعتماد از دست رفته
اعتماد عمومی با چنین اتفاقاتی رنگ می‌بازد و این موضوع قابل انکار نیست. امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در رابطه با صدماتی که با چنین رویداد‌هایی به اعتماد عمومی زده می‌شود، به آفتاب یزد گفت:« از بعد از شنیدن این خبر تا همین لحظه در شوک هستم، البته این را هم بگویم که مشکل اساسی ما همچنان عدم‌شفافیت است. یک ساعت خبر می‌آید که مدیری برای بهبود شرایط استعفا داده است و ساعتی بعد خبر بازداشت او به جرم فساد‌های مالی منتشر می‌شود! این اتفاق در حساس ترین ارگان دولتی رخ داده که مستقیما با اعتماد مردم سر وکار دارد! هیچ شفاف‌سازی هم در خصوص پرونده او صورت نمی‌گیرد! همین عدم شفافیت لطمه بزرگی به اعتماد مردم وارد می‌کند، به نظر من حتی نحوه برخورد با این موضوع هم زیر سوال است. مسئولان باید برای خدشه وارد نشدن به اعتماد ملی ساز و کار دیگری را برای دستگیری آقای پیوندی در نظر می‌گرفتند یا حداقل شفاف‌سازی می‌کردند که ریشه فساد اقتصادی او در کدام قسمت‌ها و موارد است. این موضوع را باید در بعد کلان ببینیم. سازمان هلال احمر جهانی با اعتماد به رئیس هلال‌احمر کشورمان است که در بزنگاه‌ها و بحران‌ها کمک‌هایش را به کشورمان ارسال می‌کند و با چنین روندی ما علاوه بر اعتماد ملی، اعتماد‌های بین مللی را هم از دست خواهیم داد.»
او در ادامه تاکید کرد:« هلال احمر در کشور ما در شکل‌های مختلف در حال تضعیف شدن است، یک روز می‌بینیم امداد‌هایی که لازم است صورت نمی‌گیرد روز دیگر می‌بینیم که کمک‌های مردمی به هلال احمر سر از بازار سیاه در می‌آورد و روز دیگر هم رئیس این ارگان به دلیل فساد مالی بازداشت می‌شود! همه این موارد صدمه‌ای به اعتماد مردم وارد می‌کند که با هیچ چیز قابل جبران نخواهد بود. در حوادث چند سال گذشته همه تلاش‌ها برای بازگرداندن اعتماد مردم به هلال احمر صورت گرفت و تا حد زیادی هم موفق عمل کردیم، برای مثال در زلزله سرپل ذهاب همه کمک‌های مردمی به حساب سلبریتی‌ها رفت اما در سیل فروردین ماه با تلاش‌های بسیار، کمک‌های مردمی به حساب هلال احمر واریز شد، حالا با چنین اتفاقی همه تلاش‌هایی که کردیم از بین رفته و مردم بیشتر از گذشته اعتمادشان را نسبت به هلال احمر از دست داده‌اند. سوال من این است که چطور چنین فردی را با پرونده‌های گذشته در این سمت منصوب کرده‌اند؟ مسئولین باید نسبت به انتصاب چنین مدیری در راس سازمان به این مهمی پاسخگو باشند. باید قبل از اینکه مدیری منصوب شود پرونده گذشته او مورد بررسی قرار بگیرد نه اینکه درگیر جناح بندی‌های سیاسی شوند، اگر اینطور باشد باید منتظر شویم مدیران دیگری هم به همین صورت رسوا شوند و مردم هم فقط نظاره گر این ماجرا باشند. به نظر من اینکه مسئولان چنین افرادی را منصوب می‌کنند درد بزرگ تری است و باید نسبت به آن پاسخگو باشند.»
این جامعه‌شناس تاکید کرد: «در بحران‌های آتی ممکن است برخی مردم حس کمک و همنوع دوستی شان را از دست می‌دهند و نظاره گر اتفاقات پیش آمده می‌نشینند و خیلی دیگر هم اگر بخواهند کمک کنند، کمک‌هایشان را خودشان به محل حادثه می‌برند تا با دست‌های خودشان به آسیب دیدگان بدهند، همانطور که در زلزله سرپل ذهاب دیدیم این اتفاق افتاد. میخواهم بگویم بزرگترین سرمایه اجتماعی ما همین اعتماد عمومی است و ما به همین سادگی سرمایه‌های اجتماعیمان را از دست می‌دهیم و این دقیقا عمق فاجعه‌ای است که مسئولین، امروز آن را نمی‌بینند. شک و تردیدی که با چنین اتفاقاتی در دل مردم به وجود می‌آید لطمه بزرگی را به باور جامعه می‌زند و تا حد زیادی حس یاری و هم نوع دوستی را هم در مردم تضعیف می‌کند.»
سرمایه اجتماعی ما همان اعتماد ملی است که با چنین تخلف‌های اقتصادی آن هم در سازمان‌هایی مثل هلال احمر، ذبح می‌شود. به نظر می‌رسد مسئولین انتصاب پیوندی امروز باید به اذهان عمومی پاسخگو باشند.